25.05.2020r (PONIEDZIAŁEK) „DLA PORTRET MOJEJ RODZINY”
Rozwiązywaniezagadki B. Szelągowskiej „Rodzina”.
Rodzicrecytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie jej rozwiązania.
Razem mieszkamy: ja, mama, tata. Mam młodszą siostrę, starszegobrata… Każdy pamięta o urodzinach, bo taka właśnie jest ma...(rodzina)
Słuchanieopowiadania E. Stadmüller „Dzień rodziców”.
Książkas. 70–71 dla dziecka. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchaniaopowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Odświętnieubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie.Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania dowystępu. –Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba! –Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka. –Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka. Gdywszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) ina scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą nabrzuchu wielką kieszenią). –Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. –Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop –wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko. Zaraz za kangurzycą na sceniepojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada). –A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując sięwielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków. –Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnieprzytrzymując trąbę z rury do odkurzacza. Po słoniach występowały, małpki,żabki, kotki i niedźwiadki. Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali doswych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami. Na koniec Olek, wystrojony wbiałą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy teżważy tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, wprążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czypływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więcdzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkiebuziaki. W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłaćcałuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni. Kolejnympunktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańcaz rodzicami. Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziejzgraną i zwariowaną parą. –Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to mywygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.
Rozmowakierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Rodziczadaje pytania: –Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu? –Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu? –Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny? –Kto wchodzi w skład twojej rodziny? –Co lubisz robić z mamą? –Co lubisz robić z tatą?
Zabawaruchowa z rymowanką B. Szelągowskiej ”Podaj mi rączkę”. Dzieckogłośno powtarza rymowankę, dobierając się w parę z Rodzicem.
Dwierączki mam –rączki tobie dam. Zatańczymyw koło, będzienam wesoło. 26.05.2020r (WTOREK) ”MAMA I TATA”
Osłuchanie ze słowami i melodiąpiosenki Mama i tato (sł. i muz. B. Forma). https://www.youtube.com/watch?v=Mdf3rFNbkss
1. Wyruszamyz mamą na wielkąwyprawę, będzieczasu wiele nawspólną zabawę.
Ref:Razem z rodzicami chcępoznawać świat i nieważne wcale, że mammało lat.
2. Nawycieczkę tato zabierzemnie dzisiaj. Jedzie znami mama i siostraMarysia.
Ref:Razem z rodzicami….
3. Czuję siębezpiecznie zawsze zrodzicami, jeślichcesz, zapraszam, zostańdzisiaj z nami.
Ref:Razem z rodzicami…
Rozmowa na podstawie wysłuchanegoutworu. Rodziczadaje pytania: −Gdzie wyruszają dzieci? −Co chce robić dziecko? −Jak ma na imię siostra? −Jak się czuje z rodzicami dziecko? −Jaka była ta piosenka: skoczna i wesoła czy powolna i smutna?
3-Latki:Karta Pracy „Krawat” http://www.supercoloring.com/pl/lamiglowki/rysowanie-po-sladzie-i-kolorowanie-krawat
Dziecko: - rysuje krawat po śladzie - koloruje obrazek według podanego wzoru.
4-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 53 Dziecko: - rysuje krawat i apaszkę po śladzie - koloruje rysunki, mówi komu można wręczyć wprezencie krawat a komu apaszkę.
JĘZYKANGIELSKI Hello! Dziś dzień mamy, dlatego przygotujemy dziśniespodziankę dla Waszych mam. 1. Zaczynamy od nauczenia się piosenki: Uczymy się piosenki dla mamy, śpiewanej namelodię „panie Janie”. Nagranie: https://www.youtube.com/watch?v=frYfZYeBO4k
Za pierwszym razem dziecko tylko słuchapiosenki. Następnie zatrzymujemy i prosimy, aby powtarzało wers po wersie.Później dziecko próbuje śpiewać całą piosenkę wraz z nagraniem. Śpiewając „I love you”, dziecko pokazujeserduszko ułożone z dłoni.
