GRUPA 5,6-LATKÓW „GUMISIE” 07.04.2020r. (WTOREK) „GIPSOWE PISANKI”

Drogiedzieci! Zbliżają się Święta Wielkanocne. Posłuchajcie ciekawostek na tematzwyczajów i tradycji wielkanocnych.

 

 

Słuchanie piosenki pt.: „Pisanki, kraszanki,skarby wielkanocne”.

 

Czy wiecie oco kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek? Jeśli jesteście tego ciekawi,posłuchajcie wielkanocnej piosenki.

 

Link dopiosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

 

    1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
        a przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
        Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
        oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref.: Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
uświetniły nasze wielkanocne święta.

2. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
czy zdobiona woskiem i pofarbowana?

Ref.: Pisanki, kraszanki…

3. Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali.
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref.: Pisanki, kraszanki…

 

 

Przedszkolaki!Posłuchajcie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

 

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin izmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobiepomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jako było lekarstwem
nachoroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i ogrodzie, a nawetpowodzenie w miłości.
Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowegożycia.

 

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości isympatii.

 

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie sięnim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni,życzliwości i poczucia wspólnoty.

 

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem,czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby  - drzewa najwcześniej okrywającego sięzielenią.

 

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej.Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.  

 

Chrzan, a także przyprawy– pieprz i sól święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się odzjedzenia całego korzenia chrzanu, aby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

 

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżemsymbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczaswielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterzeświąt.

 

Kiedygospodynie wypiekały baby drożdżowe,kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzićrosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babkękładziono na poduszki
i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

 

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunekkojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywaćdzieci łakociami i prezentami.

 

 

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Kochanizachęcam do wykonania ćwiczenia w karcie pracy, cz. 3, s. 72. Przeczytajciepodane wyrazy z rodzicem lub samodzielnie. Połączcie je z odpowiednimiobrazkami. Narysujcie po prawej stronie takie same pisanki, jakie są po lewejstronie.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne.

 

Czas nagimnastykę. Zachęcam do wspólnych zabaw ruchowych z wykorzystaniem wideotreningów „Kto jak skacze – wygibasy z mojej klasy”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

 

Rozmowa na temat pisanek.

 

1.    Co to są pisanki?

2.   Kiedyprzygotowujemy pisanki?

3.    Jak wykonujecie pisanki?

 

Posłuchajcieciekawostek na temat pisanek.

 

Legendagłosi, że Maria Magdalena, kiedy szła w niedzielę wielkanocną do grobuChrystusa, zabrała ze sobą jajka, które miały być posiłkiem dla apostołów. Pospotkaniu Chrystusa, który zmartwychwstał, zauważyła, że jajka zmieniły kolorna czerwony. Od tamtej pory przyjął się zwyczaj malowania jaj na Wielkanoc.

Malowane wewzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze sięrozgrzanym woskiem
na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł orazszpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, apotem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcomszczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewaowocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy wwodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały sięchłopcom. W zabawie zwanej walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lubuderzano nimi o siebie. Posiadacz stłuczonego jajka tracił je na rzeczwłaściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebielub przerzucanie ich przez dachy kościoła.

 

 

Słuchanie opowiadania „Gipsowe pisanki” AgatyWidzowskiej.

 

Dzieci!Otwórzcie książeczki na stronie 58 – 61. Posłuchajcie opowiadania czytanegoprzez rodzica, śledząc ilustracje.

