GRUPA 3,4-LATKÓW „BIEDRONKI” 01.06.2020r.-05.06.2020r. (PONIEDZIAŁEK-PIĄTEK) „TOLERANCJA” „ZABAWY Z PIŁKĄ” „WSZYSCY LUBIMY SIĘ BAWIĆ” „KOLOROWY ŚWIAT DZIECI” „NASZE ZABAWKI”

Z okazji „Dnia Dziecka” życzymy Wam:

Co dzień nowych przygód,

Uśmiechu od ucha do ucha,

Pięknych bajek na dobranoc,

Kolorowych snów,

Butów siedmiomilowych,

Gwiazdki z nieba,

Wspaniałych przyjaciół,

I wesołej rodzinki!


01.06.2020r

(PONIEDZIAŁEK)

„TOLERANCJA”

 

 

Słuchanie opowiadania A.Widzowskiej „Inny”.

Książka (s.72–73) dla dziecka. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchaniaopowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Do grupy Adydołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że mana imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy:miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedziałw kąciku i rysował coś na kartce.

– To piesek?– zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.

– Tak, mójdog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce. Ada znała to angielskiesłowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku,ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razuzaczynała kichać.

– Nie bawsię z nim – szepnęła jej na ucho Kasia.

– On jest zinnego kraju.

– Jest miły– powiedziała Ada.

– I ładnierysuje. Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże zklocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się natej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nierozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.

– To jesthuśtawka, potrafisz powiedzieć?

– Fuś… fuś…fuśtajka – próbował wymówić Anuj. Ada również nauczyła się nowych słów poangielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy„młodszy brat”.

– Ja mamstarszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem –zaproponowała. Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieciprzygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem znowym kolegą.

– Ja niebędę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.

– Moja mamapowiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.

– A mój tatamówi, że oni jedzą palcami.

– Nieprawda!Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała sięAda.

Słysząc to,pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała imbajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadziebyły białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy zewszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.

– Nie wolnosię z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wieluludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy sięod siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła goza rękę.

– On jestmoim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszymteatrzyku!

Okazało się,że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył sięna pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największewrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubranikolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdybywszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

 

 

Rozmowa kierowana na podstawieopowiadania i ilustracji w książce.

Rodziczadaje pytania:

– Kim byłnowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dziecizareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógłsię czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

– Jaką bajkęopowiedziała pani dzieciom?

– Czywszyscy muszą być tacy sami?

 

Rozmowa na temattolerancji.

Rodzic pytadziecko, czy wie, co oznacza słowo tolerancja. Wyjaśnia jego znaczenie,tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby:przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczejwygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, takrównież każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają,troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów.Rodzic prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyły słowo tolerancja – dzieląc jerytmicznie (na sylaby).

 

Słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Nagraniemuzyki relaksacyjnej.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JLsomqe8un4

 

Dziecko leżyna dywanie i słucha muzyki z zamkniętymi oczami. Zastanawia się, o czym możeopowiadać ta muzyka. Dzieli się swoimi opiniami. Jeśli chce może narysować to,o czym opowiadała muzyka.

 

 

02.06.2020r

(WTOREK)

”ZABAWY Z PIŁKĄ”

 

Nauka piosenki „Piłka”

Osłuchanieze słowami i melodią piosenki a następnie nauka piosenki fragmentami, metodą zesłuchu.

https://www.youtube.com/watch?v=U-WUy1FCHHM

 

 

1.   Kolorowąpiłkę mam,

małym dzieciom piłkę dam.

Skacze piłka tap,tap,tap.

Tu ją złap, tam ją złap.

Skacze piłka tap,tap,tap.

Tu ją złap, tam ją złap.

 

2.   RzucaPiotruś do Jasia,

a Małgosia do Stasia.

Skacze piłka tap,tap,tap.

Tu ją złap, tam ją złap.

Skacze piłka tap,tap,tap.

Tu ją złap, tam ją złap.

 

3.   Kolorowąpiłkę mam,

małym dzieciom piłkę dam.

Skacze piłka tap,tap,tap.

Tu ją złap, tam ją złap.

Skacze piłka tap,tap,tap.

Tu ją złap, tam ją złap.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanegoutworu.

Rodziczadaje pytania:

− Co robi piłka?

− Co wy lubicie robić z piłką?

