W rokuszkolnym 2013/2014 w klasie II Szkoły Podstawowej w Wólce Podleśnej realizowanyjest Program „Od grosika do złotówki”. Propozycje zawarte w programie stanowią unikalną na polskimrynku edukacyjnym ofertę wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę iumiejętności przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacjiekonomicznej najmłodszych. Tematyka projektu koncentruje się wokół podstawowychpojęć o pieniądzu, zarabianiu, racjonalnym wydawaniu pieniędzy, oszczędzaniu,trafnym przewidywaniu i sposobach unikania różnego ryzyka.
Główne cele programu:
nabycie umiejętności zachowania w sytuacjach podwyższonego ryzyka i niebezpieczeństw,
nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi w obszarach: zarabiania, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznegozachowania.
Program „Odgrosika do złotówki” został skonstruowany tak, by sposób przekazywaniaodpowiedniej wiedzy z zakresu gospodarowania finansami oraz kształtowaniaumiejętności i postaw uczniów był dostosowany do naturalnej w tym wiekuaktywności dzieci. Podejmowane w ramach programu działania mają na celu rozbudzenie ciekawościpoznawczej uczniów oraz nabycie przez nich praktycznych umiejętności w miłej,opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniutrudności, a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzjifinansowych, umacniają wiarę we własne siły i możliwości oraz są zachęcane dorealizacji zamierzonych celów. Zgodne z założeniami nowej podstawy programowej treści nauczania, zawarte wprojekcie „Od grosika do złotówki”, obejmują edukację polonistyczną,matematyczną, przyrodniczo-zdrowotną, społeczno-etyczną, muzyczno-ruchową orazplastyczno-techniczną. Dzięki temu nauczyciel, za zgodą dyrekcji i rodziców,może włączyć projekt w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej. Realizacja projektu trwa 10 miesięcy. Uczniowie odbywają podróż z przewodnikiemGrosikiem po Galaktyce Finanse i Galaktyce Oszczędzanie, w czasie którejzdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymujewłasny „Dziennik podróży”, w którym dokumentuje realizację poszczególnychzadań. Wdrażanie programu jest również podstawą do wspólnych działań rodziców inauczycieli w zakresie edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu iproszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony nanaklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną o tym, jak bezpieczniebawić się w domu i na dworze”. W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i wciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędzanajlepiej. Wnioski z tych obserwacji stanowią bazę do dalszej pracy nauczycielai uczniów. Podróżując po Galaktyce Oszczędzania opracowują strategie działań,aby nie dać się wciągnąć do czarnej dziury, która pochłania wszystkiefinanse.