GRUPA 4,5-LATKÓW „SŁONECZKA” 09.04.2020r. (CZWARTEK) „SYMBOLE WIELKANOCNE”

Kochani, dziś powiemy sobie osymbolach wielkanocnych. W poniedziałek mówiliśmy o tym, co kojarzy Wam się
ztymi świętami. Dziś sobie wszystko uporządkujemy.

 

Jajko to znak wszelkiego początkunarodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania,życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowychwierzeniach jako było lekarstwem
na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i ogrodzie, anawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolemnowego życia.

 

Pisanki dawano w podarunku, jakodowód życzliwości i sympatii.

 

Chleb jest podstawowym pokarmemczłowieka. Dzielenie się nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszychczasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

 

Palemka miała chronić ludzi,zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc dajejej gałązka wierzby  - drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

 

Mazurki przywędrowały do nas zkuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami,przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.  

 

Chrzan, a także przyprawy –pieprz i sól święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniejśniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, abyustrzec się od bólu zębów i brzucha.

 

Baranek z czerwoną chorągiewką zezłotym krzyżem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu,żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnymcharakterze świąt.

 

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchniamusiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemuciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babkę kładziono napoduszki
i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

 

Zajączek obwieszcza wiosennąodnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbylioczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

Spróbujcie teraz podzielić na sylaby i głoski nazwy symboliwielkanocnych, które poznaliście ;)

 

 

Kochani z dniem Wielkiej Nocy związany jest także zwyczajoblewania innych wodą ;) Kojarzycie taką tradycję? Wiecie jak się nazywa?

To śmigus-dyngus!

Dawniej były to dwa osobne obyczaje. Pierwszym był dyngus, który polegał na tym, żemłodzież chodziła
po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciastitp. Śmigus polegał na uderzeniu naszczęście
rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona wNiedzielę Palmową.

 

Posłuchajcie teraz wiersza Władysława Broniewskiego „Śmigus”i odpowiedzcie na pytania ;)

 

„Śmigus”

 

Śmigus!Dyngus! Na uciechę

z kubławodę lej ze śmiechem!

Jak niekubła, to ze dzbana!

Śmigus,dyngus dziś od rana!

Staropolskito obyczaj,

żebyświedział i nie krzyczał,

gdy wWielkanoc, w drugie święto,

będzieszkurtkę miał zmokniętą.

 

 

Rozmowa na temat wiersza:

- Co to jest śmigus-dyngus?

- Co to znaczy staropolski obyczaj?

- Kiedy obchodzi się śmigus- dyngus?

 

Mam dla Was puzzle pokazujące ten zwyczaj ;)

https://drive.google.com/open?id=1dzwIgM7xcE42Rz8-vX0lVRwxNNZ7NVgT

 

 

Posłuchajcie naszej dzisiejszej piosenki wielkanocnej„Pisanki, pisanki” i kołyszcie się delikatnie w rytm muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

 

Teraz chwila na rozciąganie ;)

 

Stańcie w lekkim rozkroku, podnieście rączki wysoko do góry,zróbcie wdech i delikatnie wydychając powietrze zróbcie skłon. Główki znajdująsię teraz nisko, prawie przy kolankach, rączki luźno opadają. Powtórzcie toćwiczenie 3 razy.

 

Teraz spróbujemy zakręcić żarówkę. Stajemy na paluszkach iciągniemy wysoko rączki do góry. Obracamy dłońmi tak, jakbyśmy chcieli zakręcićżarówkę. Następnie puszczamy rączki luźno i odpoczywamy. Powtórzcie toćwiczenie 3 razy.

 

A teraz może przysiady? Wiem, że potraficie! Zróbcie 5przysiadów.

 

Na koniec Wasze ulubione ćwiczenie. Kładziemy się na pleckach,ręce wzdłuż tułowia. Robimy głęboki wdech
i podnosimy rączki wysoko aż zagłowę. Teraz wydychamy powietrze i ręce wracają na swoje miejsce.
Powtórzcie toćwiczenie 5 razy.

 

 

Czas na gimnastykę mózgu. Czterolatkina stronie 31 w swoich książeczkachmają znaleźć obrazek, który różni się od pozostałych. A następnie znaleźćodpowiednie symbole wielkanocne i przykleić je tam, gdzie widzimy ich cienie. Pięciolatki na stronie 76 spróbują zaznaczyć cyferkamikolejność przygotowania koszyczka wielkanocnego.
Jeśli łatwiej Wam będziezaznaczyć kropeczki, możecie tak zrobić ;)

 

Nie macieswoich książeczek? Skorzystajcie z kart pracy, które dla Was mam!

https://drive.google.com/open?id=1J3u0vWW1-LMVl6laQxNHQ91-srZg-OR9

https://drive.google.com/open?id=1GTwYlcPV4CYKPJV-X5DDIw4m7HYc1CzQ

 

 

Na koniecbonus!

 

Kto ma ochotę zrobić własnego zajączka wielkanocnego zeskarpetki? Przesyłam Wam kilka wskazówek jak to zrobić ;) Bawcie się dobrze!

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8