2. Następnie wykonujemy kartkę dla mamy. Wybieramy zponiższych wzorów, kolorujemy jak najładniej: Wzór 1: https://drive.google.com/file/d/1xqnC_j7_KMDKeHhC0w1KUarcYYcpeUdH/view?usp=sharing
Wzór 2: https://drive.google.com/file/d/1BntcbyQbOhcXOF6LxmHucgqA2tUUdRmV/view?usp=sharing
Wzór 3: https://drive.google.com/file/d/1T9vNQfPFPWlTw7v7qnQ47EsmQjckcQvg/view?usp=sharing
3. A teraz najważniejsze! Wręcz mamie kartkę,zaśpiewaj piosenkę (razem z nagraniem), ucałuj i mocno przytul mamę i pożyczjej wszystkiego najlepszego z okazji jej święta. Happy Mother’s Day! Goodbye! Joanna Mikołajczyk
27.05.2020r (ŚRODA) ”ALBUM RODZINNY”
Czytanieglobalne wyrazów Mama, Tata. Wyrazydla dziecka do globalnego czytania: mama, tata, druciki kreatywne, patyczki,wałeczki plasteliny. Dzieckoukłada przed sobą wyrazy do globalnego czytania. Rodzic demonstruje je i głośnoczyta. Dziecko dzieli wyrazy rytmicznie (na sylaby) z wyklaskiwaniem. Wodzipalcem po każdej literze, układa kształty z kreatywnych drucików lub patyczków.Wykleja litery cienkimi wałeczkami plasteliny.
Malowanieportretu rodziny. Dla dziecka: farby, pędzle, kubeczek na wodę,kartka z bloku technicznego. Dzieckootrzymuje kartkę i ma za zadanie namalować członków swojej rodziny. Ponamalowaniu pracy, odstawia ją do wyschnięcia. Jeślidziecko nie jest w stanie namalować nawet najprostszego portretu członków swojejrodziny, można wcześniej pokazać dziecku na wzór zdjęcia rodzinne.
Zabawaruchowa „Spacer z rodziną”. Dzieckopokazuje ruchem historyjkę opowiadaną przez Rodzica:
Dziecko: Jest piękna pogoda, idziemycałą rodziną do parku. maszeruje wmiejscu, Naścieżce błyszczy kałuża, powiosennym deszczu, przeskakujez nogi na nogę, przy aleistoi parkowa ławeczka. Wykonuje przysiad, Idącdalej, spotykamy skaczącą podrzewach wiewiórkę. podskakujetak jak wiewiórka, Przysiadamyna kolejnej ławce wykonujeprzysiad, i niemożemy się zdecydować, czyodpocząć, czy iść dalej. wykonujekolejne przysiady, Idziemyjednak dalej. maszerujew miejscu, Wśródgałęzi drzew śpiewa ptak. rozgląda się zręką przy czole, Wracamydo domu i odpoczywamy. dziecko siada lub kładziesię na dywanie
RELIGIA27.05.2020
TEMAT:KOCHAM MOJĄ MAMĘ.
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus
Modlitwa Witam was wszystkich serdecznie. Przywitajmy również nasząnajlepszą Matkę Maryję śpiewem piosenki „Święta Maryjo Królowo” https://www.youtube.com/watch?v=_3792sPb5EY A kto zna już wszystkie literki może wykorzystać wersję ztekstem https://www.youtube.com/watch?v=E6mi88WRxC4
Wprowadzeniedo tematu Dzisiaj na katechezie będziemy mówili o kimś bardzo ważnym.Posłuchajcie krótkiej zagadki: Dobra, miła i kochana, O swe dzieci zatroskana. To jest nasza ukochana...
Myślę, że nie mieliście problemu z odpowiedzią, że chodzi omamę. Mama jest bardzo ważna w życiu każdego dziecka. Popatrzcie co o swoichmamach mówią różne zwierzęta: https://www.youtube.com/watch?v=xte6GCB5Ls4
Dzięki mamom, które nas urodziły, jesteśmy na świecie. To onetroszczą się o nas każdego dnia. Czasem, zwłaszcza gdy chorujemy, czuwają przynas nawet w nocy.
