W grudniupani pedagog szkoły przeprowadziła z uczniami z poszczególnych klas cykl zajęćuczących asertywności. Ich celem było: poznanie asertywnego sposobu wyrażaniawłasnego zdania, poznanie strategii asertywnych, nauka mówienia „nie”,przećwiczenie sytuacji trudnych dla uczniów, zmiana dotychczasowego wyrażaniasiebie na bardziej asertywny, budowanie wyższej samooceny uczniów i ich wiary wewłasne możliwości. Zajęciazostały zrealizowane metodami aktywnymi, takimi jak: mini edukacja dotyczącaelementów konstruktywnej komunikacji i ćwiczenia związane z poszczególnymiumiejętnościami, odniesienie ćwiczonego materiału do sytuacji życiowych (scenkidramowe), wymiana informacji zwrotnych. Pierwszymelementem zajęć była zabawa w kole, która polegała na tym, aby grupa, którastała w kole nie wpuściła jednego z uczestników do jego środka. Mieli robićwszystko, aby ta osoba nie weszła do koła, natomiast ta osoba, miała robićwszystko, aby do niego wejść. Zabawa budziła wiele różnych emocji, ale teżbardzo się podobała. Wkolejnej części zajęć uczniowie mieli zazadanie wypisać, co im się kojarzy ze słowem „asertywność”. Po zebraniuinformacji i ich uporządkowaniu prowadząca w formie mini-wykładu przekazała informacje dotyczące umiejętności pełnego wyrażaniasiebie w kontakcie z inną osobą, dbania o siebie, bycie autentycznym i zgodnymze sobą. Następnie zostały przedstawione uczniom trzy stylezachowania: 1. Uległy(oparty na lęku) 2. Agresywny(oparty na złości) 3. Asertywny(opary na szacunku do samego siebie i do innej osoby). Dziecidostały także zadanie, aby przygotować sceny na zadany temat. Następnieprzedstawiali go w scenkach wyrażających asertywny, uległy oraz agresywny stylreagowania. Uczniowie zaangażowali się w przedstawianie, choć niektórym trudnobyło pokonać wstyd przed wystąpieniem. Ta część zajęć wyzwoliła w nich wieleemocji. Uczniowiebyli zadowoleni z podjętych działań, które miejmy nadzieję pomogą im w wyrażaniuwłasnego zdania oraz formułowaniu komunikatów związanych z odmawianiem. Jaksami powiedzieli, będą się starać być asertywnymi. |