29.03.2021r. PONIEDZIAŁEK „Kto to jest Ktosiek?”
Moi drodzy, w poprzednim tygodniurozmawialiśmy o zbliżających się Świętach Wielkanocnych. Jednymi z symboliświąt są zwierzątka: baranek, kurczak, zajączek… W najbliższych dniach zajmiemysię właśnie rozmową o zwierzętach, a dokładniej o tych, które mieszkająwśród pól i lasów ;) Najpierw zachęcam do przeczytaniaopowiadania. Poproście kogoś dorosłego o pomoc w czytaniu i słuchajcie uważnie!Będą pytania do tekstu. Agata Widzowska „Ktosiek” Ada bardzo lubiła, gdy rodzice czytali jejksiążki. Niektóre znała prawie na pamięć. Czasami jednak prosiła, – Zróbmytylko małe hyc! – powiedział zajączek Hyc. – A potem zróbmy małe hop! – powiedział Hop. Szybciutkozrobiły „hyc!” „hop!” i „kic, kic” i przeskoczyły strumień. A tam byłotyle ciekawych rzeczy! Jagodowe krzaki, nory borsuków, ślady dzików i bukoweorzeszki. Zajączki kicały leśną drogą i nawet nie zauważyły, że są już dalekood domu. – Wracajmy,bo mama będzie nas szukać – powiedział Hyc. – Ale wktórą stronę? – zawahał się jego brat. Na prawobyła wielka jaskinia. Na lewo był głęboki wąwóz. Na wprost były bagna. Z tyłunadchodził… „Ktosiek…” – A kto to jest Ktosiek? – zapytała Ada. – Taki nie wiadomo kto. Ktoś obcy, komu niemożna ufać. – Ojej! Ico te zajączki teraz zrobią? – Posłuchajdalej… – mama wzięła głęboki oddech i wróciła do swojej opowieści: „Ktosiek” zbliżałsię szybko, – Mamo, ratuj! Z krzaków wyszedł wielki kocur, zwany rysiem.Był cztery razy większy od zwykłego kota. Miał dzikie spojrzenie – Co jest,szaraki? Co tu robicie? – zapytał i obwąchał kulące się ze strachu zwierzątka. – Idziemydo domu – wyszeptał Hyc. – Do mamy –dodał Hop. – A gdzieto jest? – zapytał ryś. – Tam – Hyc wskazał kierunek. – Tam – jego brat pokazał kierunek przeciwny. – Hm…widzę, że zabłądziliście. Ja was zaprowadzę – zdecydował ryś. – Ale mynie możemy iść z nikim obcym. Mama nam nie pozwala. – Ja obcy? Ja? Przecież ja jestem waszymdobrym wujkiem i od dawna przyjaźnię się z waszą mamą – Ktosiek? Dobre sobie! Mam na imięMiłosław, bo w całym lesie słynę z tego, że jestem bardzo miły. – Skoro znasz naszą mamę, to powiedz,jak ona wygląda – zapytał podchwytliwie Hyc. – Noo… jest większa niż wy, ma bardzo długieuszy, które czasami leżą płasko, a czasem są nastroszone do góry. – Chyba tak… – szepnęły zajączki. – Obiecałem waszej mamie, że w raziepotrzeby się wami zaopiekuję. Chodźcie za mną, zaprowadzę was do domu. Zajączki spojrzały na siebie niepewnie.Wtem na drzewie pojawiła się wiewiórka. – Nie ufajcie mu! To jest Ktosiek! –krzyknęła i bęc! Rzuciła w rysia orzeszkiem, który trafił go prosto w nos. – A kysz! – warknął ryś. – Mam coś dla was, kochane szaraczki –odwrócił się i zerwał krzaki pełne soczystych jagód. – Dziękujemy – odparły zajączki, którepoczuły się już bardzo głodne. – Piii! Nie jedzcie tego! – pisnął przelatującyptak. – On chce was oszukać! – krzyknęłamyszka, a mrówki zebrały się w jedną mrówczą drużynę i zaczęły gryźć rysia połapach. – Uciekajcie! – wrzasnął borsuk. Przerażone zajączki zaczęły uciekać, a ryśruszył za nimi. Skakały najszybciej jak potrafiły, ale Ktosiek był szybki jakgepard. Już, już miał capnąć zębami kark jednego z