GRUPA 3-LATKÓW „SMERFY” 30.03.2021r.-02.04.2021r. (WTOREK-PIĄTEK) „KURKI” „WIELKANOCNE PRZYSMAKI” „WIELKANOCNE PISANKI” „PISANKI - OZDOBNE JAJKA”

30.03.2021r. (WTOREK)

„KURKI”

 

Rozmowa na temat pisanek.

Drogie dzieci zapoznajcie się z tradycją ozdabiania jajek na Wielkanoc.

 

W zależności odtechniki zdobienia, malowane jajka noszą różne nazwy:

- Kraszanki - powstają przez gotowanie jajka w kolorowych barwnikach,które nadają skorupce koloru. Dawniej były to naturalne barwniki – łupiny cebuli, sok z buraka, kora młodejjabłoni czy łupiny orzecha włoskiego. Obecnie wiele osób kupujebarwniki w proszku, zamiast wykorzystywać te naturalne.

- Pisanki – wyróżniają sięróżnobarwnymi deseniami. Pisankirobi się przez rysowanie na skorupce wzorów gorącym roztopionym woskiem, anastępnie zanurzenie jajka w barwniku. Do rysowania używanoszpilek, igieł, słomek
i drewienek.

- Oklejanki – toprzyozdobione sitowiem,płatkami bzu, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru lub tkaniny jajka.

Nalepiankipowstają przez ozdabianie skorupki jajkaróżnobarwnymi wycinankami z papieru.

Poza powyższymi, znanymi,tradycyjnymi metodami są jeszcze rysowanki, skrobanki i drapanki.

Dawniej uważano, że pisankimają magiczną moc, dlatego np.: dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowei płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj.Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność(także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędachwielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Ludzie bogaciobdarowywali się drogimi pisankami,
ze złota, przyozdobionymi szlachetnymikamieniami.
Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówieniecara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stolemalowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się niepotłukła.

 

Zachęcam do obejrzenia bajkiedukacyjnej o pisankach pt.: „Pisanki – zwyczaje i tradycje Wielkanocne”.

 

Link do bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=JerFyF9tUC4


 

Ćwiczeniaruchowe.

Czas nagimnastykę. Zachęcam do wspólnych zabaw ruchowych z wykorzystaniem wideo treningu
„Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami”.

 

Link dofilmu:

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

 


Słuchanie rymowanki „Spacer czterechkur”.

Przedszkolakiposłuchajcie uważnie rymowanki.

 

Byłysobie kury cztery,

colubiły na pole spacerować.

Pierwsza– czarne piórka,

druga– białe piórka,

trzecia– ruda i gruba,

aczwarta – oczkiem mruga.

 

Rozmowa na temat rymowanki:

Spróbujcieodpowiedzieć na pytania!

 

-Ile było kur?

- Jakwyglądała pierwsza kura?

-Jak wyglądały druga, trzecia kura?

- Co robiła czwarta kura?

 


Ćwiczeniajęzykowe „Jedno kurczątko”.

Rodzicwymawia słowa związane z Wielkanocą (w liczbie pojedynczej). Dziecko tworzyliczbę mnogą od podanych słów. Np. Rodzic mówi: jedno kurczątko, dwa..., dzieckoodpowiada kurczątka, Rodzic mówi: jeden baranek, trzy... (baranki).


 

Pracaplastyczna „Kurczaczek Wielkanocny”.

Przedszkolakina zakończenie wykonajcie z pomocą Rodzica lub starszego rodzeństwa pracęplastyczną, która będzie ozdobą do koszyczka wielkanocnego!

 

Linkdo pomocy plastycznych:

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/anna-kowalska/kurczaczki-ze-skrzydelkami-z-odrysowanych-raczek/


 

Miłej pracy!!!


 

31.03.2021r. (ŚRODA)

„WIELKANOCNE PRZYSMAKI”

 

Zapoznanie z treścią wiersza M. Golc „Wielkanocneprzysmaki”.

„Smerfy” wysłuchajcie uważnie wiersza!

 

Świętawielkanocne

pachnąprzysmakami.

Czuć jużwonny żurek

i keks zbakaliami.

Adrożdżowa baba

ze stołuspogląda.

W białejsukni z lukru

pięknie dziśwygląda.

Panmazurek pachnie

słodkączekoladą.

Koronę zowoców

już naniego kładą.

Smakowitychpotraw

znaciejeszcze wiele.

Spróbujcieich trochę

w świąteczną niedzielę.


Rozmowainspirowana treścią wiersza.

- Wyjaśnienieniezrozumiałych słów: drożdżowa baba, lukier, mazurek, keks.

- Omówienie, cosię znajdowało na wielkanocnym stole.


 

Zabawy ruchowe.

Zachęcam do zabawruchowych z wykorzystaniem wideo treningu „Zabawy ruchowe dla dzieci”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w


 

Zabawa matematyczna„Cztery kurki”.

Do tejzabawy potrzebne będą: sylwety kur, kartoniki z kropkami (od 1 – 4), tekturowejajka.

Dzieckoukłada przed sobą tyle sylwet kur, ile kropek jest narysowanych na kartonikachpokazywanych przez Rodzica (1,2,3,4). Pod sylwetami układają odpowiednią liczbętekturowych jajek, zgodnie z poleceniami Rodzica (np.: druga kura zniosłatrzy jajka, trzecia kura zniosła dwa jajka, pierwsza kura zniosła cztery jajka,czwarta kura zniosła jedno jajko).


