PROGRAM PRZEDSZKOLA

 

 PUBLICZNE PRZEDSZKOLE W WÓLCE PODLEŚNEJ

 

 

PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE

 

Program wychowawczy


                 

 

 

 

                    Wszystkiego, o naprawdę trzeba wiedzieć,

                nauczyłem się w przedszkolu – otym, jak żyć,

                  co robić, jak postępować,współżyć z innymi,

                            patrzeć, odczuwać,myśleć, marzyć

                                 i wyobrażaćsobie lepszy świat.

 

                                                                            RobertFulghum

 

 

Podstawaprawna

1.     KonstytucjaRzeczypospolitej Polskiej

2.     PowszechnaDeklaracja Praw Człowieka

3.     Ustawaz dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r.Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

4.     RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie wsprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształceniaogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803) 

5.     RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczenia doużytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania orazdopuszczenia do użytku podręczników (Dz. U. z 2012 r. poz. 752)

6.     StatutPublicznego Przedszkola w Wólce Podleśnej

 

 

 


 

 

I.          WSTĘP

 

           Naczelnym celem wychowania jestukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą, dokonywać będziewyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje sięsystem wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkichwartości zalicza się: prawo do życia, pokój, tolerancję, wolność, prawdę,sprawiedliwość, miłość. Wartości uniwersalne określane w podstawachprogramowych to: dobro, piękno, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normypostępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierająduży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.

Wychowanie odbywa sięna dwa sposoby:

·       Wychowanie naturalne – pod wpływemotaczającego środowiska, np.
w rodzinie.

·       Wychowanie instytucjonalne – przezoddziaływanie instytucji wychowujących, np. przedszkola.

Bezwzględnypriorytet w wychowaniu dziecka ma dom rodzinny. To rodzice są najważniejszymi ipierwszymi nauczycielami swojego dziecka, dlatego mają prawo decydować oprocesie wychowania również w przedszkolu. A przedszkole ma rodziców wspierać,a nie zastępować. Dlatego koncepcja programu wychowawczego przedszkola powinnabyć tworzona po wspólnym ustaleniu przez rodziców i nauczycieli kataloguwartości.
Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać.Dla dzieci ważne jest, aby były jasne i jednoznaczne. Ważne jest, aby byłydostosowane do wieku i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci. Dzieci wprzedszkolu wchodzą w pierwsze szersze interakcje społeczne. Tutaj powinny sięnauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać,szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.

ProgramWychowawczy Publicznego Przedszkola w Wólce Podleśnej powstał po dokonaniudiagnozy potrzeb wśród rodziców w formie ankiety,
i nauczycieli oraz  w oparciu o analizęśrodowiska
społecznego,w którym placówka funkcjonuje.

 

Założeniapodstawowe

1.    Społeczność przedszkolną jako formęwspólnoty wychowawczej stanowią dzieci, ich rodzice  (opiekunowie prawni) oraz wszyscy pracownicyZespołu Szkół w tym przedszkola współpracujący w atmosferze wzajemnegozrozumienia i szacunku w podejmowaniu i realizowaniu wyznaczonych zadań.

2.    Przedszkole jest organemwspierającym działania wychowawcze rodziców (prawnych opiekunów).

3.    Wszyscy pracownicy placówki  są wychowawcami – oddziałują na dzieci swojąosobowością i postawą.

4.    Wszelkie działania wychowawcze mająsłużyć kształtowaniu
w wychowanku wewnętrznej harmonii sfery intelektualnej, duchowej, emocjonalneji fizycznej, prowadzącej do osiągnięcia dojrzałej osobowości dziecka.

 

 

 

 

 

 

Misja przedszkola

Zaspokajamy potrzebę zdrowotną udzieci poprzez promowanie zdrowego stylu życia.

Dostarczamy wiedzy o własnymorganizmie, o zagrożeniach współczesnego świata i o ważności ochrony zdrowiafizycznego
i psychicznego.