zajączków, gdy stało się cośniespodziewanego. Blask o sile tysiąca latarek oślepił oczy rysia, którypotknął się o wystający korzeń i upadł pyskiem prosto w błoto. Bęc! – Lustrzanyzajączek! – wrzasnął Hop. Okazało się, że to zajęcza mama puściła „lustrzanegozajączka” prosto w oczy napastnika. Zanim ryś otrząsnął się z błota iodzyskał wzrok, posadziła dzieci na swoim grzbiecie i powiedziała: – Trzymajcie się mocno. Wracamy do domu!Wieczorem, w bezpiecznej kotlince, Hyc i Hop przytuliły się do mamy. – Przepraszamy. Już nigdy więcej niebędziemy same odchodzić od domu i rozmawiać z Ktosiem. – I podziękujcie też „lustrzanemuzajączkowi”. Bez niego bym sobie nie poradziła”. Sprawdźmy teraz co zapamiętaliście: − O czym opowiadała mama Adzie? − Co było ulubioną zabawą niesfornychzajączków? − Jakie imiona miały zajączki? − Przed czym mama ostrzegała zajączki? − Czy posłuchały one mamy? − Kogo spotkały w lesie? − Kto to jest Ktosiek? − Jak skończyła się ta historia? − Czy wy też możecie spotkać Ktośka? − Co wtedy powinniście zrobić?
Nodobrze, teraz czas na gimnastykę. Zróbmy rozgrzewkę! 1. Podskokiobunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolnowolno wolno, 2. W klękupodparty wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte(wklęsłe)”. 3. Zabawa wpchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić narękach do przodu, 4. Marsz naczworaka w podporze przodem. (+/- do przejścia 20 metrów w różnych kierunkach) 5. Szybkisprint w miejscu.
Odpocznijmy chwilę i posłuchajmypiosenki… Kiedy już się z nią osłuchamy, łatwiej będzie nauczyć się jej tekstu. https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
Zającdługie uszy ma tralala, trala la, noseksłodki oczka dwa hopsa,hopsa są. Każdyzając skacze: - HOP HOP,HOP HOP HOP HOPHOP Jedenskok, drugiskok Teraz wszyscy: HOP! Na koniec kilka zadań do zrobienia, jeśli tylkomacie na to ochotę ;) https://drive.google.com/file/d/1_ZoqD-NA3bwVfoafAwfaR-hfw1PHXiy9/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1sVz26Eo0WjPm35Q8UmMnFdI340g1LFRA/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/11TBl0SwJs9Xtq2upQ_luHhlbXXaErlS2/view?usp=sharing
Bawcie się dobrze! J
30.03.2021r.WTOREK „Kto szybko? Ktopowoli?”
Witajcie moi drodzy! Ciekawi jaki temat dziś będzieomawiany? J Porównamy sobie tempo poruszania się różnychzwierząt.
Zaczniemy od zabawy rozwijającej koordynacjęsłuchowo-ruchową „Jak poruszają się zajączki.” Dzieci sązajączkami. W rytmie muzyki maszerują w określonym kierunku. Podczas przerwy wmuzyce rodzic/ opiekun wybija rytm na wybranym przedmiocie. Dzieci poruszająsię zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, odpowiednio do rytmu: − 1 przedmiot –zajączki podskakują raz na jednej, raz na drugiej nodze, − 2 przedmiot–zajączki wykonują skoki obunóż, − 3 przedmiot – zajączki idą na spacer – dzieciprzemieszczają się na czworakach – przerwa w muzyce oznacza przejście doprzysiadu, ręce przyłożone do głowy naśladują uszy; kiedy dzieci usłysząpojedyncze dźwięki, spoglądają to w jedną, to w drugą stronę, − delikatneuderzenia – zajączki śpią: dzieci kładąsię na dywanie, podciągają pod siebie nogi, głowy chowają między ręce, przezchwilę pozostają w bezruchu.
