GRUPA 3,4-LATKÓW „BIEDRONKI” 20.04.2020r. (PONIEDZIAŁEK) „SEGREGUJEMY ŚMIECI?”

Rozwiązywaniezagadki B. Szelągowskiej „Śmieci”.

 

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

 

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków każdy wrzuca… (śmieci)

 

 

Słuchanieopowiadania E. Stadmüller „Smok Segregiusz”.

 

Książka s. 62–63. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchaniaopowiadania. Czytając opowiadanie,
prezentuje ilustracje do niego.

 

SmokSegregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić siętym, co inni uważali
za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalekalbo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią iwykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki zradością ustawiał
jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszekrobił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził.Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł– podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widziałpowyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczachpojawiał się smutek.

–Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał.

–Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metalczy szkło. Na pewno ktoś wie,
jak takie skarby wykorzystać…

O,znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jakbył. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

–Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, którapojawiła się nie wiadomo skąd
i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

–Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowałaGwiazduszka

–a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

–Spróbujmy – zgodził się smok. 

–Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy.

–Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

–Rycerski? – zainteresował się tato.

–Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek.

–Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.

–Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

–Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczyłdumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.  

–Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

–Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy.

–Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowiłsię nad tym, jak urządzić
plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcjisportowych dla starszych dzieci.

–Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł dobiura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice.Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały
do sportowychboisk i huśtawek.

–Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jegopracę tato.

 

 

Rozmowakierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 

Rodziczadaje pytania:

−Co lubił robić smok Segregiusz?

−Co smuciło smoka?

−Jaki sen miał Olek?

−Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

−W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

 

 

Zabawaruchowa z elementem celowania „Śmieci wrzuć do kosza”.

 

Plastikowykosz na śmieci, plastikowa butelka, stara gazeta zgnieciona w kulę.

 

Dzieckostojąc w wyznaczonej odległości od kosza, celuje raz prawą, raz lewą ręką i wykonuje rzut do kosza.

 

 

Ćwiczeniejęzykowe „Trudne słowa”.

 

Rodzicwyjaśnia sposoby ochrony przyrody, pokazując odpowiednie obrazki.
Tłumaczytrudne dla dziecka pojęcia związane z ochroną przyrody:

segregacja,recykling, odpady biodegradowalne.

 

Segregacjato zbieranie odpadów do specjalnieoznakowanych pojemników, z podziałem na rodzaj materiałów (surowców), z którychzostały wyprodukowane.

https://drive.google.com/file/d/1nzzPX5jq8wg-f6sjzrqmexbqApcuTjhM/view?usp=sharing

 

Recyklingto właściwa segregacja odpadów, a następnie ich przetworzenie na nowe produktyi wykorzystanie
w maksymalnym stopniu.

https://drive.google.com/file/d/1ptwwnkjPP8eHBHOPprVIjcixZn1rlRdk/view?usp=sharing

 

Odpady biodegradowalne to np.:liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach,skorupki jajek.

https://drive.google.com/file/d/1Kc5gYvOwO007ERsclPCEctBaL3SD5mza/view?usp=sharing

 

 

Karta pracy „Posegreguj śmieci”.

 

https://drive.google.com/file/d/1PwOMnCRClWG7ioxDEaW8OCr0UseRwALM/view?usp=sharing

 

Dziecko:

-rozpoznaje i nazywa kolory odpowiednich koszy;

-rozpoznaje i nazywa śmieci;

-segreguje śmieci do odpowiednich kolorów koszy;

- wspólniez rodzicem zastanawia się, czy można je jakoś przetworzyć.