− Jaka jest melodia tej piosenki – wesoła czysmutna?

 

 

Zabawarozwijająca motorykę małą – Piłeczki.

Piłeczka pingpongowa dla dziecka, nagraniepiosenki Piłka.

Rodzic rozdaje dziecku piłeczkę. Prosi, abykolejno przy nagraniu piosenki: – toczyło piłeczkę między dłońmi,

– toczyło piłeczkę raz jedną, a raz drugądłonią po podłodze,

– delikatnie ścisnęło piłeczkę raz jedną, razdrugą dłonią.

 

3-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 18

Dziecko:

− słucha imion odczytanych przez Rodzica i jepowtarza

− rysuje drogi dzieci do piaskownicy,

− koloruje wiaderka zgodnie z instrukcją.

 

4-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 56

Dziecko:

- ogląda obrazki, opowiada co na nich widzioraz w co są ubrane dzieci z różnych krajów,

- określa, które dzieci mają tyle samo lat.

 

4-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 57

Dziecko:

- słucha rymowanki i imion dzieci,

- łączy obrazki dzieci z obrazkami sprzętów

- rysuje po śladach, mówi co przedstawiająrysunki oraz z czego lubi korzystać na placu zabaw.

 

 

 

JĘZYKANGIELSKI

Hello!

Wczoraj był Dzień Dziecka- Children’s Day. Z tej okazji dlaWas wesołe piosenki i zabawy ruchowe.

1.   Zaczynamy od ulubionej piosenki dzieci „Babyshark”. Dzieci znają już tę piosenkę i taniec, a ponieważ bardzo ją lubią, DzieńDziecka jest wspaniałą okazją, aby sobie ją przypomnieć:

https://www.youtube.com/watch?v=GR2o6k8aPlI

 

2.   Zabawa ruchowa z piosenką „Walking, walking”. Tępiosenkę dzieci również znają z zajęć w przedszkolu. Ich zadaniem jestnaśladowanie czynności z piosenki w rytm muzyki. Pod koniec piosenki tempoprzyśpiesza i w tym cała zabawa :)

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU

 

Tekst:

 

Walking, walking,

walking, walking

Hop, hop, hop

Hop, hop, hop

Running, running, running

Running, running, running

Now let’s stop

Now let’s stop

 

Tip-toe, tip-toe,

tip-toe, tip-toe

Jump, jump, jump

Jump, jump, jump

Swimming, swimming, swimming

Swimming, swimming, swimming

Now, let’s sleep

Now, let’s sleep

 

Wake up!

Are you ready to go fast?

 

Walking, walking,

walking, walking

Hop, hop, hop

Hop, hop, hop

Running, running, running

Running, running, running

Now let’s stop

Now let’s stop

Tłumaczenie:

 

Chodzimy, chodzimy

Chodzimy, chodzimy

Hop, hop, hop

Hop, hop, hop

Biegamy, biegamy, biegamy

Biegamy, biegamy, biegamy

Teraz stop

Teraz stop

 

Chodzimy na paluszkach

Chodzimy na paluszkach

Skacz, Skacz, Skacz

Skacz, Skacz, Skacz

Pływamy, pływamy, pływamy

Pływamy, pływamy, pływamy

Teraz śpimy

Teraz śpimy

 

Pobudka!

Jesteście gotowi, żeby zrobić to wszystko szybko?

Chodzimy, chodzimy

Chodzimy, chodzimy

Hop, hop, hop

Hop, hop, hop

Biegamy, biegamy, biegamy

Biegamy, biegamy, biegamy

Teraz stop

Teraz stop

 

3.   A teraz czas na trochę tańca- „A Ram Sam SamDance”.

https://www.youtube.com/watch?v=zBttxAMxaXE

 

Naśladujemy taniec dzieci z nagrania. Wkażdej ze zwrotek jest co raz szybszy.

 

Tekst:

Arms up high, reach for the sky.

Let's sing and move along to this silly, silly ram sam song

 

A ram sam sam, a ram sam sam

Guli guli guli guli guli ram sam sam

A ram sam sam, a ram sam sam

Guli guli guli guli guli ram sam sam

A ra-vi, a ra-vi

Guli guli guli guli guli ram sam sam

A ra-vi, a ra-vi

Guli guli guli guli guli ram sam sam

Tłumaczenie:

Ramiona do góry, sięgnij do nieba

Zaśpiewajmy razem i poruszajmy się w rytm śmiesznej piosenki ram sam sam

A ram sam sam, a ram sam sam

Guli guli guli guli guli ram sam sam

A ram sam sam, a ram sam sam

Guli guli guli guli guli ram sam sam

A ra-vi, a ra-vi

Guli guli guli guli guli ram sam sam

A ra-vi, a ra-vi

Guli guli guli guli guli ram sam sam

 

Have fun!- Miłej zabawy!

