GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 13.04.2021r. (WTOREK) „W PRZESTRZENI KOSMICZNEJ”

Karta pracy, cz. 3, nr 70.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=73

 

Dziecko:

-Słucha nazw planet.

-Mówi, jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia... ósma planeta, licząc odSłońca.

 

 

Zainteresowanie dzieci tą tematyką. Wyjaśnianie znaczenia słów:

 

Kosmosczyli Wszechświat jest ogromną, otwartąprzestrzenią, w której mieści się wszystko od najmniejszej cząsteczki donajwiększej galaktyki.

Niktnie wie dokładnie jak wielki jest Wszechświat.

 

Planetaobiekt astronomiczny okrążający gwiazdęwystarczająco duży, aby uzyskać prawie kulisty kształt.

 

Przestrzeńmiędzyplanetarna, przestrzeń między ciałami niebieskimi naszego UkładuSłonecznego

 

Rakietatopojazd latający lub pocisk, napędzany silnikiem rakietowym.

 

UFOinaczejniezidentyfikowany obiekt latający – wywodzące się z nazewnictwa wojskowegookreślenie obiektu latającego (statku powietrznego) niedającego sięzidentyfikować jako żaden znany pojazd ani wyjaśnić żadnym
ze znanych zjawiskatmosferycznych.

 

UkładSłonecznyto Słońce i wszystko co porusza się wokół niego. Ma kształt eliptyczny, możnago porównać
do kształtu jajka. Znajduje się w ciągłym ruchu.

 

 

Słuchanie opowiadania Schima Schimmela „Dzieci Ziemi – pamiętajcie” (wtłumaczeniu Eleonory Karpuk).

 

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświatakrąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna,niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tymwięcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni.Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny.To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcejzwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owezwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaśnazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu równieżludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnegonieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i MatkaZiemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. Itańczą gazele.
I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświatakrąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają.
One pamiętają Matkę Ziemię zczasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste,bujne
i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznieczyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedyujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej
iwięcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierzątbyło więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami.Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali,że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy iuszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się MatkaZiemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele,Matka Ziemia tańczyła.
A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijałylata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzibyło więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się zezwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta toich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodzinyMatki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyśbędą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry ibracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedyśpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedyludzie będą pamiętać, będą też kochać.

 

Rozmowa na tematopowiadania.

 Wypowiedzi dziecka na temat wyglądu Ziemi, jejmieszkańców, ich postępowania.

 

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Start rakiety”.

 

Rodzic odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0.Podczas odliczania dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie z narastającąprędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysują spiralę (maszyny zaczynająpracować), wydając dźwięk:
Bzz (rakieta startuje). Sstaaart – rytmicznie uderzadłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakuje w górę,
wymachuje ramionami dogóry, wydaje okrzyk: Hurra! Lot rakiety – dziecko porusza się po pokoju,przerwa oznacza lądowanie.

 

 

Zabawa do piosenki „Ziemia – zielona wyspa”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

 

I.Nie warto mieszkać na Marsie,

nie warto mieszkać na Wenus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

powtarzam to każdemu.

 

Ref.:Bo Ziemia to wyspa,

to wyspa zielona

wśród innych dalekich planet.

To dom jest dla ludzi,

dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany

 

II.Chcę poznać życie delfinów

i wiedzieć, co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

i z kotem móc się pobawić.

 

Ref.:Bo Ziemia to wyspa, ...

 

III.Posadźmy kwiatów tysiące,

posadźmy krzewy i drzewa.

Niech z nieba uśmiecha się Słońce,

pozwólmy ptakom śpiewać.

 

Rozmowa na temat tekstupiosenki.

 Wypowiedzi dziecka o tym, co można spotkać naZiemi, dlaczego powinniśmy o nią dbać i co można zrobić,
aby była jeszczepiękniejsza.

 

Zabawa przy piosence.

 Dowolna improwizacja ruchowa dziecka do piosenki.

Nauka piosenki metodą ze słuchu.

 

 

Karta pracy, cz. 3, nr 71.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=73

 

Dziecko:

-Odwzorowuje rysunki rakiety i ufoludka.

-Rysuje po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.

 

 

JĘZYKANGIELSKI

 

 

WitajcieKochani!

 

Mamnadzieję, że zobaczymy się na żywo w przyszłym tygodniu, a póki co poćwiczymy iutrwalimy  to, co już znacie.

 

Kliknijciew poniższy link i przypomnijcie sobie nazwy kształtów i kolory oraz liczby.

https://view.genial.ly/606ed5d8bff8c20d72a8853e?fbclid=IwAR0PYhFSpRw20IqxUhVNRI4ZvuJ4fRQeGkOJf_p-c8w5RWScIyrBVRHFoLU

 

 

Ateraz czas na piosenkę!

https://youtu.be/E_WN5xtAjOo

https://youtu.be/Vgyer0IauyQ

 

 

Przypomnijcie teraz różne emocje:

happy, sad, scared, excited, tired, angry/mad

 

Izaśpiewajmy piosenkę!

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

https://www.youtube.com/watch?v=ZHS7vCdBeus

https://www.youtube.com/watch?v=fMR8Hr9Xby4

 


Goodbye!! See you soon!!

 

Magdalena Panek