Przyglądnijcie się teraz zwierzątkom naobrazku. Jak myślicie, które z nich poruszają się szybko, a które wolno? https://drive.google.com/file/d/1pCsmJHGwJi2TTMmtANs0KH4KYERYQI1c/view?usp=sharing Żółw błotny większość czasu przebywapod wodą, ale oddycha powietrzem za pomocą płuc. Poluje i odżywia się wyłączniepod wodą. Może tam przebywać do godziny. Jest drapieżnikiem. Zjada kijanki,małe ryby, owady wodne. Lubi wygrzewać się na słońcu. Zimuje zagrzebany w mulena dnie zbiornika wodnego (5 miesięcy). Spotykamy go w Polsce. Jest podochroną. Ślimak winniczek to największy ślimakwystępujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej wilgotności – lasy, parki,ogrody. Żywi się świeżymi liśćmi. Zimuje w ściółce, ukryty pod roślinnością. Ześlimaków winniczków robi się różne potrawy. Popularne są zwłaszcza w kuchnifrancuskiej.
Na koniec kilka kart pracy ;) https://drive.google.com/file/d/1v7Lrizog08w2nQQAEbRf2it9u1TB_LUm/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1YthdmjURwMRNYXcj49s1hcdcyWHrpNgs/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1i8QTeW92uD3kJqZn6xpbIJy6bKnfQxXf/view?usp=sharing
31.03.2021rŚRODA „Zające”
Dziś kochani przyjrzymy się bliżejjednemu z leśnych zwierząt ;) Zadam Wam zagadkę… jeśli dobrze odpowiecie, będzieciewiedzieli o kogo chodzi! Mądre oczy, duża głowa w nocy łowi w dzień sięchowa. Zgadniesz po tych parusłowach, że ten ptak to … .
Myślę,że już wszystko jasne ;)
Poskaczemytakże jak zające, więc włączajcie naszą piosenkę i robimy rozgrzewkę. https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc 1. Klękpodparty, wykonujemy ruch do tyłu, opierając pośladki o stopy, równocześniechowamy głowę między ramiona. Powracamy do klęku podpartego. (+/- 10 ruchów) 2. Małeżabki: skaczemy do przodu obunóż z głębokiego przysiadu (10 żabich skoków). 3. Ćwiczeniedużych grup mięśniowych “Kto silniejszy”. Siadamy naprzeciwko dziecka: siadskrzyżny. 4. Małamiękka piłka lub woreczki z grochem lub balonik: podrzucamy i chwytamy,ale po każdym podrzucie robimy obrót: raz w lewo, raz w prawo 5. Siadamy.Na ustalony znak jak najszybciej podrywamy się z podłogi i klaszczemy. Ufff… każdy rozciągnięty, więc możemy zaczynać! Napoczątek ciekawostka. https://drive.google.com/file/d/18GVA2MX6_Ex1r51nUe5CIzl8f1c2Njwx/view?usp=sharing Sowa to ptak nocny, mocno upierzony. Oczy maotoczone piórami tworzącymi coś na kształt tarczy, tzw. szlarę.
Jeśli macie ochotę wykonać sowę z rolki popapierze, zaglądnijcie tutaj ;) https://www.youtube.com/watch?v=MdB8DwcGMec
Wracamy do naszych zajączkowych zabaw! „Marchewka zajączka” Potrzebnybędzie szablon marchewki, przedmiot do wybijania rytmu i przynajmniejjedna chętna osoba do zabawy ;) Dzieci są zajączkami. Zajmują miejsca. Śpiewająpiosenkę Zające, podając szablonmarchewki zgodnie z jej rytmem. Na sygnał – przerywają podawanie. Dziecko, które trzymamarchewkę, wykonuje ukłon, wypowiada swoje imię i nazwisko. Zabawękontynuujemy. „Spotkanie zzajączkiem” Dzieci maszerują po okręgu w rytmie melodiipiosenki. W środku, w przeciwnym kierunku, maszeruje osoba, która jestzającem. Podczas przerwy w muzyce zając zatrzymuje się przed wybranym dzieckiemi recytuje krótki wiersz Bożeny Formy: Jestem sobie zając, różnesztuczki znam, kiedy ci pokażę, to je zrobisz sam. Po czym wymyśladowolne ruchy lub figury. Wybrane dziecko je powtarza, następnie powtarzają jewszystkie dzieci. Miejsce zająca zajmuje wybrane dziecko i zabawę powtarzamy.
