GRUPA 5,6-LATKÓW „GUMISIE” 31.03.2020r. (WTOREK) „GDZIE BUDOWAĆ GNIAZDA?”

KochaneDzieci!!! Przypomnijmy sobie nazwy ptaków, które powróciły do nas wczesnąwiosną, np.: bocian, jaskółka, kukułka, żuraw, dudek, czajka, szpak. Podzielcienazwy ptaków na sylaby i głoski.

 

Sylaby:

bo-cian

jas-kół-ka

czaj-ka

ku-kuł-ka

du-dek

żu-raw

 

Głoski:

b-o-ci-a-n

j-a-s-k-ó-ł-k-a

cz-a-j-k-a

k-u-k-u-ł-k-a

d-u-d-e-k

ż-u-r-a-w

 

Zapraszam doobejrzenia filmu „Wiosenne powroty ptaków”, który przypomni Wam wyglądwybranych ptaków.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s

 

 

Posłuchajcie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej pt.: „Gdziebudować gniazdo?”.

 

– Nie ma tojak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dziecipowiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobinysłońca oburzył się skowronek. – O nie! Gniazdo powinno być usłane na ziemi, wbruździe pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie,tu skryją się w gąszczu. – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepioneporządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył.
O na przykład pod wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit –powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie!Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nadwodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszychkłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa,
że najbezpieczniej w dziupli,tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. – Ja tam nie jestem wybredny
wwyborze miejsca na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jednozbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie - pod rynną, trzecie …hmm… trzeciepo prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem dobrze się czułem w ichbudce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i terazmieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo miejsca mamdosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące utworu:

 

1.   Które ptakirozmawiały o gniazdach?

2.   Jakiegniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

3.   Jakiegniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

4.   Copowiedział wróbel na temat gniazd?

5.   Z czegoptaki robią gniazda?

 

 

Zabawa aktywizującaz elementami logopedycznymi „Powracające ptaki”.

 

Podczas słuchaniazachęcam Was do wykonywania ćwiczeń buzi i języka oraz ćwiczeń oddechowych.
Posłuchajcie uważnie:

 

Wyobraź sobie, żejesteś ptakiem (bocianem, słowikiem, jaskółką, skowronkiem, kukułką), którypowraca z ciepłej Afryki, gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nasjest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko.Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci otwierająbuzię szeroko
i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie,na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci złączonymi i wyciągniętymi doprzodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały sięcztery tłuste hipopotamy (dzieci nadymają policzki cztery razy). Wkrótceptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (szu, szu, szu, szu). Morzebyło głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptak przez wiele godzin. Kiedyznalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami (dzieci robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko).Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek (obracamy językiem
w buzi w prawo i w lewo, język czyści kąciki ust). Wiedział nasz ptak, że jużjest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki(kląskanie) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony
(bim,bam, bom, bim bam, bom). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracowałtraktor (naśladujemy wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięćskrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy iradośnie zaśpiewał.(pi, pi, pi; wiju, wiju, wiju; tu, tu, tu; pijo, pijo, pijo…).

 

Po wysłuchaniuopowiadania spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Co to jest Afryka? Czy ptakileciały długo
z Afryki do Polski? Gdzie możemy zobaczyć jak wygląda Afryka?(globus, mapa). Poproście rodziców aby przygotowali globus. Poszukajcie zrodzicami i pokażcie, gdzie leży Polska i Afryka. Wiosną ptaki wracają
równieżz Azji i Ameryki Południowej. Poszukaj z rodzicami na mapie gdzie leżą te kontynenty.

 

 

Ćwiczenia wkarcie pracy: cz. 3, s. 62.

 

Posłuchajcie nazw ptaków, obejrzyjcie ich gniazda.Zwróćcie uwagę czym różnią się gniazda, a w czym są podobne. Następniedokończcie rysować bociany według wzoru.

 

 

Zabawa„Powroty ptaków”.

 

Czas na zabawę! Zaproście do zabawy rodziców orazrodzeństwo. Wyobraźcie sobie, że jesteście ptakami, wracającymi z Afryki. Biegacie w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy akompaniamenciegrzechotki. Podczas  przerwy w grzeprzykucacie i odpoczywacie przed dalszą podróżą. Dźwięk grzechotki
jestsygnałem do dalszego biegu.

 

 

Zabawa„Jestem bocian”.

 

Wysłuchajcie informacji na temat bociana.

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy,sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lubokresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których możegniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach.Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarówwysoko położonych i o gęstej roślinności.
W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i częstognieździ się nawet w środku wsi
lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi idziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptakimają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładająduże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośniewitkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub różnych budowlach. Bocianskłada jaja pod koniec kwietnia. Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami,głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami,pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznymz punktu widzenia rolników.

 

Zachęcam do obejrzenia filmu „Ciekawostki obocianach”.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=jdORBRqBiJI

 

 

Zabawaplastyczna „Bocian”.

 

Moi drodzy, jeśli macie chęć i siłę zapraszam dowykonania bociana. Potrzebne będą farby, pędzel, papierowy talerzyk, rolka popapierze toaletowym, klej oraz nożyczki).

