Słuchanieopowiadania A. Widzowskiej ”Łazienki”.
Książka (s. 64–65) dla dziecka. Rodzicotwiera książkę i zaprasza do wysłuchania opowiadania.
Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola.Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. – Do łazienek? Mnie się wcale nie chcesiusiu… – Łazienki Królewskie to znany warszawskipark położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani. – A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś. Pogoda była słoneczna, a park okazał siępełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasachodbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Panipowiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty. – Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszyłsię Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki… – Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani. W południowej części Łazienek znajdowała sięwielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę. – Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce? – Oczywiście. – A ten lew gryzie? – Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiejgłowy – uspokoiła ją pani. – Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi,Maciuś. – Ale marudzisz – zdenerwował się Olek. W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie.Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowilinakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylkopani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin.W Łazienkach Królewskich zgodnie – Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś. Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jegobuzi. Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich. – Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznymdrzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony. – To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiegokompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski. Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od uchado ucha i powiedział: – Też bym chciał taki pomnik w mojejłazience… Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koniznajdująca się nieopodal Warszawy. – Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek.Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne,nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkichchrapkach. Były tam nawet – Może zamiast psa rodzice zgodzą się nakonia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę tojeszcze przemyśleć.
Rozmowa kierowana na podstawieopowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania: − Dokąd dzieci wybrały się nawycieczkę? − Co znajdowało się w parku wŁazienkach Królewskich? − Jaki kształt miała fontanna,którą zobaczyły dzieci w parku? − Jakie zwierzęta dzieci wydziaływ parku? − Jak się nazywa słynny polskimuzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach? − Gdzie dzieci udały się pozwiedzeniu Łazienek?
Oglądanie filmu „Łazienki Królewskie” –wirtualny spacer po Łazienkach.
Zachęcamy do obejrzenia filmu o „ŁazienkachKrólewskich”, w którym Hanka Warszawianka zaprasza
Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=g3ItTGYiAOI
Słuchanie i improwizacjaruchowa do utworu Fryderyka Chopina „Mazurek As-dur”.
https://www.youtube.com/watch?v=oLUoju3Dse8
Rodzic zachęcadziecko, aby wygodnie położyło się na dywanie, zamknęło oczy i wysłuchałoutworu
Kolejnie prosidziecko, aby w dowolny sposób wykonało improwizację ruchową do utworu „MazurekAs-dur”,
Oglądanie filmuedukacyjnego „Wizyta w muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie”.
Zachęcamy doobejrzenia filmu, w którym odwiedzono muzeum Fryderyka Chopina i pokazano najważniejszeatrakcje dla dzieci.
Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=6B87gugaW50
3-Latki: Karta Pracy cz.2strona 14
Dziecko: − wskazujezdjęcia przedstawiające miasto i wioskę, − dopasowujenaklejkę do zdjęcia i ją nakleja, − wskazuje,gdzie można zobaczyć elementy przedstawione na zdjęciach.
4-Latki: Karta Pracy cz.2strona 42
Dziecko: − ogląda zdjęcia, − koloruje ramki zdjęć, które przedstawiająmiasto na zielono, a te które przedstawiają wieś na niebiesko, − kończy rysować autobusy według wzoru,koloruje obrazki. |