Bye, bye

Joanna Mikołajczyk

 

 

03.06.2020r

(ŚRODA)

”WSZYSCY LUBIMY SIĘ BAWIĆ”

 

Ćwiczeniapamięci „Co zginęło ze środka koła?”

Różnezabawki.

Rodzicpokazuje dziecku zabawki i prosi, by powiedziało, co swoim kształtemprzypominają. Wspólnie wybierają kilka i układają je na środku dywanu.Następnie dziecko odwraca się tyłem, a Rodzic zabiera jedną zabawkę i chowa zaplecami. Dziecko odgaduje jaka została zabrana. Zabawę powtarzamy.

 

Zabawa ruchowo- integrująca „Pomagamy sobie”.

Opaskana oczy.  

Dzieckowraz z rodzicem tworzy parę. Rodzic wskazuje cel, do którego chce dotrzeć, izakłada opaskę na oczy. Dziecko jest przewodnikiem i bezpiecznie słowamiprowadzi Rodzica, który ma zasłonięte oczy, do wskazanego celu (bez dotykania).Następnie możemy zamienić się rolami.

        

Ćwiczeniawzmacniające poczucie własnej wartości – „Lustro”. Lustro.

Dzieckostaje przed lustrem, najlepiej takim aby była widoczna cała sylwetka dziecka.Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi,np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym,dzieli się zabawkami itd.

Nakoniec wypowiedzi dziecka Rodzic mówi: Jesteś wspaniały i dziecko powtarzasamodzielnie: Jestem wspaniały!

 

 

 Karta Pracy „Kolorowanka Zabawa z piłką”

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zabawa-z-emilka

 

Dziecko:

− koloruje kolorowankę

 

RELIGIA03.06.2020

 

TEMAT:JESTEM KOCHANYM DZIECKIEM BOGA.

 

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus

 

Modlitwa

Jak zapewne pamiętacie w niedzielę przeżywaliśmy UroczystośćZesłania Ducha Świętego. Duch Święty zstąpił z nieba na Apostołów pod postaciąszumu wiatru i języków ognia. Przyszedł aby ich pocieszyć po odejściu do niebaPana Jezusa ale równocześnie dodać im odwagi i obdarzyć licznymi darami.

Poprośmy Go o Jego pomoc i opiekę podczas dzisiejszejkatechezy śpiewając piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=KDPsgIxr8qI

 

Wprowadzeniedo tematu  

Duch Święty, chociaż Go nie widzimy jest obecny również wnaszym życiu od chwili chrztu świętego

 

Obraz CHRZEST DZIECKA

 

Chrzest to bardzo ważne wydarzenie w naszym życiu. Pewniewiększość z was go nie pamięta, bo byliście wtedy bardzo mali. Może macie wdomu zdjęcia, które wam o tym przypominają. Od chwili chrztu wszyscy jesteśmydziećmi Boga. Pomimo tego, że każdy z nas jest inny, to możemy Boga nazywaćswoim Tatą. On zawsze jest przy nas i zna każdego z nas najlepiej. On każdego znas stworzył i o każdego się troszczy. Wszystkie dzieci na całym świecie mająwięc jednego Ojca – Boga. Wszyscy od momentu chrztu świętego jesteśmy dziećmiBożymi. Wiemy, że Bóg – nasz Ojciec – bardzo nas kocha i pragnie naszegoszczęścia.

Możemy więc zaśpiewać : „Bóg kocha mnie” https://www.youtube.com/watch?v=WQnKPHeYzZk

 Szczególnie kochadzieci niezależnie od tego gdzie mieszkają, jaki mają kolor skóry. A Ty wieszgdzie mieszkają te dzieci?

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

 Czy Już wiesz jakie dzieci są naświecie?

Każde dziecko od chwili Chrztu świętego może do Boga mówić :Ojcze, Tatusiu. Takiej modlitwy nauczył nas Pan Jezus.