Opowiadanie Julka bardzo kocha swoją mamę.Uwielbia spędzać z nią wolny czas. W sobotę Julkę obudziło słońce. Gdy tylkodziewczynka otworzyła oczy, zobaczyła mamę. – Dzień dobry, córeczko –powiedziała z uśmiechem mama.– Mamo, czy nie spóźnimy się do przedszkola? –zawołała Julka.– Spokojnie, dzisiaj jest sobota. Ten dzień spędzamy w domu. Dziewczynkaszybko wstała, umyła się i zaczęła jeść przygotowane przez mamę śniadanie.Julka bardzo lubi rozmawiać z mamą podczas śniadania i także tym razemopowiadały sobie różne ciekawe rzeczy. Na koniec mama powiedziała:– Córciu,ubierz się i pójdziemy po zakupy. Trzeba wiele rzeczy kupić, żeby przy-gotowaćobiad dla całej rodziny. Julka pomogła mamie nieść zakupy do domu. Gdyskończyły je rozpakowywać, zabrały się za przygotowanie obiadu i ciasta naniedzielę. Mama gotowała obiad, a Julka pomagała jej, podając wszystkiepotrzebne rzeczy. Po przygotowaniu posiłku zabrały się za sprzątanie. Julkaukładała swoje zabawki, a mama odkurzała, myła i wycierała meble. Po południubawiły się razem, układały puzzle i kolorowały. Wieczorem podczas modlitwyJulka pomyślała: „Dziękuję Ci, Boże, za mamę. Ona ma tak dużo obowiązków. Całydzień dba o to, abyśmy mieli czysty dom, pyszne jedzenie. Dziękuję Ci też, żebawi się ze mną i czyta mi bajki na dobranoc. Daj mojej mamie dużo sił”.
– Który dzień tygodnia Julka spędziła razem z mamą - Co robiły razem? – Za kogo Julka podziękowała podczas modlitwy?
Moja mama Mama jest dla każdego z was bardzo ważna. Dba o to, abyściemiały czyste ubrania. Gotuje dla was obiady. Stara się, żeby w domu było czystoi miło. A do tego bawi się z wami. Mama troszczy się o was, gdy jesteściechorzy. Za to, jak mama opiekuje się swoim dzieckiem, zasługuje, żeby mówić oniej z szacunkiem. Jest piękna piosenka o „Mamie królowej”. Posłuchajcie. https://www.youtube.com/watch?v=LSnpQYW_44I („Mama Królowa” Arka Noego).
Zagadka ONA KOCHA, W SERCU CZUJE, CZEGODZIECKO POTRZEBUJE. MOŻESZ JEJ COŚ NARYSOWAĆ, I ZMIŁOŚCI POCAŁOWAĆ. (MAMA)
Praca plastyczna Możesz też wykonać dla niej laurkęwedług własnego pomysłu albo skorzystać z podpowiedzi: 1) http://antek.sluszczak.pl/2013/05/kolorowanka-kwiatki-na-dzien-matki/ 2) https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/bukiet-tulipanow-dzien-mamy/ 3) https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/mama-i-corka-kolorowanka-do-druku/ 4) https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/kartka-na-dzien-matki-kolorowanka/
Szczęść Boże Dobrego dnia J
28.05.2020 (CZWARTEK) „KWIATYDLA MAMY I TATY”
Ćwiczeniaortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja rodzina”. Rodzicprezentuje wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dziecko powtarzafragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.
Pięknyuśmiech, dobre serce; wszystkoumie zrobić sama. Kochamnie najbardziej w świecie. Tojest właśnie moja mama!
Ta,to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.
Zawszechętnie mi pomagasz, kiedyjesteś obok, tato. ZTobą czuję się bezpiecznie. KochamCiebie właśnie za to!
Ta,to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.
Domto miejsce wyjątkowe. Możebyć na końcu świata! Najważniejszajest rodzina, czylimama, ja i tata!
Ta,to, ti, ta, ti, tom! Kocham mamę, tatę, dom.
Ćwiczenia słuchowe „Kto mieszka w tym domu”?
Rodzicpodaje nazwy członków rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dzieckopodaje pełną nazwę. Następnie jeślidziecko jest chętne, to ono podaje nazwy członków rodziny, dzieląc jerytmicznie (na sylaby), a Rodzic zgaduje, o kogo chodzi, np.: ma-ma, ta-ta,brat, sios-tra, dzia-dek, bab-cia, cio-cia, wu-jek.
3-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 17 Dziecko: - ogląda obrazki, mówi co robią mama i tataOlka i Ady, - odszukuje wśród naklejek, zdjęciaprzedmiotów potrzebnych do wykonywania tych czynności, - nakleja je obok odpowiednich obrazków.
