GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 31.03.2021r.-02.04.2021r. (ŚRODA-PIĄTEK) „PISANKI WIELKANOCNE” „WIELKANOCNY BARANEK” „BAJECZKA WIELKANOCNA”

GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA”

31.03.2021r. (ŚRODA)

„PISANKI WIELKANOCNE”

 

 

Zabawa badawcza „Poznajemy budowę jajka”.

 

Jajka kurze – gotowane i surowe.

Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko. Dzieckoogląda jego zawartość, nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko,żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku że kurczątkawykluwają się z jajek,
w których są zarodki.

Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosidziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno
z nich jest surowe,a drugie – gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie Rodzic wprawiaoba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje poruszające się jajka i określa,które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miały rację. (Rodzicwyjaśnia, dlaczego tak się dzieje, że jajko gotowane wprawione w ruch poruszasię szybciej).

 

 

Historyjkaobrazkowa „Przygoda wielkanocna”.

 

      Karta pracy, cz. 3, nr 58.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=60

 

Dziecko:

- Oglądaobrazki.

-Zaznacza kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkachodpowiednią liczbę kropek
lub pisząc właściwe liczby.

- Opowiadahistoryjkę.

 

 

Słuchanie kilkuciekawostek na temat pisanek.

 

Zwyczajzdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejsząi najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca nananoszeniu wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy,osadzonego na patyczku) lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należywyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinankami zpapieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorówkwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym).

 

 

Zabawaruchowa: Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ”Tanieckurcząt w skorupkach”.

 

Rodzic podaje tytuł utworu. Dziecko w wybranyprzez siebie sposób, próbuje ilustrować muzykę ruchem.

 

Link do utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

 

 

Karta pracy, cz.3, nr 59.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=60

 

Dziecko:

- Mówi rymowankę irysuje po śladach jajek. Potem mówi rymowankę i samodzielnie rysuje konturyjajek.

- Koloruje rysunkijajek.

- Czytatekst razem z Rodzicem.

Rodzic będzie czytaćzdania, dziecko będziecie je powtarzać. Ilustruje przeczytane zdania.

 

 

Zabawa ruchowa utrwalająca umiejętność określaniapołożenia przedmiotów w przestrzeni
– „Pisanka wielkanocna”.

 

Papierowapisanka wycięta z kolorowej  gazety,krzesło.

Rodzicmanipuluje papierową pisanką, układając ją w różnych miejscach: na krześle, zanim, przed nim,
pod krzesłem, z prawej strony krzesła, z lewej strony krzesła, adziecko określa, gdzie znajduje się pisanka.

 

 

 

GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA”

01.04.2021r. (CZWARTEK)

„WIELKANOCNY BARANEK”

 

 

Słuchanie wierszaAgnieszki Galicy „Piosenka wielkanocna”.

 

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach każdy zając pamięta.

Do koszyczka zapakuje słodycze

i na święta ci przyniesie moc życzeń.

 

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach i kurczątko pamięta.

W żółte piórka się ubierze, wesołe,

wśród pisanek będzie biegać po stole.

 

Idą święta, wielkanocne idą święta.

O tych świętach nasz baranek pamięta.

Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,

będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

 

Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat zwierzątwymienionych w utworze oraz ich sposobów przygotowań do świąt.

 

 

Ćwiczenia słowne „Układamy rymy”.

 

Rodzic wypowiada krótkie teksty, do których dzieckowymyśla rymujące się słowa, np.:

 

Ten kurczaczek to malutki... (zwierzaczek).

To kurczątko to milutkie... (pisklątko).

Mama kokoszeczka znosiła śliczne... (jajeczka).

Malutkie kureczki są jak żółciutkie... (kuleczki).

Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i...(słoneczka).

Małe kurczaczki mają mięciutkie... (kubraczki).

 

Następnie dziecko może samo układać swoje rymyzwiązane z tematyką świąteczną.

 

 

Wykonaniepracy plastycznej „Wielkanocny Baranek”.

