Jestem Eko

„WDRAŻAMY EKO – NAWYKI  W CODZIENNYM ŻYCIU”
______________________________

Podczas zajęć uczestnicy zgłębili tajniki recyklingu, upcyklingu, zmniejszania produkcji odpadów poprzez stosowanie zamienników. Wykorzystanie zużytych materiałów na wszelkie sposoby, z pewnością prowadzi do produkcji mniejszej ilości śmieci. Po wykonaniu gazetki

uczniowie z przyniesionych opakowań wskazywali te, które można zastąpić innymi dobierając w pary. Świetnie się przy tym bawili. Wykazali się wiedzą dotycząca wykorzystania opakowań w różny sposób. Asia zaproponowała przygotowanie do sadzenia roślin po wcześniejszym wysianiu w wytłaczankach po jajkach, które po posadzeniu do ziemi w ogrodzie rozłożą się.

 

 

Julka wykorzystuje niektóre z przygotowanych opakowań jako pojemniki. Zuzia na wodę używa pojemnika wielokrotnego użytku zamiast kupować kolejną plastikową butelkę.

 

 

Łucja i Milena z kartonów po herbacie trzymają kredki. Tomek nosi już cały rok to samo specjalne pudełko na śniadanie . Weronika z butelki plastikowej zrobiła doniczkę, w której posadziła ulubione rośliny. Ala na zakupy chodzi z torbą, którą sama wykonała. Milena wykorzystuje pudełka kartonowe jako pojemniki w garderobie. Rozmowom nie było końca. Następnie uczniowie rozwiązali quiz, krzyżówkę i inne zadania.

Na dolnym korytarzu zostało przygotowane miejsce do zbiórki nakrętek oraz zużytych baterii.

Konkurs szkolny „Łowcy baterii”.

P.S.
Pierwszym działaniem ekologicznym było przesłanie za pośrednictwem dziennika elektronicznego (co niewątpliwie zmniejszyło zużycie papieru) zgody rodzica dotyczącej udziału dziecka w konkursie „Jestem Eko” .

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

Wyniki Konkursu „Łowcy Baterii”

W dniu 5 kwietnia 2023 roku odbył się konkurs pt. „Łowcy Baterii” organizowany przez naszą szkołę. Konkurs skierowany był do uczniów klas I–VIII.
Komisja w składzie: Pani Małgorzata Proskura–Buczak, Pani Paulina Pikor, Pani Justyna Kus-Buć, Jan Maziarz, Małgorzata Gnat, wyłoniła zwycięzców z poszczególnych klas.

I miejsce: Emilia Madej

II miejsce: Daria Świątek i Patryk Surdyka

III miejsce: Adam Starzec, Joanna Mazur, Matteo Bem

Wyróżnienie: Patryk Cyrek, Klara Poźniak

Na terenie szkoły zostały umieszczone plakaty informujące o zbiórce oraz pojemniki na zużyte baterie. Nasze działanie jest jednocześnie promocją ekologicznego działania i inspiracją dla „osób z zewnątrz”, które odwiedzają naszą Szkołę.
Poprzez zbiórkę zużytych baterii (praktyczne działanie) oraz systematyczną edukację ekologiczną pragniemy zachęcać społeczność w Wólce Podleśnej do właściwego postępowania z odpadami niebezpiecznymi oraz kształtować postawy i nawyki przyjazne środowisku naturalnemu.

 

JESTEM EKO – CZYLI EKO – OSZCZĘDZANIE
____________________________

W listopadzie uczniowie zgłębiali temat eko – oszczędności w życiu codziennym. Zajęcia poprzedziło wykonanie gazetki na korytarzu szkolnym, która miała na celu zwrócenie uwagi na nasze codzienne nawyki w gospodarowaniu cennymi zasobami przyrody. Można z niej dowiedzieć się dlaczego powinniśmy oszczędzać wodę i prąd.

 

Podczas realizacji scenariusza zajęć uczniowie chętnie wypowiadali się na forum wskazując w życiu codziennym złe i dobre nawyki w gospodarowaniu energią. Podawali różne przykłady eko – oszczędności, które można stosować w naszym codziennym życiu.

 

Asia zaproponowała pranie przy pełnej pralce ubrań, Łucja używanie zmywarki przy zapełnionym wsadzie, Milena gotowanie wody w ilości jaka jest nam potrzebna w danej chwili np. na szklankę herbaty. Szymon zaproponował kontrolę gniazd elektrycznych, tak aby nieużywane urządzenia w danej chwili nie były włączone i niepotrzebnie pobierały prąd. Julia zasugerowała, aby przy ładowaniu telefonu kontrolować jego stan naładowania. Ala lubi czytać książki, co niewątpliwie zmniejsza ilość spędzanego czasu przy telewizji. Zuzia podgrzewa sobie obiad w ilości jaką zje. Natomiast Tomek gasi światło, jeżeli widzi, że niepotrzebnie świeci się np. na schodach. Julia zaś myjąc zęby używa kubeczka. To tylko niektóre przykłady zmniejszenia zużycia wody i energii przez naszych uczniów w ich codziennym życiu.
           
