GRUPA 5,6-LATKÓW „GUMISIE” 10.04.2020r. (PIĄTEK) „POTRAWY Z JAJEK”

Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego„Śmigus”.

 

Drogiedzieci! Zachęcam do posłuchania wiersza o zwyczajach wielkanocnych.

 

Śmigus!Dyngus! Na uciechę

z kubła wodęlej ze śmiechem!

Jak niekubła, to ze dzbana,

śmigus –dyngus dziś od rana!

Staropolskito obyczaj,

żebyświedział i nie krzyczał,

gdy wWielkanoc, w drugie święto,

będzieszkurtkę miał zmokniętą.

 

 

Rozmowa na temat wiersza:

 

1.    Co to jest śmigus –dyngus?

2.   Coto znaczy staropolski obyczaj?

3.    Kiedy obchodzi się śmigus– dyngus?

 

Posłuchajcie,jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.

Kiedyś byłyto dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał natym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin,ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter
i polegał na uderzeniu naszczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona wNiedziele Palmową.

 

 

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Kochani,zachęcam do wykonania ćwiczenia w karcie pracy, cz. 3, s. 76. Obejrzyjcieobrazek koszyczka wielkanocnego. Zaznaczcie kolejność przygotowania koszyczkakropkami lub liczbami. Dokończcie ozdabiać
jajka według wzoru.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne.

 

Gimnastykaważna sprawa. Zachęcam do ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem filmu edukacyjnegodla dzieci „Równowaga – wygibasy z naszej klasy”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

 

 

Zabawy badawcze „Wokół jajka”.

 

Dziecizapraszam na niezwykłą podróż po świecie w poszukiwaniu magicznego jajka zwykorzystaniem
filmu edukacyjnego „Czytylko ptaki znoszą jaja?”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=6wwOvFgQ82s

 

Zabawabadawcza „Jajka i woda” na podstawie filmu edukacyjnego „Dlaczego jajko nietonie?”

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=g-UxSTTwzQ8

 

Zachęcamrównież do wspólnego eksperymentowania z filmem edukacyjnym „Eksperyment zjajkiem”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=xIF4bKiNRwg

 

 

Poznajciekilka ciekawostek na temat pisanek. Kiedyś uważano, że pisanki mają magicznąmoc, dlatego
np.: dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne,toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były onedarem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także
w sprawachsercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa,chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo –marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywalisię drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami.Francuski jubiler P. C. Faberge wykonał takie drogie pisanki na zamówienie caraRosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowanejaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się niepotłukła.

 

 

Zabawa ruchowa z elementem turlania „Rozsypanepisanki”.

 

Dzieci,wyobraźcie sobie, że jesteście pisankami. Delikatnie turlajcie się po podłodzew różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

 

 

Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: „Co można zrobić zjajek?”

 

Kochanizastanówcie się co takiego można zrobić z jajek (pomalować, usmażyć, ugotować,jajka z groszkiem
w majonezie, jajka faszerowane, pasta jajeczna itp.). Zachęcamdo wykonania wspólnie z rodzicami przekąsek
z jajka na stół wielkanocny.

 

Jajka zgroszkiem konserwowym w majonezie:

Dokładnieumyjcie rączki i załóżcie fartuszek, jak na dobrego kucharza przystało.Następnie jajka ugotowane
na twardo podzielcie na połowy, włóżcie do miseczki idodajcie odcedzony zielony groszek konserwowy.
Na wierzchu połóżcie majonez iposypcie szczypiorkiem pokrojonym przez rodzica. I gotowa przekąska!

 

 

Zachęcam doobejrzenia filmu edukacyjnego „Domowe przedszkole – Wielkanoc”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

 

 

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Kochanedzieci wykonajcie ćwiczenie w karcie pracy, cz. 3, s. 77. Pokolorujciekoszyczek wielkanocny zgodnie
z kolorami kropek. Podzielcie nazwy zdjęć nasylaby lub głoski. Narysujcie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek,odpowiadającą liczbie sylab lub głosek.

 

 

Zabawy na świeżym powietrzu.

 

Jest pięknapogoda. Zachęcam do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.

 

Zabawaruchowa „Gimnastyka przedszkolaka”.

 

Ustawcie sięna obwodzie koła. Maszerujcie po nim przy dźwiękach dowolnego instrumentu. Gdyinstrument milknie, biegajcie po wyznaczonym miejscu, po ogrodzie. Następniezatrzymajcie się i stańcie przodem do rodzica. Naśladujcie wykonywane przezniego ćwiczenia: głowy i szyi – krążenia, skłony i skręty, ćwiczenia tułowia:krążenia skrętoskłony, ćwiczenia ramion i nóg – Pajacyk.

 

Zabawaruchowa „Marsz z gazetą”.

 

Do tejzabawy potrzebna jest gazeta. Proszę, aby rodzic zademonstrował kilka ćwiczeń zgazetą.
Dzieci maszerując po obwodzie koła naśladują ruchy rodzica, np.:

- marsz zgazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej,

- marsz zgazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku,

- marsz zgazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni,

- marsz zgazetą położoną na głowie.

 

 

Ćwiczenia w karcie pracy.