 

Modlitwa

„Ojcze nasz, któryś jest w niebie…”

 

Praca zpodręcznikiem

Możesz pokolorować;

1)    http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/male-dzieci-z-jezusem

2)       https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

 

Szczęść Boże na cały dzień J

 

 

 

 

 

04.06.2020

(CZWARTEK)

„KOLOROWYŚWIAT DZIECI”

 

 

Zabawadydaktyczna „Rozpoznaj kolory”.

Kartki kolorowego papieru w 4 kolorach, drobnezabawki i przedmioty w kolorach obręczy. Segregowanie przygotowanych drobnychzabawek i przedmiotów ze względu na kolor.

 

         Oglądanie bajki edukacyjnej „Bajki Gilusia:Mieszamy kolory”

https://www.youtube.com/watch?v=2ae2QPLbVYs

 

Zachęcamydo obejrzenia bajki edukacyjnej i poznania tajemnic kolorów.

 

Zabawamatematyczna Gdzie jest ta zabawka?

Lalka,samochód, puzzle, przytulanka.

Rodzicpokazuje dziecku zabawki, które będzie rozmieszczać w pokoju. Zadaniem dzieckajest odpowiedź na pytanie Rodzica: Gdzie jest...?

Rodzicpowinien tak rozmieścić zabawki, aby dziecko używało zwrotów określającychpołożenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed).

 

Kończenierozpoczętych przez Rodzica zdań.

Rodzicprosi, aby dziecko dokończyło zdania:

Gdybymmówił po angielsku…,

Gdybymnie miał w domu żadnej piłki…,

Gdybymmiał kolegę w dalekim kraju...

 

 

JĘZYKANGIELSKI

Hello! Kontynuujemy temat liczenia.

1.   Nauczymy się najpierw piosenki „Ten littlepenguins”:

https://www.youtube.com/watch?v=Yt8GFgxlITs

 

Tekst:

 

Część 1- do nauki:

 

Penguin march!

Left, right

Left, right

Go!

 

One, two, three little penguins

Four five, six little penguins

 

Seven, eight, nine little penguins

 

 

Część 2- do słuchania:

 

Ten little penguins

 

Ten, nine, eight little penguins

 

Seven, six, five little penguins

 

Four, three, two little penguins

One little penguin

 

Ten, nine, eight, seven, six, five, four, three, two,

one little penguin

Penguins!

Tłumaczenie:

 

Część 1- do nauki:

 

Marsz pingwinów!

W lewo, w prawo,

W lewo, w prawo

Idziemy!

 

Jeden, dwa, trzy małe pingwiny

Cztery, pięć, sześć małych pingwinów

Siedem, osiem, dziewięć małych pingwinów

 

Część 2- do słuchania:

 

Dziesięć małych pingwinów

 

Dziesięć, dziewięć, osiem małych pingwinów

Siedem, sześć, pięć małych pingwinów

Cztery, trzy, dwa małe pingwiny

Jeden mały pingwin

 

10, 9, 8,7,6,5,4,3,2

 

Jeden mały pingwin

Pingwiny!

 

Najpierw oglądamy z dzieckiem filmik opingwinach. Następnie zatrzymujemy wers po wersie i prosimy dziecko, abypowtarzało- uczymy się tylko pierwszej części piosenki. Następnie uruchamiamypiosenkę jeszcze dwa razy, dziecko próbuje śpiewać.

 

2.   Colouring page- kolorowanka. Prosimy dziecko opokolorowanie dziesięciu pingwinów, które wykorzystamy do kolejnego ćwiczenia.

https://drive.google.com/file/d/1G3w2R5pZpEIkGXo1m3gEfQcm5x9mx3mq/view?usp=sharing

 

3.   Wycinamy małe kartki wielkości pingwinów iprzystępujemy do ćwiczenia. Liczymy wraz z dzieckiem wszystkie pingwiny.Następnie zasłaniamy jednego pingwina małą kartką i liczymy ponownie.Zasłaniamy kolejną kartką i znów liczymy. Kontynuujemy dopóki nie zostaniejeden pingwin.

 

4.   Na koniec przypominamy rymowankę „One potato, twopotatoes”. Wykorzystujemy rysunki ziemniaczków i powtarzamy zabawę. Uruchamiamynagranie, dziecko liczy ziemniaczki wskazując na nie kolejno. Na dźwięk słowa„More”, odkłada ziemniaczek za plecy. I rozpoczyna się kolejna runda. Bawimysię tak długo, aż wszystkie ziemniaczki znikną za plecami. Zachęcamy dziecko,aby cały czas powtarzało rymowankę.

