GRUPA 3,4-LATKÓW „BIEDRONKI” 06.04.2020r. (PONIEDZIAŁEK) „KOSZYCZEK WIELKANOCNY”

         Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Koszyczek”.

 

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie jejrozwiązania.
Następnie pokazuje obrazek przedstawiający „wielkanocny koszyczek”.

 

To w nim leżą na serwetce jajkamalowane,

a pośrodku, obok chlebka,  spoczywa baranek. (koszykwielkanocny)

 

Linkdo obrazka:

https://drive.google.com/file/d/1EZmRzxWNr2lkaHvlOCcuQGc1UmB5WFq6/view?usp=sharing

 

 

Prezentowaniekoszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

 

Rodzicprezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dziecko nazywa znajdującesię w nim produkty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę:

 

Chlebsymbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobiedobrobyt i pomyślność.

 

Jajka sąsymbolem nowego, rodzącego się życia.

 

Wędlina jestsymbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

 

Sól i pieprz symbolizująoczyszczenie, prostotę i prawdę.

 

Baranek jestsymbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana dokoszyczka
figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lubchleba.

 

Chrzan jestoznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

Zachęcamyrównież do obejrzenia prezentacji multimedialnej „Koszyk wielkanocny”:

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g

 

 

Słuchaniewiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.

 

Książkas. 58–59. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchania wiersza.
Czytającwiersz, prezentuje ilustracje do niego.

 

–Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałelub brązowe,

jaz nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisankikolorowe.

 

Dokoszyczka je powkładam,

zchlebkiem, babką lukrowaną,

potempójdę je poświęcić

zbratem, siostrą, tatą, mamą.

 

Przyśniadaniu wielkanocnym

podzielimysię święconką

ibuziaka dam mamusi,

zajączkowii kurczątkom.

 

„Śmigus-dyngus!”– ktoś zawoła,

tatęwodą popryskamy,

mamabędzie zmokłą kurką,

boto poniedziałek lany!

 

 

Rozmowakierowana na podstawie wiersza.

 

Rodziczadaje pytania:

 

−Z czego robi się pisanki?

−Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

−Co robimy w lany poniedziałek?

−Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

 

Zabawaruchowa: Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ”Tanieckurcząt
w skorupkach”.

 

Rodzicpodaje tytuł utworu. Dziecko w wybrany przez siebie sposób, próbuje ilustrowaćmuzykę ruchem.

 

Linkdo utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

 

 

Ćwiczeniegrafomotoryczne „Koszyczek wielkanocny”.

 

Koszyczekwielkanocny – do wydruku szablon 4 z 11:

https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/wielkanoc/

 

Dzieckoołówkiem rysuje koszyczek po śladzie, a następnie koloruje go. Może także cośdo niego dorysować.

 

Chętnymdzieciom proponujemy samodzielne narysowanie koszyczka wielkanocnego za pomocąstrony:

https://www.youtube.com/watch?v=gat2576oVJU