Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Koszyczek”.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie jejrozwiązania.
To w nim leżą na serwetce jajkamalowane, a pośrodku, obok chlebka, spoczywa baranek. (koszykwielkanocny)
Linkdo obrazka: https://drive.google.com/file/d/1EZmRzxWNr2lkaHvlOCcuQGc1UmB5WFq6/view?usp=sharing
Prezentowaniekoszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Rodzicprezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dziecko nazywa znajdującesię w nim produkty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę:
Chlebsymbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobiedobrobyt i pomyślność.
Jajka sąsymbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jestsymbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizująoczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jestsymbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana dokoszyczka
Chrzan jestoznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
Zachęcamyrównież do obejrzenia prezentacji multimedialnej „Koszyk wielkanocny”: https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g
Słuchaniewiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.
Książkas. 58–59. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchania wiersza.
–Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałelub brązowe, jaz nich zrobię na Wielkanoc cud-pisankikolorowe.
Dokoszyczka je powkładam, zchlebkiem, babką lukrowaną, potempójdę je poświęcić zbratem, siostrą, tatą, mamą.
Przyśniadaniu wielkanocnym podzielimysię święconką ibuziaka dam mamusi, zajączkowii kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!”– ktoś zawoła, tatęwodą popryskamy, mamabędzie zmokłą kurką, boto poniedziałek lany!
Rozmowakierowana na podstawie wiersza.
Rodziczadaje pytania:
−Z czego robi się pisanki? −Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? −Co robimy w lany poniedziałek? −Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
Zabawaruchowa: Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ”Tanieckurcząt
Rodzicpodaje tytuł utworu. Dziecko w wybrany przez siebie sposób, próbuje ilustrowaćmuzykę ruchem.
Linkdo utworu: https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Ćwiczeniegrafomotoryczne „Koszyczek wielkanocny”.
Koszyczekwielkanocny – do wydruku szablon 4 z 11: https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/wielkanoc/
Dzieckoołówkiem rysuje koszyczek po śladzie, a następnie koloruje go. Może także cośdo niego dorysować.
Chętnymdzieciom proponujemy samodzielne narysowanie koszyczka wielkanocnego za pomocąstrony: |