 

Zbliżały sięświęta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią idziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapiłsię na przelatującego bociana i złamał prawą rękę. – Ojej! Biedny dziadek.
Niebędzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada. Nie martwcie się,wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkębo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką
nie wychodziło munajlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, apotem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Ada i Olek mieli zrobićpisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo byławspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu
iprzygotowywaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa isernik. Tata był też specjalistą
od mycia okien i robił to szybko i sprawnie,pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje
iprzygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek…Dziadek miał za zadanie leżeć iodpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabralisię do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część włupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy,a buraczane – różowy. – Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniłamama.  – Możemy pokolorować je we wzorkicienkim, białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki. – Wtedy będą drapanki –dodała babcia. – A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lubczarny? – zapytał dziadek. – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.– A gdybyście nie mieli farb? – Hm, to nie wiemy… - Kolor zielony uzyskamy zliści pokrzywy, a czarny
z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego.Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wodyi ugotować jajka. Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiatynarcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła zniej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółtekurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnącehiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. Wwazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”. Kiedy oknalśniły czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika. – A czy wiecie, że możnaupiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek. – Coś ty, dziadku!Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada. – A nieprawda!Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków.Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki dodawały sernikowipuszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis. – Oj to muszęci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia. – Sam ci upiekę taki sernik, alebez gipsu – odparł dziadek. – Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał siętata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednegoziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki. Tymczasem mama ugotowała pysznyżurek i zrobiła ciasto na piaskową babkę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli siędoczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroilikoszyczek. W którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa,ciasto oraz sól
i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. Wpierwszy dzień świat cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzielisię jajkiem, symbolem życia. – Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie –przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka. –To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści ozajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa. – A czy wiecie, jak bawionosię dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężyłten, którego jajko nie zostało rozbite. – Ojej, to dopiero była jajecznica! –zachichotała Ada. – Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolemurodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane. – Aśmigus – dyngus też był? – zapytał Olek. – Był, ale nie mówiono dyngus tylkowykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyliwykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy. – Dziadku, jak ty dużo wiesz– zachwycił się Olek. – Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – Aprzecież ma złamaną rękę. – Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki nagipsie? – zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdęświątecznie. – Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielkąprośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane.Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.– O czym, dziadku? – Jak to o czym? O życiu
i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 

1.    Gdzie rodzina Olka i Adyspędziła Wielkanoc?

2.   Cosię stało dziadkowi? Dlaczego? 

3.   Jakiezadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice idziadkowie?

4.   Czymbabcia ozdobiła stół?

5.   Jakierady dawał dziadek?

6.   Czytata i mama wywiązali się z zadań?

7.    Co według dziadka jestnajważniejsze?

 

Dlautrwalenia zwyczajów i tradycji wielkanocnych zachęcam do obejrzeniaprezentacji „Zwyczaje wielkanocne”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

 

 

Ćwiczenia z tekstem.

 

Przedszkolakispróbujcie przeczytać samodzielnie lub z pomocą rodzica tekst do opowiadania wksiążeczce
na stronie 58 – 61.

 

 

Zabawa ruchowa „Pokaż pisankę”.

 

Zapraszam dowspólnej zabawy. Poruszajcie się po pokoju. Na hasło: pokaż pisankę,zatrzymujecie się
i pokazujecie na niby trzymaną w dłoniach pisankę. Możecieopowiedzieć o swojej pisance.

 

 

„F jak farby – zabawy z literką F, f”.

 

Zabawa „Detektywi”.

 

Zaproście do zabawy rodziców irodzeństwo.

Zamieniamy się teraz w detektywów iszukamy w mieszkaniu literki „F, f” (gazety, książki, napisy na zabawkach czyprzedmiotach). Kto znajdzie najwięcej literek – wygrywa.

 

Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu farby.

 

1.    Proszę podziel słowo farby nasylaby, policz ile ma sylab (far-by).

2.    Podziel wyraz farby na głoski,policz ile ma głosek (f-a-r-b-y).

3.    Jaką głoską rozpoczyna się słowofarby?

4.    Na jaką głoskę kończy się wyrazfarby?

5.    Czy znasz inne słowa rozpoczynającesię na głoskę „f”?

6.    Jakie słowa kończą się na głoskę „f”?

7.    Czy znasz słowa, w których głoska „f”występuje?

 

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Moi drodzy, aby utrwalić sobieliterkę ”F, f„ wykonajcie ćwiczenia w karcie pracy: Nowe przygody Olka i Ady.Litery i liczby, cz. 2, s. 58 - 61. Waszym zadaniem jest nazwanie zdjęćoraz  narysowanie pod nimi modeli ichnazw. Pokolorowanie na niebiesko literki „F, f” w wyrazach. Czytanie sylab,tekstu i wyrazów powstałych z połączenia sylab. Następnie połączenie liter zlukami w wyrazach i odczytanie ich. Pisanie literki „F, f” po śladzie
isamodzielnie.

