GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 29.03.2021r. (PONIEDZIAŁEK) „PISANKI”

Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Pisanki”


Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.

Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!


Rozmowa na temat wiersza:

- Co znajduje się na stole?

- Jak wyglądają pisanki?

- Co wykluje się z pisanek?

 


Poznawanie ciekawostek na temat pisanek.


Dawniej uważano, że pisanki mająmagiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe ipłodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj.

Były one darem, który miał zapewnićobdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).

Pełniły one rolę wykupu w obrzędachwielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem.

Ludzie bogaci obdarowywali siędrogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami.
Francuskijubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie caraRosji.

Pisanki służyły do zabawy zwanejtaczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą.
Wygrywałata osoba, której pisanka się nie potłukła.


 

Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypanepisanki.


Dziecko delikatnie turla się popodłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasadbezpieczeństwa

 

 

Rozmowao kraszankach i pisankach.

 

Rodzic przedstawia obrazki, pyta dziecko, czy wie, czym sięróżnią kraszanki od pisanek.

Wskazując na jedną grupę, mówi: To są kraszanki. Nazwakraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, którepolegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.

Rodzic wskazuje na drugą grupę i mówi: Jajka pokryte wzoremwykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwniepomalowane jajka to pisanki.


Linki do obrazków:

https://drive.google.com/file/d/1e68T0B8UKkvXTHShfEEMaRfv39P6pbnm/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1GSzvhTi6FUR673-E-kW-fMI47GlSyoJg/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1Uggb_xh3X2bqdFRFP58_qfeKzzmyBGWP/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1Wsg9pHn1KgFNqDISWiKeCHhpmQgr68pk/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1rxt2Fkqh5VR5z_4927Y0r3kkz26DpT1f/view?usp=sharing

 

 

       Słuchaniei nauka piosenki „Pisanki, pisanki”.

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY


Pisanki,pisanki

jajkamalowane

nie maWielkanocy

bezbarwnych pisanek.

 

Pisanki,pisanki

jajkakolorowe

na nichmalowane

bajkipisankowe.

 

Na jednejkogucik

a nadrugiej słońce,

śmiejąsię na trzeciej

laleczkitańczące.

 

Naczwartej kwiatuszki,

a napiątej gwiazdki

na każdejpisance

piękneopowiastki.


 

Rozmowa na podstawie piosenki.

 

Rodziczadaje pytania:

 

− Co cisię kojarzy ze świętami wielkanocnymi?/ Bez czego nie ma Wielkanocy?

− Czym sąpisanki?

− Comożna namalować na wielkanocnych jajkach?

− Czylubisz święta wielkanocne? Dlaczego?

 

 

Zajęcia przyrodnicze: Zakładamyhodowlę rzeżuchy.

 

Spodek,wata, nasiona rzeżuchy, woda.

Przypomnienie,czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Dziecko odpowiada na pytanie: Czegopotrzebuje roślina, żeby rosnąć?

 

Dzieckoukłada delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszczaspodek z nasionami na parapecie okna. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniui obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.