GRUPA 5,6-LATKÓW „WIOSENNE RYMOWANKI”

    Słuchanieopowiadania H. Zdzitowieckiej pt.: „Szukamy wiosny”

 

- Joasiu!Joasiu! Chodź prędzej! – woła Terenia.

- Co sięstało?

- Chodź,pokażę ci wiosnę!

Pobiegłydo pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny,topniejący śnieg,
ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło.

- Gdziejest wiosna? Zapytała zdziwiona Joasia. – przecież sikorki były tu przez całązimę…

- Zobacz!

Z nagichgałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocistypyłek.

-Kwitnie! – ucieszyła się Joasia. – to już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jejjeszcze gdzie indziej.

NagleJoasia przyklękła pod krzakiem i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła iteraz ona wykrzyknęła głośno:

- Jakieśliczne!

Z ziemiwyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatnydzwoneczek złożony z trzech dłuższych i trzech krótszych płatków.

-Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!

-Przebiśnieg – powtórzyła Terenia. – Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on sięprzez śnieg przebijał do słońca.

- Bo takjest. Wiesz. Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śnieguwyrasta.

- Szkoda,że w parku nie można zrywać kwiatów – martwiła się Terenia – Zerwałabym go izaniosła do domu.
Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?

 - Tych w lesie także zrywać nie wolno! –zawołała Joasia. – Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełniewyginąć.

- To musimypilnować, żeby ich nikt nie zrywał – oświadczyła Terenia.
 – Powiemy o tym także innym dzieciom,żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!

 

    Rozmowa na temat opowiadania:

 

1.   Gdzie wybrały się dzieci?

2.   Czego dziewczynki szukały w parku?

3.   Jakie oznaki wiosny spotkały?

4.   Po czym można poznać, że nadeszła wiosna?

5.   Co to znaczy „kwiaty chronione”?

 

(Wieleroślin jest pod ochroną, ponieważ jest ich mało i nie wolno ich zrywać.
Mnóstworoślin wyginęło całkowicie i to przez działalność człowieka).

 


    Zabawa „Wiosenne rymowanki”

 

Dziecitworzą rymy do podanych zdań:

1.   Przez deszczyk pokropione rosnąlisteczki.....(zielone).

2.   Tu są badyle, w lesie są.....(motyle).

3.   Zajączki kicają i trawki.....(szukają).

4.   Na tarasie stoi ława, w lesie rośnie.....(trawa).

5.   Na gałęzi siedzi wrona, czarna wronabez.....(ogona).

6.   Na łące pasie się krowa, w lesie jest.....(sowa).

7.   Nad stawem żabki kumkają, przed bocianemsię.....(chowają).

8.   Na stole stoją misy, w lesie biegają.....(lisy).

 

Pliki do pobrania, ciekawe karty pracy, kolorowanki, ćwiczeniagrafomotoryczne, szablony do zabaw kreatywnych oraz liczne pomysły na prace plastyczne znajdziecie Państwo na stronie:

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/