 

„Cokojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi?”

Zachęcamdo obejrzenia filmu edukacyjnego „Symbole Wielkanocne”.

 

Linkdo filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU


 

Kartypracy:

Dopasowywanietakich samych elementów, przeliczanie w zakresie liczby 4.

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-2.jpg

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-3.jpg



Miłej pracy!!!



01.04.2021r. (CZWARTEK)

„WIELKANOCNE PISANKI”

 

Słuchanie wiersza W. Broniewskiego „Śmigus”.

Drogiedzieci! Zachęcam do posłuchania wiersza o zwyczajach wielkanocnych.

 

Śmigus!Dyngus! Na uciechę

z kubła wodęlej ze śmiechem!

Jak nie zkubła, to ze dzbana,

śmigus –dyngus dziś od rana!

Staropolskito obyczaj,

żebyświedział i nie krzyczał,

gdy wWielkanoc, w drugie święto,

będzieszkurtkę miał zmokniętą.

 

Rozmowa na temat wiersza:

 

- Co to jestśmigus – dyngus?

- Kiedyobchodzi się śmigus – dyngus?

(Zwrócenieuwagi dzieci na tradycję, ale i na zachowanie zdrowego rozsądku: ukazaniekonsekwencji niestosowania umiaru w polewaniu się wodą).

 


Słuchanie piosenki „Pisanki, kraszanki, skarbywielkanocne”.

Drogiedzieci! Zachęcam do dowolnych improwizacji ruchowych przy muzyce.

 

Link dopiosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4


 

Wielkanocne zagadki.

Przedszkolaki jakie znacie zwyczaje i tradycje wielkanocne? Możeciesprawdzić swoją wiedzę! Zachęcam do rozwiązania zagadek wielkanocnych zwykorzystaniem bajki edukacyjnej „Wielkanocne zagadki”.

 

Link do bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=C3rMP7dFpfE



Ćwiczenia gimnastyczne.

Czas nagimnastykę! Zachęcam do zabaw ruchowych z wykorzystaniem wideo treningu
„Hop dogóry – wygibasy z naszej klasy”.

 

Link dofilmu:

https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI


 

Zabawaplastyczna „Wielkanocny zajączek”.

Przedszkolaki,zachęcam do wykonania kolejnej ozdoby wielkanocnej. Zaproście do zabawyplastycznej
Rodziców i rodzeństwo.

 

Link dopomocy plastycznych:

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/alicja-mazur/wielkanocny-zajaczek-w-kolorowe-paski/


 

Zabawa ruchowa „Pokaż pisankę”.

Zapraszam dowspólnej zabawy. Poruszajcie się po pokoju. Na hasło: pokaż pisankę,zatrzymujecie się i pokazujecie na niby trzymaną w dłoniach pisankę. Możecieopowiedzieć o swojej pisance.


 

Karty pracy: ćwiczenia grafomotoryczne, kolorowanki.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/SZLACZKI1.jpg

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/SZLACZKI3.jpg

https://kolorowanki.net.pl/wp-content/uploads/2021/02/Kolorowanka-wielkanocna-do-rysowania-po-sladzie.jpg



Miłej pracy!!!


 

02.04.2021r. (PIĄTEK)

„PISANKI – OZDOBNE JAJKA”

 

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt.:Wielkanocny stół”.

Przedszkolaki posłuchajcie uważnie wiersza!


Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek...

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

Święconka na stole,

a spośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości!

 

Rozmowa na temat wiersza:

Uważnie słuchałyście wiersza? Spróbujcieodpowiedzieć na pytania!

 

- Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnymstole?

- Dlaczego ludzie robią porządki przedświętami?

- Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

- Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogółweseli i mili dla innych.


 

Słuchanie piosenki Zozi „ZnakiWielkanocy”.

Przedszkolaki zachęcam do posłuchania piosenki i utrwalenia symboli ŚwiątWielkanocnych.

 

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U


 

Ćwiczenia gimnastyczne.

Gimnastyka ważna sprawa. Zachęcam do ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem filmu edukacyjnego dla dzieci „Równowaga – wygibasy z naszej klasy”.

 

Link dofilmu:

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 


Zapraszamdo obejrzenia bajek i filmów o tematyce Świąt Wielkanocnych:

 

- „Masza iniedźwiedź – Wielkanoc z Maszą”.

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=DjrqNi4rZyQ

 

- „PociągWielkanocny – Lokomotywa Troy”.

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=IM1UYTrIROI

 

- „Masza i Niedźwiedź. Wielkanocna Niespodzianka”.

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=dphh-doNT58


 

Kolorowanki.

http://bystredziecko.pl/kolorowanki/zwierzeta/kolorowanka-zwierzeta-zajaczek-01.pdf

https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/baranek-wielkanocny-kolorowanka-4/

https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/kosz-z-pisankami/

https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/zajac-z-pisankami/





Szanowni Rodzice! KochaneDzieci!

Wesołych ŚwiątWielkanocnych!!!

Przepełnionych wiarą,miłością i nadzieją.

Radosnego, wiosennegonastroju

oraz wesołego Alleluja!!!