Realizując misję jesteśmy otwarci napotrzeby, wymagania
i oczekiwania dzieci, ich rodziców, najbliższego środowiska we współpracy znimi.

Opowiadamy się za czynieniem dobra wrelacjach międzyludzkich.

Wspomagamy wychowanków w rozwijaniuwłasnych możliwości twórczych, budowaniu poczucia własnej wartości.

Istniejemy po to, aby w atmosferzeodpowiedzialności kształtować jednostkę gotową do rozwiązywania własnychproblemów
w sposób nie  krzywdzący innych.

Eliminujemy agresję, kształtującpozytywny obraz samego siebie i ucząc sposobów nieagresywnego rozwiązywaniaproblemów.

 

 

 

 

II.     Cele ogólne programu wychowawczego

 

1.    Wspomaganie  wszechstronnego  rozwoju osobowości dziecka, uwzględniającjego indywidualne predyspozycje, uzdolnienia
i zainteresowania.

2.    Promowanie  zdrowego stylu  życia.

3.    Kształtowanie  wrażliwości na potrzeby innego człowieka,życzliwości
i odpowiedzialności za siebie.

4.    Uwrażliwianie na piękno i estetykęotaczającego świata.

5.    Wychowanie  w oparciu o wartości chrześcijańskie.

6.    Uczenie współodpowiedzialności zainnych, współpracy, empatii, pomagania sobie, tolerancji i szacunku.

7.    Kształtowanie postawy koleżeńskościi kultury osobistej.

8.    Poprzez dialog wdrażanie rodzicówdo współuczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym przedszkola.

 

Model absolwenta

     Poprzez oddziaływaniawychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze  dążymydo tego, aby absolwent naszej placówki kończąc przedszkole posiadał następującecechy:

DBAŁ O SWOJE ZDROWIE:

·       Wiedział, które produkty są zdrowe dlajego organizmu i zjadał je.

·       Pił wodę.

·       Chętnie przebywał na świeżym powietrzu,brał udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach.

·       Hartował swój organizm.

·       Nie krzyczał, mówił umiarkowanym głosem.

·       Umiał mówić o swoich uczuciach.

·       Potrafił powiedzieć czego się boi.

·       Mył ręce przed posiłkami i po wyjściu zubikacji.

·       Zasłaniał usta przy kichaniu i kasłaniu.

·       Ubierał się stosownie do pogody.

 

KONTROLOWAŁ SWOJE ZACHOWANIE

·       Wyrażał swoje emocje w sposób właściwy izrozumiały dla otoczenia.

·       Rozróżniał co jest dobre, a co złe iwybierał to co dobre.

·       Bawił się tak, aby nie przeszkadzaćinnym.

·       Przewidywał skutki swojego działania.

·       Nie wyrządzał krzywdy innym.

·       Nie był agresywny i nie bił się zkolegami.

·       Nie obrażał się.

·       Dostrzegał sytuacje zagrażającebezpieczeństwu swojemu i innych.

·       Zwracał się o pomoc do dorosłych –rodziców, nauczycieli.

·       Pomagał młodszym, mniej sprawnym.

·       Akceptował siebie i innych takimi jacysą.

·       Potrafił przegrywać.

 

 

BYŁ KULTURALNY

·       Używał form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry,do widzenia.

·       Był serdeczny dla innych (kolegów,koleżanek)

·       Z szacunkiem odnosił się do dorosłych(nauczycieli, pracowników obsługi)

·       Nie wyśmiewał się z kolegi, koleżanki.

·       Stosował zasadę „Dziewczynka mapierwszeństwo”.

 

 

 

 

 

 

 

III.    Informacje o programie

Zawartew programie treści wychowawcze są zgodne z wartościami uznanymi przez rodziców,którzy wypowiedzieli się na temat wartości
w ankiecie oraz w trakcie rozmów z nauczycielami.

