Nasza szkoła w lutym 2009 r. zostałazakwalifikowana do programu PierwszeUczniowskie Doświadczenie Drogą do Wiedzy. Projektjest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EuropejskiegoFunduszu Społecznego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Istotą projektu "Pierwsze uczniowskiedoświadczenia drogą do wiedzy" jest wielokierunkowe i wieloaspektowewspieranie rozwoju uczniów nakierowane na wszechstronny rozwój dzieci, poprzezpraktyczne działania pod kierunkiem nauczyciela. Projekt ten przygotowanyzostał z myślą o uczniach pierwszego etapu kształcenia, gdyż to właśnienajwcześniejsze lata doświadczeń szkolnych decydują o losach dzieci, wyznaczająstosunek do nauki, dostarczają elementarnej wiedzy o świecie, kształtująpoglądy i zainteresowania.
Projekt opiera się na zalecanej w Unii Europejskiejteorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, który sprzeciwia się kształceniuwszystkich po równo i tak samo. Według H. Gardnera każdy człowiek ma kilkapoziomów inteligencji - w odniesieniu do dziecka zdefiniowanych jest osiem, akażdy z poziomów możebyć w dorosłym życiu równie ważny.
Uczeń musi mieć warunki do wszechstronnego rozwoju, kreatywności, otwartości nawiedzę, próbowania twórczego funkcjonowania. Udział w projekcie wzmacnia mocne stronykażdego dziecka oraz, poprzez kształtowanie wrodzonej inteligencji, wzmacniaćinteligencje pozostałego rodzaju.
Głównym więc jego celem jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji,dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniemnowatorskich metod i treści kształcenia. Wykorzystanie w praktyce tej teorii zapewnia uczniomdoświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień,możliwości i potrzeb. Umożliwia działania we wszystkich dziedzinachaktywności prowadzących do rozwijania kompetencji kluczowych, a szczególnie:
· językowej ( językojczysty i obcy)
· matematyczno -przyrodniczej
· artystycznej iruchowej
· komunikacyjno -informacyjnej
· społecznej(intra- i interpersonalnej).
W ramach projektu szkoła otrzymała zestaw środkówdydaktycznych oraz dodatkową pulę godzin na zajęcia pozalekcyjne. Środkidydaktyczne wykorzystywane w Ośrodkach Zainteresowań sprzyjają humanizacji procesukształcenia i odczuwaniu radości ze zdobywania wiedzy, wyzwalajązainteresowania, rozwijają zdolności i umiejętności uczenia się zgodnie zindywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka.
Projekt będzie trwał przez okres 3 lat.
Projekt ma wiele korzyści:
Dziecko - rozwija własnypotencjał intelektualny, buduje motywację do nauki, korzysta z bogatego zestawuśrodków dydaktycznych, dostaje szansę lepszego startu szkolnego.
Nauczyciel - wdrażanajnowsze koncepcje pedagogiczne, tworzy i wykorzystuje Ośrodki Zainteresowań,realizuje autorskie programy.
Szkoła - otrzymujezestaw środków dydaktycznych o wartości ponad 8000 zł służących uczniom klasyI, uzyskuje lepsze efekty pracy.
Rodzice – odkrywająpotencjał swoich dzieci, lepiej mogą zorganizować im środowisko rozwoju.
Środowisko lokalne –uzyskuje wsparcie dla edukacji elementarnej zwiększające sukces edukacyjny iżyciowy dziecka.
W bieżącym roku szkolnym klasa II wraz z wychowawczyniąmgr Marią Drzał kontynuowała realizację programu, który trwał od 1kwietnia do20 grudnia. Praca z dziećmi była prowadzona w czasie zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawyprogramowej oraz na dodatkowychzajęciach pozalekcyjnych w oparciu o autorski program: Jestem przyjacielem i cząstką przyrody. W sali lekcyjnej zostałyzorganizowane Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. Powstały one na bazie środkówdydaktycznych służących rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowychw oparciu o założeniateorii wielorakich Howarda Gardnera. Celowo dobrane wielofunkcyjne środkidydaktyczne stymulowały rozwój dzieci wieloaspektowo i wielowymiarowo.
Dobór najwłaściwszych sposobów oddziaływania nadziecko wynikał ze znajomości profilu inteligencji każdego ucznia, jegozainteresowań i potrzeb. Wprowadzanie nowych treści i metod odbywało się nabazie opracowanych na potrzeby projektu materiałów dydaktycznych.
Środkidydaktyczne zaspokajały potrzebę samodzielnego odkrywania świata, kształtowałyumiejętność uczenia się i samokontroli oraz motywowały do działania, dawałymożliwość odczucia sukcesu.
W szesnastoosobowej klasie jedna grupa dzieci tworzyłateksty literackie, druga prace plastyczne, trzecia komponowała piosenkę,kilkoro pracowało samodzielnie nad rozwiązywaniem nietypowych zadań, pozostalizaś wykazywali się sprawnością ruchową. Tak wyglądały zajęcia uczniów w klasieII, w ramach realizacji projektu.
Zmienia się sposób patrzenia na ucznia, pokazuje, żewszystkie dzieci są zdolne, tylko mają one różne predyspozycje i umiejętności.
Dobór sposobów oddziaływania na dziecko,uwzględniający znajomość profilu inteligencji każdego ucznia, jegozainteresowań i potrzeb poznawania otaczającej rzeczywistości, właściwie wpływana rozwój jego osobowości.
Uczestniczącw projekcie klasa miała szansę dorozwoju talentów literackich, plastycznych, sportowych ,muzycznych i naukowych.
Integralną częścią działań było nawiązanie ścisłejwspółpracy z rodzicami wychowanków, którzy aktywnie włączyli się w realizacjęprojektu oraz wspierali nauczycielkę w podejmowanych działaniach. W czasiespotkań zostali oni zapoznani zzałożeniami Projektu i autorskim programem. Uświadomienie rodzicom doniosłościpodjętych działań zwiększających sukces edukacyjny ich dzieci pozwoliło nakompleksowe działanie w obrębie trójpodmiotowości: uczeń – nauczyciel – rodzic.
Efektem uczestnictwa klasy w projekcie był pokazosiągnięć pt.: Umiemy się uczyć i bawić.Dzieci zaprezentowały się przed swoimi rodzicami. Prezentacja pokazała, żekażde dziecko jest zdolne, a rolą rodziców, nauczyciela jest te zdolnościdostrzec, rozwijać i wspierać.
PierwszeUczniowskieDoswiadczenieDrogaDoWiedzy
Album ze zdjęciami Google+ - „PierwszeUczniowskieDoswiadczenieDrogaDoWiedzy”