Link do filmu „Jak zrobić bociana z talerzykapapierowego?

https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos

 

 

„J jakjaskółka – zabawy z literką J, j”.

 

Zabawa„Detektywi”. Zaprościedo zabawy rodziców i rodzeństwo.

Zamieniamy się teraz w detektywów i szukamy wmieszkaniu literki „j, J” (gazety, książki, napisy na zabawkach czyprzedmiotach). Kto znajdzie najwięcej literek – wygrywa.

 

 

Analiza isynteza słuchowo – wzrokowa wyrazu jaskółka.

 

1.    Proszę podziel słowojaskółka na sylaby, policz ile ma sylab (jas-kół-ka).

2.    Podziel wyraz jaskółka nagłoski, policz ile ma głosek (j-a-s-k-ó-ł-k-a).

3.    Jaką głoską rozpoczyna sięsłowo jaskółka?

4.    Na jaką głoskę kończy sięwyraz jaskółka?

5.    Czy znasz inne słowarozpoczynające się na głoskę „j”?

6.    Jakie słowa kończą się nagłoskę „j”?

7.    Czy znasz słowa, w którychgłoska „j” występuje?

 

 

Ćwiczenia wkarcie pracy.

 

Moi drodzy, aby utrwalić sobie literkę ”J, j„ wykonajciećwiczenia w karcie pracy: Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s.52, 55. Nazwijcie zdjęcia. Podzielcie nazwy zdjęć na głoski. Zaznaczcie naniebiesko literki „J, j” w wyrazach. Rozwiążcie krzyżówkę. Przeczytajcie nazwyptaków i pokolorujcie wyrazy – nazwy ptaków Wam znanych. Następnieprzeczytajcie wyrazy powstałe z połączenia sylab. Piszcie literki „J, j” pośladzie i samodzielnie.

 

 

Życzę wszystkim przedszkolakom miłego dnia!!!

 

 

 

 

JĘZYK ANGIELSKI 31.03.2020r.

 

Hello!

 

Naszym dzisiejszym tematemjest nadal wiosna- spring. Dziś chcemy ćwiczyć i utrwalać poznane wczoraj słówka.

 

1.   Ponownie zaczynamy od filmiku ze słówkami.Oglądamy go do 1:04 dwukrotnie. Dziecko powtarza słówka.

https://www.youtube.com/watch?v=nOqlvHhY284

 

To sąsłówka, które utrwalamy:

Spring- wiosna

Flowers- kwiaty

Birds- ptaki

Nest- gniazdo

Sun- słońce

Rain- deszcz

Rainbow- tęcza

Butterfly-motyl

 

 

2.   Do kolejnych zabaw wykorzystamy wydrukowanewczoraj karty obrazkowe.

 

W raziepotrzeby można je znaleźć pod tym linkiem:

https://drive.google.com/file/d/1q_1ndeTNvdyG5zKPvMRVPA5uPgLVB-ia/view?usp=sharing

(interesującenas karty obrazkowe są na str. 2-3)

 

Zacznijmyod rozłożenia kart obrazkowych na stoliku lub dywanie obrazkami skierowanymi doziemi. Zadaniem dziecka jest odkrywanie pojedynczo obrazków i nazywanie ich poangielsku.

Kolejnąciekawą zabawą utrwalającą będzie gra planszowa. Potrzebujemy kostki do gry idwóch pionków. Układamy obrazki w długiej linii. Rzucamy kostką. Możemyprzesunąć się o tyle oczek ile wypadnie, ale tylko pod warunkiem, że umiemy nazwaćwszystkie obrazki po drodze. Jeśli któregoś nie pamiętamy, cofamy pionek ojedno pole i czekamy na kolejną rundę. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze domety. Zachęcam do powtórzenia gry dwukrotnie.

 

Jakoostatnią zabawę, proponuję zabawę ruchową „Jump”. Rozkładamy wydrukowanieobrazki na ziemi,
w niewielkiej odległości jeden od drugiego. Prosimy dziecko,aby przeskakiwało z jednego obrazka na drugi (najlepiej, żeby skakało na wysokościobrazków, a nie po nich) i po każdym skoku nazywało rzecz przedstawioną naobrazku. Jeśli dziecko pomyli się lub nie wie, jak nazywa się dana rzecz,podpowiadamy mu, prosimy o powtórzenie i dziecko zaczyna skoki od początku.Skok na ostatni obrazek oznacza wygraną.

 

 

3.   Na koniec utrwalamy poznaną wczoraj piosenkę. Prosimydziecko, aby próbowało śpiewać i powtarzać ruchy z piosenki. Jeśli dzieckobędzie chciało, włączamy piosenkę kilkukrotnie:

https://www.youtube.com/watch?v=aCvFpGRCfhQ&fbclid=IwAR1uDD-E8YezpaadP7SsGNZuTqXWFu5v78zxMYSJ-V9c5DdFa9tMbGlvGp0

 

 

Have a good time! Bye, bye!

 

JoannaMikołajczyk