GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 31.03.2021r. (ŚRODA) „PISANKI WIELKANOCNE”
Zabawa badawcza „Poznajemy budowę jajka”.
Jajka kurze – gotowane i surowe. Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko. Dzieckoogląda jego zawartość, nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko,żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku że kurczątkawykluwają się z jajek, Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosidziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno
Historyjkaobrazkowa „Przygoda wielkanocna”.
Karta pracy, cz. 3, nr 58. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=60
Dziecko: - Oglądaobrazki. -Zaznacza kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkachodpowiednią liczbę kropek - Opowiadahistoryjkę.
Słuchanie kilkuciekawostek na temat pisanek.
Zwyczajzdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejsząi najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca nananoszeniu wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy,osadzonego na patyczku) lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należywyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinankami zpapieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorówkwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym).
Zabawaruchowa: Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ”Tanieckurcząt w skorupkach”.
Rodzic podaje tytuł utworu. Dziecko w wybranyprzez siebie sposób, próbuje ilustrować muzykę ruchem.
Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Karta pracy, cz.3, nr 59. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=60
Dziecko: - Mówi rymowankę irysuje po śladach jajek. Potem mówi rymowankę i samodzielnie rysuje konturyjajek. - Koloruje rysunkijajek. - Czytatekst razem z Rodzicem. Rodzic będzie czytaćzdania, dziecko będziecie je powtarzać. Ilustruje przeczytane zdania.
Zabawa ruchowa utrwalająca umiejętność określaniapołożenia przedmiotów w przestrzeni
Papierowapisanka wycięta z kolorowej gazety,krzesło. Rodzicmanipuluje papierową pisanką, układając ją w różnych miejscach: na krześle, zanim, przed nim,
GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 01.04.2021r. (CZWARTEK) „WIELKANOCNY BARANEK”
Słuchanie wierszaAgnieszki Galicy „Piosenka wielkanocna”.
Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach każdy zając pamięta. Do koszyczka zapakuje słodycze i na święta ci przyniesie moc życzeń.
Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach i kurczątko pamięta. W żółte piórka się ubierze, wesołe, wśród pisanek będzie biegać po stole.
Idą święta, wielkanocne idą święta. O tych świętach nasz baranek pamięta. Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący, będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat zwierzątwymienionych w utworze oraz ich sposobów przygotowań do świąt.
Ćwiczenia słowne „Układamy rymy”.
Rodzic wypowiada krótkie teksty, do których dzieckowymyśla rymujące się słowa, np.:
Ten kurczaczek to malutki... (zwierzaczek). To kurczątko to milutkie... (pisklątko). Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka). Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki). Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i...(słoneczka). Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).
Następnie dziecko może samo układać swoje rymyzwiązane z tematyką świąteczną.
Wykonaniepracy plastycznej „Wielkanocny Baranek”.
Potrzebnemateriały: -rolka po papierze toaletowym -klej -flamastry -nożyczki -biała wata -opcjonalnie gotowe naklejki oczka, jeśli nie posiadamy dzieci mogą narysowaćoczy baranka flamastrami
Zachęcamydo obejrzenia filmu instruktażowego, a następnie wykonania pracy plastycznej,
https://www.youtube.com/watch?v=p6gZKGFSecU
Masażyk”Pisanka”.
Rodzic (pisanka) siada na dywanie w siadzieskrzyżnym, dziecko siada za nim, wsiadzie rozkrocznym, i na jego plecach rysuje wzory zgodnie z poleceniami:paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawydziecko zamienia się z Rodzicem miejscami.
Karta pracy, cz.3, nr 60. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=62
Dziecko: -Rysuje po śladach, bez odrywania kredki od karty. - Słuchazagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiązuje je.
GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 02.04.2021r. (PIĄTEK) „BAJECZKA WIELKANOCNA”
Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy „Bajeczka wielkanocna”.
Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykamigałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się - Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. - Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już musimywstawać? A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: - Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo zaparę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziałojuż całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotympalcem w skorupkę jajka - Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i pochwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. - Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłbywstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło sięrozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździepod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. - Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierałłapką oczy. - Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziałoSłońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? PopilnujKurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. - Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając połące. - Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając sięnie zgubić w trawie. - Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzboweKotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka - To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki,a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek, a Kurczątko z Zajączkiem podskakuje na łące. Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach, kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają.
Rozmowa na tematopowiadania. -Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki? -Jakie zwierzątka potem obudziło? -Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?
Karta pracy „Bazie w wazonie”.
https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Wazon-z-baziami-BW-2020-logopestka.pl_.pdf
Dziecko: - Kończy rysować bazie po śladzie. - Wykleja bazie watą - Ozdabia wazon wydzieranka z kolorowego papierulub koloruje.
Zabawa „Prawda czy fałsz?”.
Dziecko słucha zdań wypowiadanych przez Rodzica.Jeżeli, według niego zdania, są prawdziwe, wstaje, a gdy uważa, - Pisanki to ozdobione jajka. - Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemywarzywa. - Baranek wielkanocny może być z ciasta. - Cukrowe zajączki robimy z pietruszki. - W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem. - Święta wielkanocne są w zimie. - Bazie rosną na wierzbie.
Podział na sylaby słów kojarzących się zWielkanocą.
Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, kur-cza-czek, ba-zie,ko-szy-czek.
Oglądanieprogramów i bajek o tematyce Świąt Wielkanocnych.
Zachęcamy dzieci do obejrzenia w czasie Świątprogramów i bajek o tematyce Świąt Wielkanocnych.
Domowe Przedszkole „Wielkanoc” https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY
Kubuś „Wielkanoc” https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU
Lokomotywa Troy „Pociąg Wielkanocny” https://www.youtube.com/watch?v=IM1UYTrIROI
Dziwny Świat Kota Filemona „Wielkanocnesprzątanie” https://www.youtube.com/watch?v=8jAwhh9U81M
Bajki Gilusia „Przygotowania do Wielkanocy” https://www.youtube.com/watch?v=1n8yF1I4kPU
Doskonale zorganizowana „Wielkanoc Królika” https://www.youtube.com/watch?v=FTiL5dAyjsw
Bajki Miki Mola „Wielkanoc” https://www.youtube.com/watch?v=-0D3bVRBD40
Sąsiedzi „Wielkanocne jajko” https://www.youtube.com/watch?v=ikdSQFgt54w
Życzymy Państwu zdrowych, spokojnych iradosnych
Adla dzieci: Mocprezentów od zajączka, |