   

           

Na koniec zajęć uczniowie rozwiązali wykreślankę.

 

Na zadanie domowe uczniowie zobowiązali się obserwować zużycie energii i wody w swoich domach oraz w miarę możliwości wprowadzać nowe nawyki w celu zmniejszenia ich zużycia.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

JESTEM EKO. WSPIERAMY ŚRODOWISKO NATURALNE WOKÓŁ NAS
____________________________________

W czasie grudniowych zajęć młodzi ekolodzy zgłębili wiedzę dotyczącą bioróżnorodności w przyrodzie. Dowiedzieli się w jaki sposób możemy pomóc najliczniejszej grupie zwierząt – owadom. Okazało się, że Asia kocha te zwierzęta i co roku tworzy nowy domek dla owadów pożytecznych, który umieszcza w swoim ogrodzie. Ala  i Szymon mają własna łąkę Świętego Franciszka. Milena zna rośliny miododajne i lubi miód. Rozwiązując ćwiczenia uczniowie świetnie się bawili.

 

 

W drugiej części zajęć uczniowie wykonali ekologiczne karmniki. Niektórzy zrobili je w domu. Do ich wykonania zaangażowali rodziców, przy okazji dobrze się bawiąc. Przygotowane karmniki uczniowie umieścili w swoich domowych ogrodach i systematycznie będą uzupełniać je karmą.

Na korytarzu szkolnym uczniowie wykonali gazetkę tematyczną.

 

W ramach zajęć został ogłoszony szkolny konkurs na najładniejszy karmnik wykonany z materiałów do recyklingu. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 10 lutego 2023.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

ZDJĘCIA KONKURSOWYCH KARMNIKÓW:

Sprawozdanie z rozstrzygnięcia szkolnego Konkursu Plastycznego ,,Ekologiczny karmnik”

W dniu 28 lutego 2023 roku odbył się konkurs pt. „Ekologiczny karmnik” organizowany przez naszą szkołę. Konkurs skierowany był do uczniów klas I–VIII. Uczniowie mieli okazję połączyć naukę z zabawą, wykonując projekty związane z ekologią i ochroną środowiska. Zadaniem uczestników było stworzenie karmnika, który będzie służył jako dom dla ptaków. W konkursie wzięło udział 27 uczniów. Wszystkie prace były piękne, ciekawe i starannie wykonane.
Komisja w składzie: Pani Małgorzata Proskura–Buczak, Pani Paulina Pikor, Pani Justyna Kus-Buć, Jan Maziarz, Małgorzata Gnat, wyłoniła zwycięzców poszczególnych klas.

I  miejsce: Liliana Skrajewska i Joanna Mazur

II miejsce: Amelia Małek i Nataniel Ryznar

III miejsce: Karolina Baran i Tomasz Staszowski

Wyróżnienie: Sara Bogusz i Łucja Chrostowska

Konkurs EKO-karmnik był doskonałą okazją do edukacji ekologicznej i uwrażliwienia uczniów na kwestie związane z ochroną środowiska. Dzięki konkursowi uczniowie zyskali lepszą wiedzę na temat recyklingu i stosowania materiałów ekologicznych. Jesteśmy bardzo dumni z naszych uczniów i ich prac. Życzymy dalszych sukcesów.

 

JESTEM EKO – EKO – SZKOŁA. CO MOŻEMY ZROBIĆ I JAK MOŻEMY DZIAŁAĆ, ŻEBY NASZA SZKOŁA BYŁA EKO?

____________________________________

W czasie czwartych zajęć uczniowie poszukiwali sposobów na zmianę złych przyzwyczajeń dnia codziennego, które nie sprzyjają lub wręcz szkodzą naszemu środowisku. Poszukiwaliśmy nowych zasad, które będą miały na celu ochronę naszej planety. Zaczęliśmy od wykonania plakatów informacyjnych przypominających o oszczędzaniu zasobów naszej przyrody. Plakaty zostały umieszczone przy klasowych umywalkach i pod włącznikami światła. W dalszej części zajęć uczniowie dzielili się spostrzeżeniami dotyczącymi naszych  codziennych przyzwyczajeń. W jaki sposób codziennie przychodzimy do szkoły? Jak możemy zmienić nasz codzienny środek transportu na bardziej przyjazny środowisku. Jak wygląda otoczenie naszej szkoły?
Postanowiliśmy, że: posadzimy kwiaty przed naszą szkołą, będziemy oszczędzać materiały biurowe, zorganizujemy sprzedaż jabłek i Dzień Warzywno – Owocowy.
Milena wykonała budkę dla ptaków, która zawiśnie na szkolnym świerku. Umówiliśmy się, że do następnego spotkania wszyscy zastanowimy się jakie jeszcze możemy podjąć działania sprzyjające naszemu środowisku.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

