GRUPA 5,6-LATKÓW „GUMISIE” 11.05.2020r. (PONIEDZIAŁEK) „DANIA TEŻ LEŻY W EUROPIE”

Słuchanie opowiadania na podstawie baśni HansaChristiana Andersena „Księżniczka na ziarnkugrochu”.

 

Był sobie pewnego razu książę, który chciał sięożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc pocałym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąśznalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednakksiążę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawszebyło tam coś niezupełnie w porządku. Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, botak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę. Pewnego wieczoru była okropna pogoda: błyskało się
i grzmiało,a deszcz lał jak z cebra: było strasznie
. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć.Przed bramą stała księżniczka. Ale mójBoże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota!
Woda spływała zwłosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami,
ale dziewczynka powiedziała, że jest prawdziwą księżniczką.

„Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała starakrólowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni,
zdjęła cał
ą pościel, na spód łóżka położyłaziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia
puchowychmateraców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn.

I na tym posłaniu miała spać księżniczka.

Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.

− O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Niewiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całeciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne!

Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwaksiężniczka, skoro przez dwadzieścia materaców,
dwadzieścia puchowych pierzynpoczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwaksiężniczka.

Książę wziął ją za żonę, bo teraz był pewny, żeto prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszczeteraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał.

Widzicie, to była prawdziwa historia.

 

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 

Przedszkolaki, uważnie słuchałyście opowiadania?Spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

- Z kim chciał ożenić się książę?

- Jak wyglądała księżniczka, którapewnego dnia zapukała do bramy miasta?

- Jak królowa chciała sięprzekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?

- Czy dziewczyna okazała sięprawdziwą księżniczką?

 

 

Dania należy do Europy.

 

Przedszkolaki! Dania należy do Unii Europejskiej.Stolicą Danii jest Kopenhaga.

„Wynalezione” przez Duńczyków, proste w swejkonstrukcji klocki lego od kilkudziesięciu lat zapewniają dzieciom nacałym świecie wspaniałą rozrywkę i niezapomniane wspomnienia.

Hans Christian Andersen to jeden z najsłynniejszych mieszkańców Danii.To właśnie on zapisał na kartkach opowieści o Calineczce, Dziewczynce zzapałkami czy Królowej Śniegu. Baśnie Andersena przetłumaczone zostały na stopięćdziesiąt języków i do dnia dzisiejszego są chętnie czytane na całymświecie.

 

Zachęcam do obejrzenia filmów edukacyjnych:

 

„Unia Europejska dla dzieci”.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=Dxy1Z-8dV8M

 

„Stolice Europy”.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=6SuQ-RJ87ks&t=32s

 

 

Nadszedł czasna zagadki.

 

Zachęcam do rozwiązania rymowanych zagadek dotyczących bohaterów baśni H.Ch. Andersena.

 

Maleńka dziewuszka w łupince po orzeszku mieszkała,
za męża elfa wybrała, w krainie kwiatówzamieszkała. (Calineczka)


W zamku na dnie morza z siostrami mieszkała. Lecz kiedy królewicza
mocno pokochała, by zostać człowiekiem oddała swójgłos.
Lecz ciężki za to spotkał ją los. Kiedy za księcia inna wyjść miała,
dziewczyna morską falą sięstała. (Mała Syrenka)


Pani, o której mowa to zimowej krainy królowa.

Serce małego chłopca w sopel lodu zamieniła,
rodzinę z pamięci mu wykreśliła. (Królowa Śniegu)


Uboga dziewczynka, zimą boso stała,
przechodzącym ludziom zapałki sprzedawała. (Dziewczynkaz zapałkami)


Kaczka go wychowała, za swe dziecko uważała,
było przez wszystkich „brzydkim nazwane”
i przez nikogo nie kochane.
Z małego szarego stworzonka,
przemieniło się w pięknego łabędzia.  (Brzydkiekaczątko)

 

 

Dodatkowe karty pracy:

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/PTAKII3.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/PTAKII4.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/PTAKII2.jpg

https://mamotoja.pl/pub/gry_i_zabawy/cyferki/dodawanie_kwiaty_1.pdf

 

 

Miłej pracy!!!

 

 

 

 

JĘZYKANGIELSKI 11.05.2020r.

 

 

Hello!

 

Dziśrozpoczynamy nowy temat- „Good night”- czyli „dobranoc”. Będziemy uczyć sięnazw czynności wykonywanych przed położeniem się spać.

 

1.    Rozmawiamykróciutko z dzieckiem po polsku o tym, jakie czynności wykonuje przedpołożeniem się spać. Jeśli dziecko, wymieni któreś z poniższych czynności:„mycie zębów”, „mycie twarzy”, „włożenie pidżamy”, „położenie się do łóżka”kładziemy przed dzieckiem odpowiednie obrazki, które można wydrukować stąd:

https://drive.google.com/file/d/1sZYSJtOQ9RyENtIo5Iug5hAdnsHyUCBs/view?usp=sharing

(s.35-39)

 

 

2.    Informujemydziecko, że teraz usłyszy piosenkę, w której pojawią się te czynności.
Przyodpowiednich wersach, wskazujemy właściwy obrazek.

 

Tekst itłumaczenie piosenki:

 

 

Wash your face!

Wash your face!

Brush your teeth!

Brush your teeth!

Good night!

Good night!

Put on your pyjamas!

Go to bed!

Go to bed!

Go to bed!

Good night!

Good night!

Good night!

Good night!

 

Umyj swoją buzię!

Umyj swoją buzię! (wskazujemy obrazek)

Umyj swoje zęby!

Umyj swoje zęby! (wskazujemy obrazek)

Dobranoc!

Dobranoc!

Włóż swoją pidżamę! (wskazujemy obrazek)

Idź do łóżka!

Idź do łóżka!

Idź do łóżka! (wskazujemy obrazek)

Dobranoc!

Dobranoc!

Dobranoc!

Dobranoc!

 

 

Piosenka:

https://drive.google.com/file/d/1oA3X70C9jx5G3gBlpRKUqqhij5Qb4G9K/view?usp=sharing

 

 

3.    Następniesłuchamy piosenkę kolejny raz. Prosimy dziecko, aby tym razem to ono wskazywało
na właściwy obrazek spośród wydrukowanych.

 

Kolejnymkrokiem jest obejrzenie obrazka z książki:

https://drive.google.com/file/d/1rNs4nm68hRovYynk7ZF3Ez84EsV4DZWJ/view?usp=sharing

 

Pozapoznaniu się z obrazkiem, prosimy dziecko, aby wskazywało odpowiednieczynności na obrazku
z książki.

Potemukładamy wydrukowane obrazki w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się wpiosence i prosimy dziecko, aby powtarzało poszczególne wersy z piosenką (to ćwiczeniewykonujemy dwukrotnie).

Zapierwszym razem zatrzymujemy piosenkę po każdym wersie, za drugim razem dzieckopróbuje śpiewać razem z piosenką.

 

 

4.    Zabawaruchowa „Point to…”.

 

Rozkładamyobrazki w różnych miejscach w pokoju. Zabawę może poprowadzić rodzic, można teżponownie wykorzystać piosenkę. Po usłyszeniu nazwy czynności, którą należywykonać przed pójściem spać, dziecko odnajduje odpowiedni obrazek w pokoju. Nadźwięk słów „Good night” dziecko składa razem ręce i udając, że są poduszką,kładzie na nich głowę.

 

 

And that’s all for today!

Goodnight!