GRUPA 5,6-LATKÓW „GUMISIE” 06.04.2020r. (PONIEDZIAŁEK) „SĄSIAD SZPAK”

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Kochane Dzieci!!! Zachęcam do wykonania ćwiczenia w karcie pracy, cz.3, s. 69. Rysujcie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazwijciete ptaki. Następnie oglądajcie pióra wybranych ptaków (bociana, wilgi, kukułki,czajki). Przeczytajcie z rodzicem lub samodzielnie, do którego ptaka należykażde pióro.

 

 

Wizualizacja „Jestem ptakiem”.

 

Przedszkolakipołóżcie się wygodnie na dywanie z zamkniętymi oczami i posłuchajcie opowiadania
czytanego przez rodzica.

 

Wyobraźsobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca.Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jeziora. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz,
jak inne ptakischronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i… zasypiasz. Jestranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy iznowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placemzabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe.

Czy ktoś zwas chciałby być ptakiem? Jakim?

 

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego – „Co to za ptak?”.

 

Proszęrodziców, aby podawali głoski, zadaniem dzieci jest wymyślenie nazw ptakówrozpoczynających się
tymi głoskami. Np.: a – albatros, b – bocian, d – dudek, g – gawron, j – jemiołuszka, k – kukułka, m – mewa,
o – orzeł, p – pliszka, r – raniuszek, s – sowa, w – wrona.

 

 

Zapoznanie z wyglądem szpaka.

 

Przypomnijciesobie jak wygląda szpak na podstawie filmu edukacyjnego „Ptaki – szpaki”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=cFRYe2RbT9s

 

Jakzauważyliście, szpak ma piękne pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami. Szpaki są bardzo przedsiębiorcze, ciekawskie i towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła,
które chronią je przed pasożytami. Śpiewając wydobywają różne dźwięki,najczęściej te słyszane, np.: dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich maswoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki zziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce,
np.: czereśnie.

 

 

Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby„Sąsiad szpak”.

 

Dzieci!!!Otwórzcie książeczki na stronie 56 – 57, oglądajcie ilustracje i uważnie słuchajcie opowiadania
czytanego przez rodzica.

 

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali nacały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździładookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość.Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał. – Nakogo dzwonisz? – spytał. – Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę –odpowiedziała rozpromieniona Ada. – Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów– wykrzyknął ogłuszony Olek. Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestaładzwonić. – Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawićwam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, napniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. –Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął. Już po chwili dziecizauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogonsprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzibrzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarneskrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem.
W ostrozakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkiestrony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewniłsię, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki. – Rozpoznaliście tego pana? –spytał dziadek. – Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek. – Paniszpak też osiedli się w budce? – spytała Ada. – Oczywiście. Pan szpak wijegniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków. – Będziesz miał bardzo dużosąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek. – Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek– szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka. – Szpet -szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budkiwielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę. – Stara się –zauważyła Ada. Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszczedodał: – Kuku, kuku! Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia,naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum? – Zapomnieliście, że szpakipotrafią naśladować rożne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymiminami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnymkrzykiem: – Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconejna piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudziłwyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie,kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy.Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka.
Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonkaniczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny
w komplecie. – Miau – miauknął jak kot i odleciał. – „Miau”, czy to po ptasiemudzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniejprzyjemnego. – Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.
Jakmyślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

 

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 

Spróbujcieodpowiedzieć na pytania dotyczące treści utworu:

 

1.   Dlaczego Ada jeździła na rowerze idzwoniła?

2.   Kogo przedstawiał dziadek Olkowi iAdzie?

3.   Gdzie założył gniazdo szpak?

4.   Jakie odgłosy naśladował szpak?

5.   Dlaczego Ada myślała, że kradną jejrower?

6.   Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?

7.   Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

 

 

Ćwiczenia z tekstem.

 

Kochani!!!Przeczytajcie samodzielnie bądź z pomocą rodzica tekst znajdującysię pod ilustracjami do opowiadania, na stronie 56 – 57.

 

 

Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi piórek”.

 

Teraz czasna zabawę. Bawcie się wspólnie z rodzicami i rodzeństwem.

Usiądźciesobie w jednym szeregu. Waszym zadaniem jest dmuchanie piórek z jednej stronypokoju na drugą. Wygrywa dziecko, którego piórko będzie pierwsze po drugiejstronie pokoju.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne.

 

Czas nagimnastykę!!! Zachęcam do wspólnych zabaw ruchowych z wykorzystaniem wideo treningów dla dzieci „Najpierw skłon – wygibasy z naszej klasy”.

 

Link dofilmu:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

 

Dodawanie iodejmowanie z zakresie 10.

 

Zachęcam dopoćwiczenia dodawania i odejmowania w zakresie liczby 10 z wykorzystaniem filmów edukacyjnych.

 

„Liczenie –dodawanie na palcach dla dzieci”.

 Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=PSIZdjKSuu8

 

„Liczenie –odejmowanie na palcach dla dzieci”.

 Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=osSObvWUI6s

 

 

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Zachęcam dowykonania ćwiczeń w karcie pracy, cz. 3, s. 70. Policzcie żaby i wskażcie takiesame pary żab. Pokolorujcie je. Następnie należy wyklaskać podany rytm,powtarzając tekst za rodzicem.
Na stronie 71 rysujcie szlaczki po śladach isamodzielnie.