DZIEŃ WARZYWNO – OWOCOWY

23 lutego w naszej szkole odbył się Dzień Warzywno -Owocowy pod hasłem: „Zdrowe odżywianie na drugie śniadanie”.
Na korytarzu szkolnym została wykonana gazetka ścienna informująca nas o tym wydarzeniu szkolnym.
W tym dniu na godzinach wychowawczych uczniowie przygotowali zdrowe przekąski, a były to kanapki, sałatki, koreczki, szejki.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się sprzedawane jabłka. Na stoliku została postawiona waga i każdy kupujący ważył owoc, który chciał zakupić. Przy okazji uczniowie sprawdzali swoje umiejętności matematyczne.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

Zadanie konkursowe

KALENDARZ EKOLOGICZNY JESTEM EKO
____________________________________

W ramach zadania konkursowego członkowie koła zaprojektowali kalendarz Jestem Eko, który obejmuje miesiąc marzec i początek kwietnia. Został on umieszczony na korytarzu szkolnym. W kalendarzu zostały wyszczególnione daty planowanych wydarzeń ekologiczno – przyrodniczych.

 

Zaplanowane wydarzenia ekologiczno – przyrodnicze:

1. Wyprawa w Beskid Niski do Gór Grybowskich na Rosochatkę.

2. Dzień Wiosny – pokaz mody z materiałów do recyklingu. Dzień Recyklingu.

3. Dzień Wierzby. Każdy uczeń przychodzi ubrany na zielono. Wspieramy przyrodę. Po lekcjach uczniowie otrzymają sadzonki wierzby do posadzenia w swoim ogrodzie. Happening na przerwie śniadaniowej.

4. Gminny Konkurs Ekologiczny.

5. Dzień bez samochodu. Uczniowie przyjeżdżają do szkoły rowerem, hulajnogą lub przychodzą pieszo.

6. Dzień Ptaków i Owadów. Chętni uczniowie wykonają budki lęgowe dla ptaków lub domek dla owadów i powieszą je na drzewie w pobliżu swojego domu.

7. Dzień Marchewki. Uczniowie przychodzą ubrani na pomarańczowo, a na drugie śniadanie przynoszą marchewkę. Na gazetce pojawi się informacja o zaletach tego cennego warzywa. Happening.

8. Światowy Dzień Wody. Gazetka na korytarzu. Happening. Zachęcanie do picia wody zamiast napojów słodkich.

9. Zbiórka elektrośmieci i baterii.

10. Udział w konkursach.

Każdy chętny uczeń szkoły otrzyma kartę Jestem Eko, na której odnotuje swoje działania. Za zaangażowanie w wydarzenia ekologiczno – przyrodnicze będzie możliwość uzyskania oceny z przedmiotu przyroda lub biologia.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

Ad.1

W sobotę 11 marca członkowie koła przyrodniczego i Szkolnego Koła PTTK Nr 3 wybrali się w Beskid Niski. Cała trasa liczyła 12 km. Szlak przebiegał przez las. Mimo, że padał śnieg i było zimno piękne widoki rekompensowały wszelkie niedogodności. Zdobyliśmy kolejne punkty GOT. Na koniec naszego wyjazdu, w Krużlowej zwiedziliśmy zabytkowy drewniany kościół.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

Ad.2

21 marca w pierwszy Dzień Wiosny Koło Przyrodnicze „Obserwator” zorganizowało pokaz mody. Uczestnicy swoje stroje wykonali z materiałów przeznaczonych do recyklingu oraz wystąpili w nich podczas pokazu na szkolnym korytarzu. Poszczególne modele ubrań prezentowane „na wybiegu” były szczegółowo opisywane przez prowadzącą panią Małgorzatę Proskurę – Buczak. Zgromadzona publiczność nagradzała uczestników gromkimi brawami. Cały pokaz oceniało jury, które później wyłoniło Miss Pokazu. Została nią uczennica klasy piątej Alicja Kozłowska.
Po pokazie mody odbyła się kolejna konkurencja polegająca na stworzeniu, w wyznaczonym czasie, stroju z recyklingowych materiałów oraz jego prezentacji na koledze lub koleżance z klasy. Również tutaj jury wyłoniło zwycięzców.
Uczniowie mogli pobrać kartę Jestem Eko i zyskiwać plusy, które po zakończeniu konkursu zamienią się na oceny z biologii. Cała społeczność szkolna była ubrana na kolorowo, a na korytarzu szkolnym podczas przerw wesoło rozbrzmiewała muzyka.

