PROGRAM „OD GROSIKA DO ZŁOTÓWKI”



W rokuszkolnym 2013/2014 w klasie II Szkoły Podstawowej w Wólce Podleśnej realizowanyjest Program „Od grosika do złotówki”. Propozycje zawarte w programie stanowią unikalną na polskimrynku edukacyjnym ofertę wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę iumiejętności przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacjiekonomicznej najmłodszych. Tematyka projektu koncentruje się wokół podstawowychpojęć o pieniądzu, zarabianiu, racjonalnym wydawaniu pieniędzy, oszczędzaniu,trafnym przewidywaniu i sposobach unikania różnego  ryzyka.

Główne cele programu:

  • nabycie umiejętności zachowania w sytuacjach podwyższonego ryzyka i niebezpieczeństw, 
  • nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi w obszarach: zarabiania, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
  • nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznego  zachowania.

Program „Odgrosika do złotówki” został skonstruowany tak, by sposób przekazywaniaodpowiedniej wiedzy z zakresu gospodarowania finansami oraz kształtowaniaumiejętności i postaw uczniów był dostosowany do naturalnej w tym wiekuaktywności dzieci.
Podejmowane w ramach programu działania mają na celu rozbudzenie ciekawościpoznawczej uczniów oraz nabycie przez nich praktycznych umiejętności w miłej,opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniutrudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzjifinansowych, umacniają wiarę we własne siły i możliwości oraz są zachęcane dorealizacji zamierzonych celów.
Zgodne z założeniami nowej podstawy programowej treści nauczania, zawarte wprojekcie „Od grosika do złotówki”, obejmują edukację polonistyczną,matematyczną, przyrodniczo-zdrowotną, społeczno-etyczną, muzyczno-ruchową orazplastyczno-techniczną. Dzięki temu nauczyciel, za zgodą dyrekcji i rodziców,może włączyć projekt w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej.
Realizacja projektu trwa 10 miesięcy. Uczniowie odbywają podróż z przewodnikiemGrosikiem po Galaktyce Finanse i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie którejzdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymujewłasny „Dziennik podróży”, w którym dokumentuje realizację poszczególnychzadań.
Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców inauczycieli w zakresie edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu iproszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony nanaklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną o tym, jak bezpieczniebawić się w domu i na dworze”.
W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i wciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędzanajlepiej. Wnioski z tych obserwacji stanowią bazę do dalszej pracy nauczycielai uczniów. Podróżując po Galaktyce Oszczędzania opracowują strategie działań,aby nie dać się wciągnąć do czarnej dziury, która pochłania wszystkiefinanse.

PROGRAM „OD GROSIKA DO ZŁOTÓWKI”