 

Rymowanka: https://www.youtube.com/watch?v=efMHLkyb7ho

 

Bye, bye.

Joanna Mikołajczyk

 

 

 

 

05.06.2020r

(PIĄTEK)

„NASZEZABAWKI”

 

       Słuchaniewiersza B. Szelągowskiej „Kraina zabawek”.

Siedzązabawki grzecznie na półkach.

Siedząi patrzą na pajacyka.

Pajacdo tańca lalkę zaprosił

iteraz będą tańczyć walczyka.

 

Patrzcie!Dwa misie! Na samej górze!

Wtakt się kołyszą, klaszczą łapkami.

Naparapecie rozsiadł się zając;

Jakkażdy zając – strzyże uszami.

 

Tużobok książek drzemie żyrafa.

Kudłatypiesek przy wózku szczeka.

Piłkasię turla, to znowu skacze.

Myszka– zabawka – kotu ucieka.

 

Inagle wchodzi ktoś do pokoju.

Ojej,nie tańczy już nikt walczyka!

Zabawkistoją, siedzą bez ruchu

itylko z radia płynie muzyka.

 

Rozmowana podstawie wysłuchanego utworu.

Rodzickieruje rozmową, zadaje pytania pomocnicze, używając określeń dotyczącychpołożenia przedmiotów w przestrzeni.

−Jakie zabawki były w pokoju?

−Kogo pajac zaprosił do tańca?

−Gdzie siedziały dwa misie?

−Kto zdrzemnął się obok książek?

−Przy czym stał kudłaty piesek?

−Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?

 

Pracaplastyczno-techniczna „Moja wymarzona zabawka”.

Gazetkireklamowe (lub zdjęcia zabawek), nożyczki, klej, kredki, kartki.

Rodzicprosi, aby dziecko zastanowiło się, czy można  zdjęcia zabawek jakoś połączyć/zmienić istworzyć nową, wymarzoną dla niego zabawkę. Dziecko może wymyślić nowe nazwy,zastosowania itp. Następnie przykleja swoje wytwory. Może do nich cośdorysować, a Rodzic zapisuje nazwę zabawki i jej zastosowanie. Dzieci 3-letnie jeślimają trudność w wycinaniu, starają się oderwać (z jak największą dokładnością)z gazet elementy potrzebne do wykonania pracy. 

 

RELIGIA05.06.2020

 

 

TEMAT:CHLEB JEST DAREM BOGA..

 

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus

 

Modlitwa

Na początek uczyńcie pięknie znak krzyża. Powtórzmy modlitwę„Ojcze nasz”

 

Wprowadzeniedo tematu

W modlitwie tej mówimy „Chleba naszego powszedniego daj namdzisiaj” prosząc Boga o pożywienie i wszystko co jest nam potrzebne do życia.

Bóg nas kocha i daje nam to, czego potrzebujemy do życia.Takim darem jest np. jedzenie.– Co lubicie jeść na śniadanie?

  Podstawowym pożywieniemkażdego człowieka jest chleb. Popatrzcie ile osób musi pracować abyśmy moglicodziennie na półce w sklepie znaleźć świeży chleb.

https://www.youtube.com/watch?v=jl1lRfgwzWU(Od ziarenka do bochenka)

A teraz zapraszam na wirtualną wycieczkę do piekarni

https://www.youtube.com/watch?v=kPhS_7ZgvoA

Żeby powstał chleb, musi pracować wiele osób, ale na samym początku to Bóg dał zboża, wktórych są ziarna. To z ziaren powstaje mąka, a z niej chleb.

 

Rymowanka

Chleb szanować to rzecz święta, każdedziecko niech pamięta.

 

Dzisiaj zadaniekulinarne

Przygotuj sobie kanapkę z ulubionych produktów. Możesz o pomocpoprosić rodziców. Pamiętając o tym, ile osób musiało pracować by powstał chlebpomódl się słowami

„Pobłogosław, Panie Boże, nas, pobłogosław te dary oraz ludzi,którzy je przygotowali. Naucz nas dzielić się chlebem i radością ze wszystkimi.Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.”

A teraz można zjeść kanapki. Smacznego J

 

Szczęść Boże. Dobrego dnia J;J