Zapraszamy na jutrzejszy Dzień Wierzby.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

 

Ad.3

22 marca 2023 r odbył się w naszej szkole Dzień Wierzby. W tym dniu uczniowie przyszli ubrani na zielono. Na dużej przerwie został zorganizowany happening pod hasłem „Wierzbę zasadzamy ptakom domy damy”. Członkowie koła przyrodniczego spacerując po korytarzu szkolnym propagowali powyższe hasło. Opiekunka koła rozdawała uczniom sadzonki wierzby w celu posadzenia ich w przydomowych ogródkach. Można było uzyskać kolejny plus na karcie aktywności.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

Uczniowie sądzą wierzbę w przydomowych ogrodach.

Ad.4

23 marca nasza szkoła była organizatorem Gminnego Konkursu Ekologicznego, który w tym roku odbył się pod hasłem „Rośliny chronione wokół nas”. W pierwszej części konkursu uczestnicy rywalizowali między sobą rozwiązując test umiejętności i wiadomości z zakresu ekologii. Druga część związana była z rywalizacją grupową. Grupa pokonywała tor przeszkód. W trzeciej części reprezentanci szkół prezentowali wykonaną w postaci kolażu pracę plastyczną lub prezentację multimedialną.
Spotkaniu uczniów naszej gminy towarzyszyła miła atmosfera i dobra zabawa.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

 

Ad.5

W dniu dzisiejszym uczniowie przybywali do szkoły na piechotą, przyjechali rowerem lub na hulajnodze. W ten sposób przyczyniliśmy się do zmniejszenia emisji spalin samochodowych oraz do poprawy swojej kondycji fizycznej.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

Ad.6

W ramach realizacji wydarzenia „Dzień Ptaków i Owadów”, chętni uczniowie wykonali dla nich budkę lub domek dla owadów. Zostały one zawieszone na przydomowych drzewach. Budkę dla ptaków, którą wykonała Milena zawiesiliśmy przy naszej szkole. Jesteśmy bardzo ciekawi czy na wiosnę zamieszkają w niej ptaki.

Ad.7

Zgodnie z kalendarzem zaplanowanych wydarzeń ekologiczno – przyrodniczych 29 marca 2023 r. obchodziliśmy Szkolny Dzień Marchewki. Tego dnia uczniowie naszej szkoły ubrali się na pomarańczowo, żółto i czerwono, a na drugie śniadanie przynieśli marchewki. Na przerwach odbywał się happening pod hasłem „Marchewkę codziennie jemy i zdrowo się czujemy”. Uczennice uczestniczące w zajęciach koła przyrodniczego częstowały chętne osoby tym zdrowym warzywem. Na gazetce ściennej znalazły się ciekawe informacje dotyczące właściwości odżywczych marchewki.

Tematyka związana ze zdrowym odżywianiem bardzo często pojawia się na lekcjach wychowawczych, biologii czy technice. I chociaż warzywa powinny być podstawowym elementem jadłospisu każdego z nas, to w dzisiejszym świecie „fast foodów” zostały zepchnięte na drugi plan. Dlatego w ramach konkursu nasza szkoła obchodzi dzień marchewki, aby rozbudzić i utrwalić u uczniów nawyki zdrowego odżywiania.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

 

Ad.8

24 marca w naszej szkole braliśmy udział w kolejnym wydarzeniu „Jestem Eko”. W tym dniu, uczniowie przyszli do szkoły ubrani na niebiesko oraz przynieśli ze sobą bidony wypełnione wodą. Można było również kupić wodę w szkole. Na przerwach odbywał się happening pod hasłem „Czysta woda zdrowia doda”. Miał on za zadanie przypomnieć wszystkim, że codziennie powinniśmy nie tylko pić wodę, ale również ją oszczędzać, ponieważ mamy już jej deficyt na naszej planecie.

Opiekun Koła Przyrodniczego
Małgorzata Proskura-Buczak

 

Ad.9

 

 

Ad.10

Udział w konkursie organizowanym przez jedną ze szkół w Płocku, która bierze udział w projekcie „Jestem Eko”.

 

 

Podsumowanie zrealizowanych działań ekologicznych:

 

 

Wszystkim uczestnikom projektu „Jestem Eko” serdecznie dziękujemy za udział oraz za zaangażowanie.