GRUPA 3,4-LATKÓW „BIEDRONKI” 27.04.2020r. (PONIEDZIAŁEK) „BIAŁO-CZERWONA FLAGA”

Rozwiązywaniezagadki B. Szelągowskiej „Flaga”.

 

Rodzicrecytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie jej rozwiązania.

 

Wisi wysoko. Biało-czerwona.

Często z wiatrem musi się zmagać.

To symbol Polski, to nasza… (flaga).

 

 

Słuchanieopowiadania E. Stadmüller „Biało-czerwone”.

 

Książkas. 66–67 dla dziecka. Rodzic otwiera książkę i zaprasza do wysłuchaniaopowiadania.
Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

 

Zokazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowałainscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek –Rusa, a Olek – Lecha. Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza
tak poważna rola,więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:

– Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tamznajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą orazBasia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscyzatrzymali się, bo oto
ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się onna ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tejpolany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Pięknybiały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciałochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.

– Oto nasz znak! – wołał Olek.

– I nasze barwy! W tym momencie na ścianiepojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godłonarodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienieobejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olkarobiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu
biało-czerwonej karteczkido cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciejchorągiewce wszyscy nabierali wprawy.

– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilkachorągiewek i patyczków – zachęcała pani.

– Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albobalkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego,
że jesteśmy Polakami.Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo,
wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki izabrał do domu.
Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagałmamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.

– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony.

– A ja zapomniałem o moich chorągiewkach.Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem tekolory… Ada poważnie kiwnęła główką.

– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodniez prawdą.

– I co teraz? – zapytał tato.

– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książęLech.

Niestety, szybko okazało się, że kleją mu siępalce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty.
Tym razemchorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkonbyły udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił musię kołujący wysoko na niebie orzeł
z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Ktoto wie?

 

 

Rozmowakierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 

Rodzic zadaje pytania:

− Jak Olek świętował Dzień FlagiRzeczypospolitej Polskiej?

− Jakie kolory ma flaga Polski?

− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?

− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?

− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?

− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?

− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

 

 

Zabawaruchowa „Biel i czerwień”.

 

Dziecko w rytm melodii przeskakuje z nogi nanogę po całym pokoju. Gdy Rodzic wycisza muzykę,
dziecko podbiega do czegośczerwonego lub białego znajdującego się w pokoju i tego dotyka.
Przy kolejnychpowtórzeniach zabawy dziecko dotyka przedmiotów inną częścią ciała, np.:
dłonią, palcem wskazującym, łokciem, czołem.

 

Nagranie skocznej melodii:

https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo

 

 

Oglądaniefilmu edukacyjnego „Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały”.

 

Zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego, wktórym dzieci znajdą odpowiedź na takie pytania: „Jak wygląda godło Polski?”, „Cosymbolizują czerwień i biel?”, „Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkowąpieśnią?”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

 

 

3-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 15

 

Dziecko:

- rysuje po śladach rysunku flagi,

- koloruje obrazek flagi według podanego wzoru.

 

4-Latki:Karta Pracy cz.2 strona 44

 

Dziecko:

- rysuje po śladach rysunku flagi,

- koloruje obrazek flagi według podanego wzoru,

- ogląda obrazki flag,

- otacza pętlą flagę Polski.