4-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 54 Dziecko: - rysuje w ramkach prezenty jakie chciałobywręczyć rodzicom - czyta wraz z Rodzicem wyrazy zapisane nabilecikach, - rysuje bileciki po śladach, - nazywa kolory kolejnych serc.
JĘZYKANGIELSKI Hello! Dziś zajmujemy się liczeniem. 1. Zaczynamy od prostej piosenki, która przypomnidzieciom, jak liczyć do 3. Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=i7bjpemlfxc (słuchamy tylko do 0:39) Tekst i tłumaczenie piosenki poniżej wtabeli:
Najpierw słuchamy i oglądamy piosenkę.Następie prosimy dziecko o powtarzanie fragmentów z liczeniem. Najpierw możemyzatrzymywać piosenkę po każdym wersie. Przy kolejnych odsłuchaniach, prosimydziecko, aby śpiewało wraz z piosenką. Wystarczy, że dziecko zapamiętafragmenty z liczeniem.
2. Nauka rymowanki i zabawa przy rymowance „Onepotato..” Rozpoczynamy od wspólnego policzeniaziemniaczków na obrazku. Obrazek: https://drive.google.com/file/d/1-aLiHPkpS22kQflDwU02aUnDI_U62x6j/view?usp=sharing
Następnie drukujemy obrazek i wycinamyziemniaczki, (jeśli nie macie Państwo możliwości wydruku, wystarczy narysować 7ziemniaczków na wzór tych z obrazka). Następnie układamy ziemniaczki w linii oboksiebie. Ponownie liczmy.
Potem oglądamy wspólnie fragment nagrania zrymowanką. Rymowanka: https://www.youtube.com/watch?v=efMHLkyb7ho Uczymy się rymowanki powtarzając jąkilkukrotnie.
Tekst i tłumaczenie:
Kiedy dziecko umie już rymowankę, rozpoczynamy zabawę.Uruchamiamy nagranie, dziecko liczy ziemniaczki wskazując na nie kolejno. Nadźwięk słowa „More”, odkłada ziemniaczek za plecy. I rozpoczyna się kolejnarunda. Bawimy się tak długo, aż wszystkie ziemniaczki znikną za plecami.Zachęcamy dziecko, aby cały czas powtarzało rymowankę. Bye, bye. Joanna Mikołajczyk
29.05.2020r (PIĄTEK) „TOWSZYSTKO DLA WAS RODZICE…”
Słuchaniewiersza B. Szelągowskiej „Jesteśmy razem!” Zakwitłymaki w ogrodzie. Mamieje podaruję. Asiostra zrobi laurkę –sama ją namaluje.
Jatacie umyję samochód izrobię to razem z bratem. Samraczej bym nie dał rady obydwajkochamy tatę!
Każdyzna takie słowo, ważnedla córki, dla syna. Oznaczamiłość, wspólnotę… Jakieto słowo? RODZINA!
Rozmowana podstawie wiersza. −Co dziecko podaruje mamie? −Co dzieci zrobią dla taty? −Co to jest rodzina? −Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?
3-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 17 Dziecko: − nazywa przedmioty przedstawione nazdjęciach i określają, do czego są potrzebne. 4-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 54 Dziecko: - ogląda obrazki, mówi co robią Olek i Ada zrodzicami. - opowiada o tym jak lubi spędzać czas zrodziną - kończy kolorować rysunki serc według wzoru.
Kończeniezdań – wypowiedzi dziecka na temat rodziny. Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania: − Lubię moją rodzinę, bo... − Z moją rodziną najbardziej lubię... − Moja rodzina to…
Zabawamuzyczno-ruchowa „Taniec z gazetami”. Nagranie piosenki (np. Mama i tato). Gazeta https://www.youtube.com/watch?v=Mdf3rFNbkss
Dziecko dobierają się w parę z Rodzicem. Wtrakcie nagrania piosenki, para w dowolny sposób tańczy na rozłożonej gazecie,nie schodząc poza nią. Kiedy nagranie jest zatrzymywane, dziecko przybiera jaknajbardziej dziwne pozy, nie wykraczając poza linię gazety.
RELIGIA29.05.2020
TEMAT:U LEKARZA.
