Realizowane programy

PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU

 

  1. Ogólnopolski Program „Bezpieczne Przedszkole” (Szukanie skutecznych sposobów uczenia dzieci bezpiecznych postaw funkcjonowania w środowisku, zachęcanie rodziców do aktywnej współpracy, zmienianie naszej placówki
    w miejsce bezpieczne i przyjazne dla dzieci, pracowników i rodziców).

 

  1. Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury” (Zachęcanie dzieci do dbania o środowisko naturalne – poznawanie roślin
    i zwierząt, uczenie się szacunku i ekologicznych zachowań).

 

  1. Ogólnopolski Program „Szkoła Promująca Zdowie” (Tworzenie warunków
    i podejmowanie działań, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska).

 

  1. Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej „Akademia Aquafresh” (Realizowanie zajęć edukacyjnych na podstawie scenariuszy zajęć i materiałów multimedialnych, w których bohaterowie programu Pastusie i Barney uczą dzieci, jak prawidłowo dbać o ząbki oraz jak walczyć z niedobrym Robaczkiem Próchniaczkiem).


„SAVOIR – VIVREKRAINA DOBRYCH OBYCZAJÓW”

W roku przedszkolnym 2018/2019 organizowane będą cykliczne zajęcia „Kraina dobrych obyczajów”. To program wychowawczy z zakresu edukacji kulturalno – społecznej, poświęcony zasadom savoir – vivre w różnych sytuacjach życiowych. Program realizowany będzie przez cały rok przedszkolny w grupie dzieci czteroletnich i pięcioletnich „SŁONECZKA”. Zajęcia będą odbywać się dwa lub trzy razy w miesiącu w ramach zajęć dydaktycznych i innych sytuacji wychowawczych. Przewodnikiem wprowadzającym w świat dobrych obyczajów będzie nauczyciel oraz kilku bajkowych bohaterów, dzięki, którym przedszkolaki z łatwością będą mogły zrozumieć omawiane treści. Zajęcia z zakresu zasad dobrego wychowania opierać się będą głównie na zabawach i praktycznym ćwiczeniu pewnych zachowań. Program zawiera jasno sprecyzowane cele ogólne i szczegółowe, które będą osiągane poprzez zastosowanie różnorodnych form i metod pracy oraz ciekawe środki dydaktyczne, co zapewni większą atrakcyjność zajęć i dostosowanie warsztatu pracy do potrzeb i możliwości dzieci przedszkolnych.

Savoir – vivre towyrażenie pochodzące z języka francuskiego. Oznacza znajomość zasad i regułpostępowania w różnych sytuacjach życiowych. Często określamy tym terminem poprostu zasady dobrego wychowania.

Zasady savoir–vivredotyczą kilku głównych dziedzin życia: - nakrywania,podawania do stołu i jedzenia,

- wyglądu, prezentacji (np. postawy, higieny) i właściwegoubioru,

- form towarzyskich (np. w grupie rówieśniczej, w rodzinie,na przyjęciach),

- komunikacji (także telefonicznej i internetowej),

- zachowania się w szczególnych sytuacjach.

To jak ważne są dobre obyczaje wżyciu każdego człowieka, nie trzeba nikomu tłumaczyć i nikogo przekonywać.Równie jednak istotne jest, aby zacząć je kształtować jak najszybciej, by wprzyszłości były czymś naturalnym i oczywistym. Zasady dobrego wychowaniaobowiązują zawsze i wszędzie, dlatego po prostu należy je znać i przestrzegać.

Głównymi celami programu „Krainadobrych obyczajów” jest świadome wprowadzenie dzieci w system pożądanychzachowań, podniesienie kultury osobistej wśród podopiecznych, kształtowanienawyku kulturalnego zachowania się w placówce i innych miejscach, stosowaniezwrotów grzecznościowych obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w stosunkudo wychowawców i członków rodziny, kształtowanie wśród wychowanków właściwychpostaw społecznych, wyposażenie dzieci w wiedzę savoir – vivre, a takżezapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawajakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej:dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników przedszkola.

Roczna tematyka zajęć:

1.               „Krainadobrych obyczajów”.

2.               „Magicznesłowa”.

3.               „Przystole: umiejętność jeść to sztuka”.

4.               „Czyściochto ja”.

5.               „Jestemkoleżeński”.

6.               „Dbamo swoje zdrowie”.

7.               „Bezpiecznyprzedszkolak na drodze”.

8.               „Poznajęswoje tradycje rodzinne i narodowe”.

9.               „Idziemyw gości”.

10.          „Przyjmujemygości”.

11.          „Kulturaw miejscach publicznych”.

12.          „Kontrolujęswoje zachowanie”.

13.          „Wprzedszkolu”.

14.          „Obyczajetelefoniczne”.

15.          „Malistrażnicy przyrody”.

16.          „Właściwapostawa wobec zwierząt i roślin”.

17.          „Zprzyjaciółmi”.

18.          „Niewpuszczam do domu obcych, wiem jak się zachować podczas spotkania znieznajomym”.

19.          „Proszęwsiadać – środki masowej komunikacji”.

20.          „Zkulturą przez cztery pory roku”.


Dzięki zajęciom z cyklu „Krainadobrych obyczajów” dzieci nauczą się zachowań akceptowanych społecznie i kulturalnego obcowania z innymi ludźmi. Natomiast wprzyszłości będą stanowić wzór do naśladowania i nie będą miały powodów dowstydu za własne zachowanie.