Jeśli macie ochotę na karty pracy, spójrzcie na to;) https://drive.google.com/file/d/1FZ4qpmtG51lAcqKpdwpzIN_FxF7zaR53/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1UxKLW4UIOa91qXkNdRV2NXXPuQ9kZ3-q/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1N5ay6NGwKSKtyb7FNv-OZcwFgvAY5AVC/view?usp=sharing
01.04.2021r. CZWARTEK „Z pola, łąki czy z lasu?”
Moi drodzy, dziś oprócz rozmowy o zwierzątkachbędzie ciekawostka związana z datą 01.04. ;) Posłuchajcie! 1 kwietnia to Prima Aprilis, czyli dzień pełen żartów i śmiechu dla wszystkichoraz świetnej zabawy.
Posłuchajmy także wiersza Jana Brzechwy ;) https://www.youtube.com/watch?v=YIgUNYDpsAs
Wróćmy do naszych zwierzątek. Spróbujemy sobiepodzielić je na te, które mieszkają w lesie albo na łące, na polu. Zobaczcie cojest przedstawione na obrazku. https://drive.google.com/file/d/1SPdFvYWhSFAjdV8vMyM-W5JiGY3VBEBk/view?usp=sharing Spróbujcie nazwać wszystkie zwierzęta i podzielićich nazwy na sylaby i głoski. Kiedy jest to już gotowe, zapraszam Was na spacerpo polach i lasach ;) Załóżcie wygodne buty, zaczynamy! Wyruszamy nawycieczkę do lasu (dzieci maszerują w miejscu). Ścieżka robi się coraz węższa,idziemy gęsiego
Świetnie! Byliście naprawdę dzielni! Usiądźcieteraz wygodnie, posłuchamy opowiadania o polnych zwierzątkach. Pewnego jesiennegodnia na wsi wybrałam się na spacer ze znajomym leśnikiem na pobliskie pola.Wzięliśmy lornetki. Znajomy zwrócił mi uwagę na krążące nad polami ptaki.Oglądaliśmy je przez lornetki. Krążyły tam: myszołów, Zobaczcie ile zwierząt można tam spotkać!Spróbujcie znaleźć je na planszach, które wcześniej oglądaliście ;) Na koniec kilka kart pracy, jeśli mielibyścieochotę troszkę popracować ;) https://drive.google.com/file/d/1vq0NPWsw_KIACswyu_m_BfSWwnQMt2Ut/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1sxRZzvqIHXokVWrTwqjw0j15L-VBgB0o/view?usp=sharing
02.04.2021r. PIĄTEK „Pożyteczne zwierzęta”
Kochani, dzisiejszy temat również rozpoczynamyzagadką ;) Pracowitsze są odludzi, wstają, gdy je słonko zbudzi. Zorganizowane jak żołnierze, każda coś dopyszczka bierze Tak moi drodzy! Doskonale sobie poradziliście z tązagadką ;) Dziś będziemy mówić o mrówkach. Jeśli chcecie poznać kilka ciekawostek o nich, ichżyciu, budowie, a także miejscu, gdzie mieszkają zajrzyjcie do grafik, któredla Was przygotowałam ;) https://drive.google.com/file/d/1rQthmBzYJOs4APbWglp8_ysu1hScoYMY/view?usp=sharing
Mam nadzieję, że dowiedzieliście się sporociekawych rzeczy! Czas się troszkę poruszać ;) Myślę, że miło spędzicie czas zLulisią… https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
Dla chętnych coś do pracy ;) https://drive.google.com/file/d/1_xTZeEKECK9EKp5JGABhgo5kFhUFDWo5/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1mh3HBZUSI7G-HPrtqMpU-j9LX_9u9qbk/view?usp=sharing
Kochane Dzieci, drodzy Rodzice! Przed nami Święta Wielkiej Nocy. Z tej okazji życzęWam wszystkim ciepłych, pełnych radosnej nadziei świąt ZmartwychwstaniaPańskiego, a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą. Życzy wychowawczyni grupy - Monika Szostek |