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus
Modlitwa Na początku dzisiejszej katechezy pomódlmy się za ludzichorych modlitwą „Aniele Boży”
Znoszenie trudów choroby · Wprowadzenie Chorowanie nie jest przyjemne. Z pewnością każdy z was byłkiedyś chory. Kiedy chorujemy, źle się czujemy, boli nas głowa, kichamy. Jestnam smutno i nie mamy siły nic robić. Najczęściej w takiej sytuacji musimy iśćdo lekarza, brać leki i leżeć w łóżku.
· Opowiadanie W podobnej sytuacji znalazła się kiedyś Julka. Posłuchajcie Pewnego poranka Julka obudziłasię i czuła się bardzo dziwnie. Chciała wstać i przygotować się do przedszkola,ale poczuła, że boli ją głowa. W dodatku zaczęła kaszleć, a kiedy przełknęłaślinę, zabolało ją gardło. W tej właśnie chwili do pokoju weszła mama, żeby jąobudzić i pomóc jej przy ubieraniu. Gdy tylko spojrzała na córkę, wiedziała, żecoś jest nie w porządku. Położyła rękę na czole Julki i powiedziała:– Maszgorączkę. Musimy iść do lekarza. Julka się przestraszyła, bo trochę się bałapani w białym fartuchu. Ale mama uspokoiła ją:– Nie bój się. Pani doktor zbadacię, sprawdzi, co cię boli, zapyta, jak się czujesz, i przepisze lekarstwo,dzięki któremu znów będziesz zdrowa. U pani doktor było dokładnie tak, jakmówiła mama. Pani doktor zbadała Julkę, obejrzała jej gardło, posłuchałaoddechu i zapytała, jak się czuje. Julka tak dzielnie wykonywała polecenia iodpowiadała na pytania, że na koniec pani doktor ją pochwaliła. Po powrocie dodomu mama położyła Julkę do łóżka. Przyniosła gorącą herbatę i podała jejlekarstwa. Niektóre z nich były gorzkie, ale dziewczynka grzecznie je przyjęła.Julka wiedziała, że dzięki lekarstwom znów będzie zdrowa i będzie mogła siębawić z Kacprem w przedszkolu. Gdy Karol wrócił ze szkoły, usiadł przy łóżkusiostry. Do samego wieczoru czytał jej bajki i opowiadał śmieszne historie.Chciał jej w ten sposób umilić czas leżenia w łóżku. Po południu mama znówprzyniosła lekarstwa, które Julka bez marudzenia przy-jęła, bo bardzo chciaławyzdrowieć. A podczas wieczornej modlitwy wszyscy prosili dobrego Boga o jejzdrowie. Dzięki tak troskliwej opiece i dzielnemu przyjmowaniu leków orazwykonywaniu poleceń pani doktor i mamy Julka szybko wyzdrowiała i mogła wrócićdo przedszkola.
– Jak czuła się Julka? – Do kogo zaprowadziła ją mama? – Jak Julka zachowywała się u pani doktor? – Jak Julka zachowywała się, gdy mama podawała jej leki? – Co dobrego dla Julki robił jej brat Karol? – O co wszyscy prosili Boga podczas wieczornej modlitwy? Gdy Julka była chora, wszyscy się nią opiekowali. Mamazaprowadziła ją do lekarza i podawała jej lekarstwa, brat starał się jej umilićczas i cała rodzina modliła się o jej zdrowie. Także Bóg, który nas kocha, otacza nas podczas chorobyszczególną opieką. Gdy zachorujecie, pamiętajcie, że możecie prosić Go o pomoc.On się wtedy szczególnie o nas troszczy.
Piosenka Jest taka piosenka, którą prosimy Boga o pomoc w chorobie. https://www.youtube.com/watch?v=7KE_FazjnLM
Zagadka KIEDY CHORUJESZ I BOLI CIĘ GŁOWA, CHĘTNIE CI POMOŻE PEWNA OSOBA. NIE TRZEBA SIĘ BAĆ JEJ BIAŁEGOFARTUCHA –DA CI NAKLEJKĘ „DLA DZIELNEGOZUCHA”. BARDZO NIE LUBI, GDY CHORUJĄDZIECI. KTO TO JEST? CZY JUŻ WIECIE? (LEKARZ)
Praca plastyczna 1) https://www.e-kolorowanki.eu/zawody/lekarz-pediatra-kolorowanka/ 2) https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/zawody/2296-lekarz
Błogosławionego dnia i dużo zdrowia J
|