Program wychowawczy poddawany będzieewaluacji i na bieżąco monitorowany. Uzyskane wyniki wykorzystane zostaną dowprowadzenia ewentualnych zmian w programie autorskim.




Wokół przedszkola. Program wychowania przedszkolnego opartej na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego
Autorzy programu:
Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzion, Wiesława Żaba-Żabińska

Program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola” jest całkowicie zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. – Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r., poz. 356). Program jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym,
a zawarte w nim treści programowe są adresowane do wszystkich grup wiekowych,
z uwzględnieniem dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym dzieci zdolnych.
Program „Wokół przedszkola” to publikacja nowatorska, ukierunkowana zarówno na dziecko – podmiot – jak i na zespół dziecięcy, czyli środowisko społeczne, a więc zakłada realizację potrzeb edukacyjnych każdego dziecka z osobna oraz potrzeb ogółu.
Właściwości rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym, opisywane przez literaturę przedmiotu, są tylko wyznacznikami, a nie pewnikami, każde dziecko bowiem ma swój indywidualny kod rozwojowy, indywidualną ścieżkę rozwojową, wymaga więc odkrycia tych cech przez nauczyciela i zastosowania takiego programu, który w maksymalnym stopniu umożliwi dziecku wszechstronny rozwój.
Założenia pedagogiki integralnej Stefana Kunowskiego, do której odwołują się autorki programu, wskazują na dziecko jako podmiot procesu edukacyjnego ze wszystkimi prawami przynależnymi człowiekowi.
Dziecko postrzegane jako indywidualność ma z jednej strony prawo do współtworzenia
i kreowania procesu edukacyjnego, a z drugiej strony – prawo do bycia niedoskonałym, do popełniania błędów, własnego tempa pracy, lęków, odmowy itp.
Warto podkreślić koncepcję pedagogiczną prezentowaną przez autorki jako główną ideę programu: warstwicową koncepcję wychowania Stefana Kunowskiego,
która obejmuje wszystkie obszary rozwoju i aktywności dziecka.

Całość rozwoju, według tej koncepcji, stanowi pięć warstw nakładających się na siebie:
– warstwa biologiczna,
– warstwa psychologiczna,
– warstwa socjologiczna,
– warstwa kulturologiczna,
– warstwa duchowa (światopoglądowa),
Według Stefana Kunowskiego każda warstwa ma swój czas rozwoju, wymaga odpowiednich czynników zewnętrznych, czyli wpływów wychowawczych, i dochodzi do dojrzałości w procesie scalania się, czyli integracji.
Ogólny cel programu „Wokół przedszkola” jest tożsamy z opisanym w podstawie programowej: wsparcie całościowego rozwoju dziecka, natomiast cele szczegółowe wyznaczone są specyfiką warstwicowej koncepcji wychowania. Owe szczegółowe cele wychowania pogrupowane zostały według warstw rozwoju człowieka: biologicznej, psychologicznej, socjologicznej, kulturologicznej i duchowej.
Tym samym kryteriom podlegają przedstawione w programie treści programowe.
W układzie treści decydujące znaczenie mają możliwości i potrzeby dzieci poszczególnych roczników wieku przedszkolnego. Toteż ich układ odpowiada dzieciom młodszym (3- i 4-latki), dzieciom starszym (5- i 6-latki) z uwzględnieniem grupy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym dzieci wyróżniających się szczególnie wysokim poziomem rozwoju.
Oprócz części opisującej treści programowe program zawiera również elementy uwzględniające istotne zagadnienia edukacji przedszkolnej: zapewnienie dzieciom optymalnych warunków rozwoju, zadania pracy nauczyciela przedszkola w zakresie wprowadzania dzieci
w świat technologii informatycznej, nauczania języków obcych, zasady, metody i narzędzia diagnozowania rozwoju dziecka, zagadnienia dojrzałości szkolnej oraz kryteriów jej oceny.
Autorki przedstawiają gotowe narzędzia diagnozowania rozwoju dziecka – Arkusz obserwacyjny cech rozwojowych dziecka, Arkusz badania dojrzałości szkolnej.
Reasumując:
Treści programowe zostały ujęte w sposób uporządkowany, przejrzysty dla
nauczyciela, dają swobodę co do sposobu ich realizacji z uwzględnieniem potrzeb
i możliwości każdego dziecka oraz tego, które wymaga większego wsparcia nauczyciela,
a także tego, które ze swoimi zdolnościami i zainteresowaniami należy dodatkowo aktywizować, jak również całego zespołu dziecięcego.
Starannie dobrane treści programowe będą sprzyjały maksymalnemu rozwojowi dziecka, jego kreatywności, otwartości, gotowości do zdobywania nowych kompetencji.

Atuty programu „Wokół przedszkola”
– Treści programowe wybiegają poza podstawowy zakres wymagany podstawą programową.
– Nauczyciel dobiera treści i zagadnienia programowe według potrzeb swojej grupy, zgodnie z możliwościami dzieci.
– Program podejmuje aktualne wyzwania edukacyjne: wielopodmiotowość, wielojęzyczność, wielokulturowość, wprowadzanie technologii informatycznych, wspieranie dzieci mających specjalne potrzeby edukacyjne.
– Program pomoże nauczycielom spojrzeć na dziecko jako na jednostkę, uznać jego potrzeby, zapewnić mu bezpieczeństwo i swobodę bycia takim, jakim może być, zagwarantować miejsce dla jego kreatywności, podtrzymać w nim zamiłowanie do zabawy. Tylko wówczas dziecko będzie realizowało swoje zamiłowania, rozwijało zdolności – będzie szczęśliwe.