Zanajważniejsze w wychowaniu przedszkolnym wartości uznano:

1.     Współżyciew grupie rówieśniczej

2.     Koleżeńskość

3.     Dobro

4.     Kulturębycia

5.     Rodzinę

6.     Zdrowie

7.     Patriotyzm

Program ma charakterotwarty, jego treści mogą być rozbudowywane zgodnie z potrzebami przedszkola.

Treść wychowania stanowi spójny system wartości, którezostały ujęte
w określone zasady wraz z ustalonymi normami postępowania. Realizowaniekryjących się pod wartościami treści polega na egzekwowaniu przestrzeganiawyodrębnionych norm postępowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI PROGRAMUWYCHOWAWCZEGO

 

WARTOŚĆ:WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ

ZASADA:UMIEM ZGODNIEFUNKCJONOWAĆ W GRUPIE

OBSZAR1 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci…

 NORMY POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

·        Przestrzegam zawartych umów
 i zasad postępowania

 

 

 

 

 

 

·        Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym

·        Unikam krzyku i kłótliwości

 

 

 

 

·        Umiem czekać na swoją kolej

 

 

 

 

 

 

·        Umiem przyjąć porażkę
z godnością (umiem przegrywać)

 

 

·        Nie kłamię

 

 

 

·        Akceptuję odmienność innych (np. niepełnosprawnych)

 

 

 

·        Umiem szanować wspólną własność

 

 

·        Sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego

 

·        Zwracam się z problemem do nauczyciela

·        Utworzenie Kodeksów Grupowych (podpisanie kodeksu przez dzieci, przestrzeganie zawartych
w kodeksie ustaleń)

·        Ustalenie konsekwencji nie przestrzegania Kodeksu

 

·        Stosowanie systemu nagród: znaczki, uśmiechnięte bądź smutne buzie, dyplomy

 

·        Przykład osobowy nauczycieli.

 

·        Zabawy ruchowe – wykorzystanie pozycji książkowych znajdujących się w bibliotece szkolnej
i z prywatnych zbiorów nauczycielek

 

·        Wykorzystanie gier stolikowych, gier, zabaw sportowych

 

·        Udział w konkursach organizowanych w placówce o poza nią

·        Wykorzystanie zabaw integrujących

·        Wykorzystanie bajek terapeutycznych

 

·        Dbanie o salę, zabawki
 i sprzęt

 

 

·        Pełnienie funkcji dyżurnego

 

 

·        Rozmowy z dziećmi, Kodeks przedszkolaka, wykorzystanie bajek terapeutycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WARTOŚĆ:KOLEŻEŃSKOŚĆ

ZASADA:JESTEM KOLEŻEŃSKI

OBSZAR1 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci…

 

NORMA POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

·        Nie wyrządzam krzywdy innym ( nie biję, nie przezywam …)

 

 

 

 

·        Nie wyśmiewam się z koleżanki, kolegi

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Pomagam młodszym i mniej sprawnym

 

 

·        Dzielę się z innymi tym co mam

·        Systematyczne prowadzenie zabaw integracyjnych
w grupach

·        Czytanie dzieciom bajek terapeutycznych

 

·        Sprawianie niespodzianek kolegom z różnych okazji – laurka z okazji imienin, rysowane listy do chorych kolegów

 

·        Celebrowanie urodzin dzieci w przedszkolu

 

·        Pomoc młodszym kolegom, mniej sprawnym podczas ubierania się w szatni

 

·        Częstowanie kolegów
 i koleżanek słodyczami
w dniu  urodzin

 

·        Wykorzystanie scenariuszy zajęć o zbliżonej tematyce

 

·        Czytanie dzieciom bajek terapeutycznych

 

 

 

 

WARTOŚĆ:DOBRO

ZASADA:JESTEM DOBRY DLA SIEBIE I INNYCH

OBSZAR1 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci…

 

NORMA POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

 

·       Znam swoje mocne strony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·       Rozróżniam co jest dobre, a co złe w codziennych sytuacjach i wybieram to co dobre

 

·       Udział dzieci w różnych konkursach (plastycznych, wokalnych, recytatorskich)