 

Zachęcam dowykonania ćwiczeń w karcie pracy, cz. 3, s. 78, 79, 80. Rysujcie po śladach,bez odrywania kredki
od kartki. Pokolorujcie rysunki jajek. Rysujcie szlaczkipo śladach, a potem samodzielnie. Ozdóbcie rysunki jajek według wzoru (rytmu) zpoprzedniej karty. Następnie rysujcie po śladzie pisanki i spirali.

 

 

Zapraszam doobejrzenia filmu „Masza i niedźwiedź – Wielkanoc z Maszą”.

 

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=DjrqNi4rZyQ

 

 

Kochane Dzieci!!!

Wesołych ŚwiątWielkanocnych!!!

Przepełnionych wiarą, miłościąi nadzieją.

Radosnego, wiosennegonastroju

oraz wesołego Alleluja!!!

 

 

 

 

RELIGIA 10.04.2020r.

 

 

TEMAT: WIELKA SOBOTA

Niech będzie pochwalony JezusChrystus

 

Na naszymostatnim spotkaniu mówiliśmy o wielkiej miłości Jezusa do nas wszystkich. To Onwziął na swoje ramiona ciężki krzyż. Jezus bardzo cierpiał z miłości do ludzi ioddał za nich swoje życie. Następnie został zdjęty z krzyża i pochowany wgrobie. W dzień, kiedy Jezus został złożony w grobie, przychodzimy do kościoła.Odwiedzając Go, chcemy Mu okazać naszą miłość i wdzięczność za Jegopoświęcenie. Posłuchajcie, jak ten szczególny dzień rozpoczął się w domu Julkii Kacpra.

 

Opowiadanie

 

Julkajeszcze spała, kiedy do jej pokoju przyszedł Karol.                   
– Wstawaj. Zapomniałaś, że dziś z rana idziemy w odwiedziny?

– Kogomamy odwiedzić? – zapytała zdumiona Julka.

– Jak tokogo? Przecież wczoraj Jezus umarł na krzyżu. Dzisiaj Wielka Sobota i idziemy zmamą do Jego grobu.
– To ja już wstaję – zawołała Julka i szybko wyskoczyła złóżka. Kiedy po chwili weszła do kuchni, zobaczyła mamę, która krzątała się,układając coś na stole.– Mamusiu, co robisz? Myślałam, że zaraz idziemy dokościoła odwiedzić Jezusa? – Oczywiście, że zaraz idziemy – odpowiedziała mama.– Musimy tylko przygotować święconkę. – A co włożymy do koszyka? – dopytywałasię Julka.– Podejdź, to zobaczysz i mi pomożesz – powiedziała mama .Kiedy Julkastanęła przy stole, mama zaczęła wyjaśniać:– Do koszyka wkładamy wiele różnychpokarmów. Jajko jest znakiem życia. Chleb przypomina nam o tym, abyśmy byliwdzięczni Bogu za pokarm. A wędlina to znak,
że mija już czas długiego postu. –A co jeszcze wkładasz? – pytała zaciekawiona Julka.– Jest jeszcze sól, która manas chronić przed złem, oraz chrzan przypominający smutne chwile w życiu. Alenajważniejszy w koszyku jest baranek z chorągiewką. On ma nam przypomniećsamego Jezusa i Jego wielkie zwycięstwo nad śmiercią, a także wielką miłość doludzi.

Julkasłuchała mamy uważnie i pomyślała, że to wszystko, co znalazło się w koszyku,jest bardzo potrzebne.
Gdy mama i Julka skończyły już układać pokarmy,przystroiły koszyk zielonymi gałązkami i piękną, białą serwetką. Teraz możnabyło pójść do kościoła, aby odwiedzić Jezusa i zanieść do poświęcenia pokarmy.Julka z mamą
i Karolem wyruszyli do kościoła, a dziewczynka przez całą drogęsama niosła koszyk. Przed wejściem spotkali Kacpra z jego tatą, którzy teżprzyszli ze święconką, i razem weszli do kościoła. Ksiądz odmówił modlitwę nadpokarmami i pokropił je wodą święconą. Potem wszyscy udali się przed gróbJezusa, aby podziękować Mu za to,
że z miłości do ludzi oddał za nich swojeżycie. Julka i Kacper uklękli obok siebie i w ciszy wpatrywali się w postaćJezusa.

W Wielką Sobotę przychodzimy do kościoła, abyokazać wdzięczność Jezusowi za jego miłość i poświęcenie,
a także by poświęcićpokarmy. Stając z koszykiem przy grobie Jezusa, przypominamy sobie, że naszeżycie
i wszystko, co posiadamy, jest wielkim darem od Niego.

 

 

Prezentacja – symbolika wielkanocnej święconki:

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

 

W tym roku ze względu na pandemienie pójdziemy z koszyczkami do kościoła, ale w Wielką Niedzielę 
rodzice poświęcą te same pokarmy na naszymstole.

 

 

Praca z podręcznikiem – proszę uzupełnić w miarę możliwościzadania w temacie 40.

 

Można też zaśpiewać z dziećmi i bpAntonim Długoszem:

https://www.youtube.com/watch?v=sMFKnxZyHJE

 

 

Szanowni Państwo

Z okazji zbliżających się ŚwiątZmartwychwstania Pańskiego życzę

 

Zwycięskie ALLELUJA

niech rozbrzmiewa inapełnia Ziemię

oraz będzie źródłemradości i pokoju

w ChrystusieZmartwychwstałym.

 

Radosnych, wypełnionychnadzieją

i mocą wiary

Świąt Wielkanocnych.

 

Agata Kozłowska