 

 

Miłej pracy!

 

 

 

 

JĘZYKANGIELSKI 06.04.2020r.

 

 

Hello, children!

 

Zaczynamy dziś nowy temat. Czy zgadniecie, jaki?

Myślę, że zgadliście:) To „Easter” czyli święta Wielkanocne.

 

1.   Drogie dzieci, drodzy rodzicie, dzisiejsze zajęciazaczniemy od wprowadzenia nowych słówek.
Pomogą nam w tym dwie strony:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/sites/kids/files/attachment/flashcards-easter.pdf

 

Na tejstronie znajdują się obrazki wraz z podpisami, których możemy użyć dowprowadzenia nowych słówek. Rodzice mogą przeczytać słówka dzieciom i poprosićo powtarzanie, można jednak zamiast tego skorzystać z nagrań, znajdujących siępod poniższym linkiem. Klikamy na głośniczek obok słówka
i wskazujemy dzieckuodpowiedni obrazek. Prosimy, żeby powtarzało:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/easter

 

Popierwszym zapoznaniu się ze słówkami, dzieci mogą wykonać ćwiczenieinteraktywne. Wystarczy kliknąć w głośniczek obok napisu, posłuchać słówko.Potem wystarczy kliknąć na odpowiedni obrazek, aby dopasować do niego usłyszanesłówko. Po dopasowaniu, klikamy na szary przycisk „Finish” pod obrazkami
iotrzymujemy informację, czy zadanie zostało wykonane poprawnie. Zachęcam dodwukrotnej powtórki ćwiczenia, aby lepiej zapamiętać słówka. A chcemy sięnauczyć tych wyrażeń:

 

a basket-koszyczek

bunnies-zajączki

a lamb-baranek

chicks-kurczątka

Eastereggs- pisanki

chocolates-czekoladki

 

Wćwiczeniu pojawią się dodatkowo dwa wyrażenia, są to dodatkowe słówka dlachętnych dzieci: nest- gniazdo i hot cross buns- bułeczki- drożdżowe bułeczkize znakiem krzyża. Bułeczki te są tradycyjnie spożywane w Wielkiej Brytanii wWielki Piątek. Oznaczają zakończenie czasu postu. Mają przynosić szczęście.

 

 

2.   Następnie, zachęcam do wykonania zabawyutrwalającej „What’s missing”, którą znamy z wcześniejszych zajęć. Potrzebujemydo niej wydrukowanych obrazków.

 

Przypominamprzebieg zabawy: układamy obrazki obok siebie, powtarzamy wraz z dzieckiemwszystkie nazwy, następnie zakrywamy obrazki np. chustą lub dużą kartkąpapieru, dziecko zamyka oczy, zabieramy jeden z nich. Zadaniem dziecka jestodgadnąć, jakiego obrazka brakuje. Ponownie nazywamy wszystkie pozostałeobrazki. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

 

 

3.   Uczymy się piosenki o zającu.

 

https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc&fbclid=IwAR1-Le6zinG8JJxZBQL-gTFwUoQl34NW_DW3iSWk4_-C85TQLkAvK1plEu0

 

Najpierwsłuchamy i oglądamy. A następnie próbujemy śpiewać i naśladować czynności,
wykonywane przez zajączka.

 

Tekstpiosenki:

 

This is the way the bunny hops,

Hop hop hop,

Hop, hop, hop

This is the way the bunny hops

On Easter day!

This is the way he wiggles his nose,

Wiggle. wiggle, wiggle,

 Wiggle, wiggle, wiggle

 This is the way the bunny wiggles his nose

On Easter day!

This is the way he flops his ears,

 Flop, flop, flop.

 Flop, flop, flop

This is the way he flops his ears

 On Easter day!

This is the way he shakes his tail,

Shake, shake, shake,

Shake, shake, shake

This is the way he shakes his tail

On Easter day!

This is the way the bunny hops,

Hop hop hop,

Hop, hop, hop

This is the way the bunny hops

On Easter day!

On Easter day!

W taki właśnie sposób podskakuje zajączek

hop hop hop

hop hop hop

W taki właśnie sposób podskakuje zajączek

w dzień Wielkiej Nocy

W taki właśnie sposób kręci noskiem

Kręć, kręć, kręć

Kręć, kręć, kręć

W taki właśnie sposób zajączek kręci noskiem

w dzień Wielkiej Nocy

W taki właśnie sposób kłapie uszkami

Kłap, kłap, kłap

Kłap, kłap, kłap

W taki właśnie sposób kłapie uszkami

w dzień Wielkiej Nocy

W taki właśnie sposób potrząsa ogonkiem

Potrząśnij, potrząśnij, potrząśnij

Potrząśnij, potrząśnij, potrząśnij

W taki właśnie sposób potrząsa ogonkiem

w dzień Wielkiej Nocy

W taki właśnie sposób podskakuje zajączek

hop hop hop

hop hop hop

W taki właśnie sposób podskakuje zajączek

w dzień Wielkiej Nocy

w dzień Wielkiej Nocy