·       Przygotowywanie programów artystycznych (spotkania integracyjne, uroczystości przedszkolne, szkolne)

·       Eksponowanie prac dzieci na wystawkach na korytarzach przedszkolnych

·       Docenianie, podkreślanie przez nauczycielki mocnych stron poszczególnych dzieci – umiejętności, postaw, zachowań

·       Wspólne analizowanie różnych sytuacji z życia dzieci w przedszkolu celem ukazania właściwego bądź niewłaściwego zachowania

·       Dostrzeganie i docenianie odpowiednich zachowań dzieci – system nagród

·       Słuchanie bajek, opowiadań – analiza pod kątem dobrych zachowań,  właściwych wyborów bohaterów

·       Udział w edukacji teatralnej – comiesięczne oglądanie przedstawień teatralnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WARTOŚĆ:KULTURA BYCIA

ZASADA:JESTEM KULTURALNY

OBSZAR2 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawykówhigienicznych i kulturalnych.

 

NORMA POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

 

·        Używam form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Pamiętam o zachowaniu się
w trakcie powitań, pożegnań: dzień dobry, do widzenia

 

 

 

 

 

 

 

·        Jestem miły dla innych

 

 

 

·        Umiem słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania)

 

 

·        Okazuję szacunek osobom dorosłym

 

 

 

 

 

·        Dbam o porządek wokół siebie
 (nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy)

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Właściwie zachowuję się przy stole podczas spożywania posiłków

 

·        Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie

·        Eksponowanie w salach przedszkolnych słów grzecznościowych

·        Systematyczne, ciągłe wdrażanie dzieci do używania form grzecznościowych
w codziennych sytuacjach przedszkolnych

 

·        Przeprowadzenie cyklu zajęć
w grupach przedszkolnych pt. „Kulturalny przedszkolak”

 

·        Systematyczne wdrażanie dzieci do używania odpowiednich zwrotów  w codziennych sytuacjach przedszkolnych

 

·        Stosowanie systemu nagród – zdobywanie dyplomu „Kulturalny przedszkolak”

 

·        W prowadzenie zwyczaju –
 w trakcie prowadzenia rozmów, zajęć: „mówi ten kto ma pałeczkę w ręce, a inni słuchają”

 

 

·        Ukazywanie dzieciom wzorców właściwego zachowania: wzory literackie

 

·        Czytanie dzieciom bajek terapeutycznych

 

·        Wskazywanie właściwych wzorców zachowania spośród dzieci, wzorców literackich

 

·        Codzienne wdrażanie dzieci do ukształtowania odpowiednich nawyków poprzez przypominanie, egzekwowanie.

 

·        Stosowanie systemu nagród

 

·        Pokazywanie dzieciom właściwych wzorców zachowania poprzez zajęcia edukacyjne, wzorce literackie

 

·        Zabawy tematyczne uczące odpowiednich zachowań

 

·        Systematyczne, codzienne wdrażanie dzieci do ukształtowania odpowiednich nawyków poprzez przypominanie, upominanie, wymaganie

 

 

 

 

 

 

 

 

WARTOŚĆ:RODZINA

ZASADA:SZANUJĘ SWOJĄ RODZINĘ

OBSZAR2 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne …

NORMA POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

 

·        Szanuję członków swojej rodziny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Okazuję swoje uczucia rodzinie

 

 

 

 

·        Pamiętam o uroczystościach, świętach obchodzonych
w rodzinie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Znam pracę zawodową rodziców

 

·        Pokazywanie dzieciom właściwych wzorców zachowania – zajęcia edukacyjne, wzorce literackie

·        Swobodne rozmowy z dziećmi

·        Wykonywanie i eksponowanie na tablicach tematycznych prac plastycznych

·        Organizowanie w przedszkolu spotkań integracyjnych

·        Zapraszanie rodziców do czytania bajek dzieciom
 w ramach udziału przedszkola w akcji ‘Cała Polska czyta dzieciom”

 