 

Potrzebnemateriały:

-rolka po papierze toaletowym

-klej

-flamastry

-nożyczki

-biała wata

-opcjonalnie gotowe naklejki oczka, jeśli nie posiadamy dzieci mogą narysowaćoczy baranka flamastrami

 

Zachęcamydo obejrzenia filmu instruktażowego, a następnie wykonania pracy plastycznej,
przez dziecko z pomocą Rodzica.  Wykonanybaranek będzie piękną ozdobą wielkanocną.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p6gZKGFSecU

 

 

Masażyk”Pisanka”.

 

Rodzic (pisanka) siada na dywanie w siadzieskrzyżnym,  dziecko siada za nim, wsiadzie rozkrocznym, i na jego plecach rysuje wzory zgodnie z poleceniami:paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawydziecko zamienia się z Rodzicem miejscami.

 

 

Karta pracy, cz.3, nr 60.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=62

 

Dziecko:

-Rysuje po śladach, bez odrywania kredki od karty.

- Słuchazagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiązuje je.

 

 

 

GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA”

02.04.2021r. (PIĄTEK)

„BAJECZKA WIELKANOCNA”

 

 

Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy „Bajeczka wielkanocna”.

 

Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykamigałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się
z pączków.

- Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki.

- Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już musimywstawać? A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

- Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo zaparę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziałojuż całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotympalcem w skorupkę jajka
− puk, puk! I przygrzewało mocno.

- Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i pochwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.
Słońce wysuszyłomu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

- Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłbywstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło sięrozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździepod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

- Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierałłapką oczy.

- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziałoSłońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? PopilnujKurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając połące.

- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając sięnie zgubić w trawie.

- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzboweKotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka
ze złotymdzwoneczkiem na szyi.

- To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki,a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem Baranek,

a Kurczątko z Zajączkiem

podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach,

kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

 

Rozmowa na tematopowiadania.

-Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?

-Jakie zwierzątka potem obudziło?

-Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?

 

 

Karta pracy „Bazie w wazonie”.

 

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Wazon-z-baziami-BW-2020-logopestka.pl_.pdf

 

Dziecko:

- Kończy rysować bazie po śladzie.

- Wykleja bazie watą

- Ozdabia wazon wydzieranka z kolorowego papierulub koloruje.

 

 

Zabawa „Prawda czy fałsz?”.

 

Dziecko słucha zdań wypowiadanych przez Rodzica.Jeżeli, według niego zdania, są prawdziwe, wstaje, a gdy uważa,
że nie sąprawdziwe (są fałszywe), tupie nogami w podłogę.


- Pisanki to ozdobione jajka.

- Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemywarzywa.

- Baranek wielkanocny może być z ciasta.

- Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.

- W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.

- Święta wielkanocne są w zimie.

- Bazie rosną na wierzbie.

 

 

Podział na sylaby słów kojarzących się zWielkanocą.

 

Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, kur-cza-czek, ba-zie,ko-szy-czek.

 

 

Oglądanieprogramów i bajek o tematyce Świąt Wielkanocnych.

 

Zachęcamy dzieci do obejrzenia w czasie Świątprogramów i bajek o tematyce Świąt Wielkanocnych.

 

Domowe Przedszkole „Wielkanoc”

https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

 

Kubuś „Wielkanoc”

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU

 

Lokomotywa Troy „Pociąg Wielkanocny”

https://www.youtube.com/watch?v=IM1UYTrIROI

 

Dziwny Świat Kota Filemona „Wielkanocnesprzątanie”

https://www.youtube.com/watch?v=8jAwhh9U81M

 

Bajki Gilusia „Przygotowania do Wielkanocy”

https://www.youtube.com/watch?v=1n8yF1I4kPU

 

Doskonale zorganizowana „Wielkanoc Królika”

https://www.youtube.com/watch?v=FTiL5dAyjsw

 

Bajki Miki Mola „Wielkanoc”

https://www.youtube.com/watch?v=-0D3bVRBD40

 

Sąsiedzi „Wielkanocne jajko”

https://www.youtube.com/watch?v=ikdSQFgt54w

 

 

 


Życzymy Państwu zdrowych, spokojnych iradosnych
Świąt Wielkanocnych!

 

Adla dzieci:

Mocprezentów od zajączka,
co koszyczek trzyma w rączkach.
Wielu wrażeń, mokrej głowy
w poniedziałek dyngusowy.
Jajka święconego
i wszystkiego najlepszego!