Aby utrwalić poznane literkizachęcam do obejrzenia filmu „Alfabet – rymowanka dla najmłodszych”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=bc2fcIA11QI

 

 

Gra liczbowa „Kostką rzucamy” – pisanki zbieramy.

 

Super rozrywka dla całej rodziny!Potrzebne będą kolorowe i białe pisanki oraz kostka do gry. Rozłóżcie
nadywanie w rzędzie, powycinane z kartonu kolorowe pisanki i sylwety białychjajeczek. Kolejno rzucajcie kostką. Liczcie oczka i zbierajcie tyle jajek, ilewskazuje liczba oczek, i układajcie je na końcu rzędu pisanek. Jeśli wśródzebranych pisanek znajduje się białe jajko, zatrzymujecie je. Zabawa trwa takdługo, aż na dywanie zostaną tylko kolorowe jajka. Na zakończenie każdy liczy zebranebiałe jajka. Wygrywa ten kto ma ich najwięcej.

 

 

Miłej pracy!

 

 

 

 

JĘZYKANGIELSKI 07.04.2020r.

 

Hello, children!

 

Dziś nasz temat to nadal Easter- Święta Wielkanocne. A świętajuż za kilka dni, więc temat nie mógł być inny :)

 

1.   Możemy rozpocząć zajęcia od szybciutkiej powtórkiz poniedziałku. Powtarzamy słówka Wielkanocne
i piosenkę o zajączku. Dopowtórki słówek wykorzystujemy raz jeszcze zadanie interaktywne. Linki poniżej:

 

Zadanieinteraktywne do ćwiczenia słówek:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/easter

 

Piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc&fbclid=IwAR1-Le6zinG8JJxZBQL-gTFwUoQl34NW_DW3iSWk4_-C85TQLkAvK1plEu0

 

 

2.   Po szybkiej powtórce zapoznajemy się zWielkanocnymi tradycjami w Wielkiej Brytanii. Te najciekawsze dla dzieci,opisałam w dokumencie, dostępnym po kliknięciu w link:

https://drive.google.com/file/d/179-VzLBQR8YYA_a7kznQ07oxF_1rEtX6/view?usp=sharing

 

 

3.   Następnie oglądamy bajkę o zwyczaju wielkanocnym„Easter Egg Hunt”:

https://www.youtube.com/watch?v=DysgBIOiIwE&fbclid=IwAR1rgQlFnx_XYg5m02rwej1wtMte0NRerRQV_x_aWlQPAPJTaFdeOtoSj7g

 

 

4.   Wykonujemy kolorowankę, przedstawiającą „EasterEgg Hunt”. Zadaniem dziecka jest znaleźć wszystkie ukryte na obrazku pisanki.Można później policzyć je po angielsku lub opisać, jakimi kolorami pomalowałoje dziecko. Przesyłam trzy kolorowanki do wyboru:

 

Colouring page 1 – Kolorowanka 1:

https://drive.google.com/file/d/1Yis9FnTCo4EJcvb8Br9tM1AOPi_wNr2R/view?usp=sharing

 

Colouring page 2 – Kolorowanka 2:

https://drive.google.com/file/d/1IJYfZG7Z4ajEuuO3BeT8IKtx1bzMY0s2/view?usp=sharing



Colouring page 3 – Kolorowanka 3:

https://drive.google.com/file/d/1kE_SvkbpFowUUSExyHnV16yHYNiEdDIu/view?usp=sharing


 

I hope you had a great time!

Bye, bye.

(Mam nadzieję, że bawiliście siędobrze!

Pa, pa.)

 

 

Joanna Mikołajczyk