Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Pisanki” Patrzcie, Każda ma uśmiech Ale pamiętajcie! Rozmowa na temat wiersza: - Co znajduje się na stole? - Jak wyglądają pisanki? - Co wykluje się z pisanek?
Poznawanie ciekawostek na temat pisanek. Dawniej uważano, że pisanki mająmagiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe ipłodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnićobdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędachwielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Ludzie bogaci obdarowywali siędrogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Pisanki służyły do zabawy zwanejtaczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą.
Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypanepisanki. Dziecko delikatnie turla się popodłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasadbezpieczeństwa
Rozmowao kraszankach i pisankach.
Rodzic przedstawia obrazki, pyta dziecko, czy wie, czym sięróżnią kraszanki od pisanek. Wskazując na jedną grupę, mówi: To są kraszanki. Nazwakraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, którepolegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru. Rodzic wskazuje na drugą grupę i mówi: Jajka pokryte wzoremwykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwniepomalowane jajka to pisanki. Linki do obrazków: https://drive.google.com/file/d/1e68T0B8UKkvXTHShfEEMaRfv39P6pbnm/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1GSzvhTi6FUR673-E-kW-fMI47GlSyoJg/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1Uggb_xh3X2bqdFRFP58_qfeKzzmyBGWP/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1Wsg9pHn1KgFNqDISWiKeCHhpmQgr68pk/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1rxt2Fkqh5VR5z_4927Y0r3kkz26DpT1f/view?usp=sharing
Słuchaniei nauka piosenki „Pisanki, pisanki”. https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY Pisanki,pisanki jajkamalowane nie maWielkanocy bezbarwnych pisanek.
Pisanki,pisanki jajkakolorowe na nichmalowane bajkipisankowe.
Na jednejkogucik a nadrugiej słońce, śmiejąsię na trzeciej laleczkitańczące.
Naczwartej kwiatuszki, a napiątej gwiazdki na każdejpisance piękneopowiastki.
Rozmowa na podstawie piosenki.
Rodziczadaje pytania:
− Co cisię kojarzy ze świętami wielkanocnymi?/ Bez czego nie ma Wielkanocy? − Czym sąpisanki? − Comożna namalować na wielkanocnych jajkach? − Czylubisz święta wielkanocne? Dlaczego?
Zajęcia przyrodnicze: Zakładamyhodowlę rzeżuchy.
Spodek,wata, nasiona rzeżuchy, woda. Przypomnienie,czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Dziecko odpowiada na pytanie: Czegopotrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dzieckoukłada delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszczaspodek z nasionami na parapecie okna. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniui obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami. |