Zagadka słowna „Co to za miejsce?”
Różnezwierzęta tam przebywają
pewnie wszystkiesię znają,
chodzą,brykają i skaczą,
mruczą,gęgają i gdaczą.
Każdy z nichdomek swój ma
pangospodarz o nich dba…(wiejskie podwórko)
Rozmowa na temat wiejskiego podwórka:
- Kto z wasbył na wiejskim podwórku?
- Kogo tammożna spotkać?
- Ktozajmuje się zwierzętami?
- Gdzie oneśpią?
Kochanedzieci zachęcam do obejrzenia prezentacji zwierzątek wiejskich na podstawiefilmu edukacyjnego „Zwierzęta na wsi”.
Link doprezentacji:
https://www.youtube.com/watch?v=-njNzJZ-388
Ćwiczenia w karcie pracy.
Przedszkolaki!Zachęcam do wykonania ćwiczenia w karcie pracy, cz. 4, s. 3.
Rysujcieszlaczki po śladach, a potem samodzielnie. Następnie rysujcie po śladzie drogikury do kurnika.
Improwizacje ruchowe do piosenki „Bo na wsi”.
Kochanizapraszam do dowolnych improwizacji ruchowych przy piosence „Bo na wsi”
Link dopiosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=9KdueuWIu3g
Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej –Zaremby „Uparty Kogut”.
Otwórzcieksiążeczki na stronie 63 – 65, posłuchajcie opowiadania śledząc ilustracje.
Rodzina Adyi Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży.Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona. – Niepamiętam kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkiewiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę. – Oczywiście, jak to w gospodarstwie.
Będą krowy i cielęta, świnie i prosięta. A zamiast koni iźrebiąt - dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata.Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie niewystraszy,
jestem supermamą. – Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza –ciągnął tata żartobliwym tonem.
Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olekpierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądaćza zwierzętami. – Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek ijuż był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niegodołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer popodwórku. – Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi igąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witampaństwa”, „przybijemy piątkę?”. – Ojej, jaka piękna kózka!
– Ada usłyszałazachwycony głos mamy. – Toż koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.
– Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama. Koźlątko nie poświęciłomamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgadały ją zkażdej strony… i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok
w barwnąsukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony. – Lubi czerwonykolor – stwierdziła
z zadowoleniem mama. – Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie– powiedział tata. Kogut nastroszył pióra
i nieprzyjaźnie zatrzepotałskrzydłami. – Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam
w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz –dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie.Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok. – Idź sobie odpędzała go, jednakkolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes. – Nie bój się,mamo
– Ada dodała mamie otuchy. – Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszłamiedzy kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie,ponownie ogarną ja niepokój. Kogut wciąż był tuż- tuż i wojowniczo stroszyłpióra. – Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika,uparciuchu. – No właśnie!
– powiedziała stanowczo mama. Obie mama i ciocia,weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem
i wrócił do kurnika.Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszlizajrzeć
do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego latazostała użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek,które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała sięwłaśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciążbawił się ze szczeniętami,
a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzozajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nichdołączyć. Jednak, żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejśćobok kurnika. Co będzie jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć.Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka
i przedostać się do sadu przezpłot. Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się
naogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jestłatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, asukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.
– Oczko ci ucieka, łapje! – zażartował tata na widok żony. – To nic takiego. Wykiwałam koguta
–powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyłakoguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował w sadzie.
Rozmowa na temat opowiadania:
Uważniesłuchałyście opowiadania? Spróbujcie odpowiedzieć na pytania.
- Czy mamaOlka i Ady była wcześniej na wsi?
- Z kimbawił się Olek?
- Co robiłaAda?
- Jaki ptakzainteresował się mamą? Dlaczego?
- Czymzajęli się tata z wujkiem?
- Jak mamaprzechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?
Ćwiczenia z tekstem.
Zachęcam doprzeczytania tekstu znajdującego się pod ilustracjami do opowiadania,
samodzielnie lub z pomocą rodzica.
Ćwiczenia gimnastyczne.
Czas nagimnastykę! Zachęcam do zabaw ruchowych przy muzyce z wykorzystaniem wideotreningu
„Duży i mały skok – wygibasy z naszej klasy”.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
Zabawa „Jakie jest zwierzę?”
Proszę, abyrodzice pytali dzieci: Jaka (jaki) jest… podając nazwę zwierzęcia, a dzieciwymyślają określenia, np.:
- Jaka jestkura? (mała, głośna…)
- Jaki jestkogut? (szybki, głośny…)
- Jaka jestkaczka? (spokojna, powolna…)
-Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…)
-Jaki jest koń (duży, szybki, groźny…)
Zachęcamdo obejrzenia bajki „Zwierzęta dla dzieci na wsi – odgłosy zwierząt”.
Linkdo filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU
Ćwiczenia w karcie pracy.
Dzieci,wykonajcie ćwiczenia w karcie pracy, cz. 4, s. 4, 5, 6. Nazwijcie zwierzęta,które grupa Ady zobaczyła
na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Odszukajciezwierzęta znajdujące się w pętlach na dużym obrazku. Następnie naśladujciegłosy zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otoczcie zieloną pętlą zwierzęta,które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą te, które maja cztery nogi. Nazwijciezwierzęta, które są w jednej pętli, i te,
które są w drugiej pętli. Dokończcierysować kotki według wzoru i pokolorujcie drugiego kotka licząc od lewejstrony. Podzielcie na sylaby i głoski nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka.
Zabawa ruchowa przy muzyce Modesta Musorgskiego„Taniec kurcząt w skorupkach”.
Zachęcam dozabawy przy muzyce. Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy nagraniumuzyki wykluwają się
z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała,mimiką i gestem najpierw naśladują kurczątka zwinięte
w jajeczku, następniewolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwająsię
ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc kołysząsię na boki. Następnie turlają się
z górki i trafiają do kurnika, gdzie czekana nie mama kwoka z pysznym śniadaniem.
Link donagrania:
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Analiza i synteza słuchowasłowa „żaba”.
Kochanipodzielcie słowo żaba na sylaby (ża-ba) i na głoski (ż-a-b-a). Policzcie iległosek i sylab jest w wyrazie żaba. Następnie wymieńcie inne wyrazy, w którychgłoskę „Ż, ż” słychać na początku (żubry, żurek, żyrafa…)
oraz na końcu wyrazu(garaż, bagaż, tatuaż…). Zwróćcie uwagę, że głoska „ż” na końcu słowa jestczęsto słyszana jako głoska „sz”.
Dlautrwalenia literki „Ż, ż”, zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego „Alfabet –literka „Ż, ż”.
Linkdo filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=eLANVg7IKBo
Ćwiczenia w karcie pracy.
Przedszkolakijeśli macie siłę wykonajcie ćwiczenia w karcie pracy, Nowe przygody Olka i Ady.Litery i liczby,
cz. 2, s. 64 – 67. Podzielcie nazwy zdjęć na głoski.Pokolorujcie na niebiesko literkę „Ż, ż” w wyrazach.
Następnie przeczytajciesylaby, wyrazy i tekst. Czytajcie wypowiedzenia i wpiszcie obok nichodpowiednią liczbę – taką, jaka jest przy obrazku, którego wypowiedzeniedotyczy. Piszcie literkę „Ż, ż” po śladzie i samodzielnie.
Drodzyrodzice zachęcam do wykorzystania dodatkowych kart pracy dla dzieci dlautrwalenia pisowni
poznanych literek.
Link do kartpracy:
http://bystredziecko.pl/z-nauka-pisania-dla-dzieci-3/