Rozwiązywaniezagadki B. Szelągowskiej „Śmieci”.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
O porządek trzeba dbać, wiedzą o tym także dzieci. Do odpowiednich worków każdy wrzuca… (śmieci)
Słuchanieopowiadania E. Stadmüller „Smok Segregiusz”.
Książka s. 62–63. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchaniaopowiadania. Czytając opowiadanie,
SmokSegregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić siętym, co inni uważali –Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. –Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metalczy szkło. Na pewno ktoś wie, O,znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jakbył. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza? –Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, którapojawiła się nie wiadomo skąd –Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowałaGwiazduszka –a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku. –Spróbujmy – zgodził się smok. –Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. –Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej. –Rycerski? – zainteresował się tato. –Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. –Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami. –Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia. –Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczyłdumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków. –Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę. –Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. –Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowiłsię nad tym, jak urządzić –Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł dobiura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice.Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały –Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jegopracę tato.
Rozmowakierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodziczadaje pytania: −Co lubił robić smok Segregiusz? −Co smuciło smoka? −Jaki sen miał Olek? −Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza? −W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Zabawaruchowa z elementem celowania „Śmieci wrzuć do kosza”.
Plastikowykosz na śmieci, plastikowa butelka, stara gazeta zgnieciona w kulę.
Dzieckostojąc w wyznaczonej odległości od kosza, celuje raz prawą, raz lewą ręką i wykonuje rzut do kosza.
Ćwiczeniejęzykowe „Trudne słowa”.
Rodzicwyjaśnia sposoby ochrony przyrody, pokazując odpowiednie obrazki. segregacja,recykling, odpady biodegradowalne.
Segregacjato zbieranie odpadów do specjalnieoznakowanych pojemników, z podziałem na rodzaj materiałów (surowców), z którychzostały wyprodukowane. https://drive.google.com/file/d/1nzzPX5jq8wg-f6sjzrqmexbqApcuTjhM/view?usp=sharing
Recyklingto właściwa segregacja odpadów, a następnie ich przetworzenie na nowe produktyi wykorzystanie https://drive.google.com/file/d/1ptwwnkjPP8eHBHOPprVIjcixZn1rlRdk/view?usp=sharing
Odpady biodegradowalne to np.:liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach,skorupki jajek. https://drive.google.com/file/d/1Kc5gYvOwO007ERsclPCEctBaL3SD5mza/view?usp=sharing
Karta pracy „Posegreguj śmieci”.
https://drive.google.com/file/d/1PwOMnCRClWG7ioxDEaW8OCr0UseRwALM/view?usp=sharing
Dziecko: -rozpoznaje i nazywa kolory odpowiednich koszy; -rozpoznaje i nazywa śmieci; -segreguje śmieci do odpowiednich kolorów koszy; - wspólniez rodzicem zastanawia się, czy można je jakoś przetworzyć. |