GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 03.04.2020r. (PIĄTEK) „W KORONACH DRZEW”

Moi drodzy, zrobimy sobie dziś podsumowanie wiadomości zcałego tygodnia. Sprawdzimy, czy uważnie słuchaliście. Jeśli tak, nie będzieciemieć problemu z dzisiejszymi zadaniami ;)

 

Na początku zagadki ;)

 

Ten ptaszek,

co w górze robi kółka,

nazywasię… (jaskółka)

 

Kiedy słyszę,

że coś ćwierka,

to już wiem,

że chodzio… (wróbelka)

 

Siedzi ptaszek na buku

ipowtarza: kuku, kuku. (kukułka)

 

 

Myślę, że poszło Wam bardzo dobrze ;) Posłuchajcie terazopowiadania i spróbujcie odpowiedzieć na pytania
do niego.

 

„Sąsiadszpak”

 

Olek, Adai rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Adabyła zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianegojabłuszka i musiała go wypróbować.
Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiałojej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. WreszcieOlek nie wytrzymał.
– Na kogo dzwonisz? – spytał.
– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.
– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawićwam nowego sąsiada.

–Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesiłkilka dni wcześniej
budkę lęgową dla ptaków.  

–Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótkiprostokątny ogon sprawiał,
że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadłna gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie.Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostrozakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy.
Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go niespłoszyć. Ptak upewnił się,
że nic mu nie grozi i przefrunął do budki.
– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.
– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.
– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.
– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.
– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama,która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.
– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracałdo budki wielokrotnie,
przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.
– Stara się – zauważyła Ada.
Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał:

– Kuku, kuku!
Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpakstracił rozum?
– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał imdziadek,
ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.
Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
– Kradną mój rower!
Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczylidziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka,który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rowerstoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspaneoczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, panaszpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta.Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
– Miau – miauknął jak kot i odleciał.
– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia.
Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

 

 

Rozmowa na temat opowiadania.


− Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
− Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
− Gdzie założył gniazdo szpak?
− Jakie odgłosy naśladował szpak?
− Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
− Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
− Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

 

 

Moi drodzy, a teraz ciekawostka na temat szpaka.

 

Nie tylko pięknie śpiewa, ale także doskonalenaśladuje głosy innych ptaków i dziwne dźwięki, takie jak
plusk wody. Wniewoli, oswojony, umie gwizdać dłuższe melodie i wymawiać pojedyncze słowa.

 

Zobaczcie jak wygląda:

https://drive.google.com/open?id=1pQzRQ6SylXmau-pxEJz2T8nb6_9_UM78

 

Spróbujcie teraz podać kilka zdrobnień i zgrubień do słowa szpak:

szpak-szpaczek,szpakunio…

szpak-szpaczysko…

 

A może teraz ułożycie kilka zdań o szpaku? ;) Wiemy już coś onim, także powinno Wam dobrze pójść!
Powiedzcie co może robić szpak, gdziemieszka, jak wygląda.

 

 

Czas na gimnastykę ;) Lubicie czekoladę? Może do niejzatańczycie!

https://www.youtube.com/watch?v=mkembEnZDls

 

 

Po takim rozciąganiu czas na pracę. Czterolatki otworzą swoje książeczki na stronie 28 i razem z rodzicami spróbująprzeczytać umieszczony tam tekst, a następnie dokończa rysować ptaki wedługwzoru. Pięciolatki wykonająćwiczenia ze stron 69-71. Waszymzadaniem jest rysować po śladzie drogę dorosłego ptaka do jego potomstwa,policzenie żabek i pokolorowanie dwóch par takich samych żabek orazrysowanie po śladzie.

 

Niemartwcie się jeśli nie macie swoich książeczek. Skorzystajcie z kart pracy;)

https://drive.google.com/open?id=1Ic2Vrbhp_p7Qb07k8ReN1-2LKIaARcRh

https://drive.google.com/open?id=1foT_7dNwhGEjXT47Og7g-vIexUa6pPkS

https://drive.google.com/open?id=1rL_u64XkHH4HNiKNBIKpHy1KUcPdwKCm 

 

 

Zrobimy teraz wiosenneporządki. Poruszamy się po całym pomieszczeniu przy  dźwiękach Waszej ulubionej wiosennejpiosenki. Podczas przerwy w muzyce naśladujemy wiosenne prace w ogrodzie(przekopywanie grządki, sadzenie sadzonek, podlewanie kwiatów…).

 

 

Waszym zadaniem plastycznym będzie wyklejenie grafiki sikorki.Sprawdźcie nasze plansze i upewnijcie się,
czy pamiętacie jak ona wygląda.Wyklejać można plastelina, bibuła, papierem kolorowym lub czym Wam się tylkozamarzy!

https://drive.google.com/open?id=1lnB-TnG0rn4Qgr-NWbTTRUALgZCd_iUJ

 

 

Proponuję Wam na koniec przetestowanie różnych ćwiczeń na tejstronie internetowej ;) Może któreś Was zaciekawi. Bawcie się dobrze!

http://www.xn--poczkropki-4gb54e.com/gra-po%C5%82%C4%85cz-kropki-bocian,-w%C4%99drownego-ptaka.html?fbclid=IwAR11leA3xwKbd4x8B52Hp7YO-LwxSCrPXdddz8nIVZwzdGU0kVnymkOtbZU

 

 

 

 

RELIGIA 03.04.2020r.

 

 

Przed nami Niedziela Palmowa. Dlaczego jest ona takważna? Odpowiedzi na te i inne pytania dzieci można znaleźć odpowiedzi na:

https://www.youtube.com/watch?v=gnrR_jlWKhU

 

O wydarzeniach sprzed ponad 2000 lat można porozmawiać z dziećmi z wykorzystaniem materiałów na kanale „Dziecięca wiara”:

https://www.youtube.com/watch?v=w_Zu3MgPBzc

 

A w ramach utrwalenia proponuję dowolną kolorowankę np. ze strony:

https://www.google.com/search?q=kolorowanki+niedziela+palmowa&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=Uo5-PJIdFoqpJM%253A%252CtI_kyjvojMLmbM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kS1ihls7qBT5kxJeHSXNYFyuWTV7g&sa=X&ved=2ahUKEwjkhLj-usLoAhXppIsKHZBNARsQ9QEwAXoECAoQHw#imgrc=u25EjJTGC9ph_M