·        Wykonywanie niespodzianek dla członków rodziny – bez okazji

 

 

·        Organizowanie w przedszkolu uroczystości o charakterze rodzinnym: Dzień Babci
 i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, Wigilia

·        Obchodzenie w przedszkolu urodzin dzieci

·        Zajęcia edukacyjne, rozmowy na temat świąt obchodzonych
w rodzinach – Wszystkich Świętych, Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Bożego Ciała

 

 

·        Zapraszanie do przedszkola wybranych rodziców w celu poznania ich pracy: policjant, strażak

·        Wywiady dzieci z rodzicami na temat ich pracy zawodowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WARTOŚĆ:ZDROWIE

ZASADA:  DBAM O SWOJE ZDROWIE

OBSZAR5 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Wychowanie zdrowotne …

NORMA POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

 

·        Ubieram się stosownie do pogody i temperatury otoczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Dbam o higienę osobistą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Zachowuję się w sposób nie zagrażający własnemu i innych bezpieczeństwu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Zachowuję ład i porządek

w otoczeniu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Jestem aktywny fizycznie, potrafię aktywnie wypoczywać

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Zdrowo się odżywiam

 

·        Systematyczne wdrażanie dzieci w codziennych sytuacjach do ubierania się stosownie do temperatury otoczenia

·        Ukazywanie skutków niewłaściwego ubierania się – wykorzystanie wzorców z literatury

·        Uczenie dzieci samodzielności – zakładanie i rozbieranie ubrań, zakładanie butów, wiązanie sznurowadeł, odkładanie ubrań w wyznaczone miejsca

 

·        Mycie rąk przed i po posiłkach, i w każdej sytuacji kiedy są brudne

 

·        Szczotkowanie zębów po posiłkach

 

·        Wdrażanie dzieci najmłodszych do samodzielności  podczas korzystania z toalety

 

·        Udział w programie „Akademia Aquafresz”

 

·        Spotkanie z higienistka szkolną

 

·        Ustalenie kodeksów grupowych – systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania się do nich

 

·        System nagród i kar

 

·        Wykorzystywanie literatury dziecięcej i przykładów z życia codziennego dzieci do ukazywania skutków niewłaściwych zachowań
i pokazywanie zachowań, które byłyby odpowiednie w danej sytuacji

 

·        Udział w spotkaniach
z policjantem, strażakiem, pielęgniarką, ratownikiem medycznym, saperami

 

·        Praktyczna nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię

 

·        Oglądanie programów artystycznych, przedstawień
w wykonaniu dzieci szkolnych tematycznie związanych
z bezpieczeństwem

 

·        Oglądanie prezentacji multimedialnej promującej prawidłową postawę ciała

 

·        Organizacja „Dnia bez przemocy”

 

·        Pogadanka nt. szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie każdego człowieka, mierzenie poziomu hałasu w przedszkolu podczas swobodnej zabawy dzieci, organizacja „cichej zabawy”

 

·        Uczenie dzieci sposobów nieagresywnego rozwiązywania konfliktów – drama

 

·        Organizacja „Tygodnia czytania” o kulturalnym zachowaniu się np. „Bon czy ton?” G. Kasdepke

 

·        Ustalenie zasad w każdej  grupie  dotyczących  zachowania  porządku w Sali, toalecie, jadalni, placu zabaw

 

·        Systematyczne wdrażanie do stosowania się do ustalonych zasad – system nagród, konsekwencja

 

 

·        Codzienny pobyt dzieci
w przedszkolu na świeżym powietrzu

 

·        Uczenie dzieci różnych form spędzania czasu wolnego na podwórku (zabawy, gry)

 

·        Prowadzenie zajęć ruchowych korekcyjnych w przedszkolu

 

·        Organizacja pikników rodzinnych (na sportowo, ze zdrową żywnością)

 

·        Organizacja i udział dzieci w „Biegu po zdrowie”

 

·        Organizowanie wycieczek krajoznawczych

 

 

·        Zajęcia edukacyjne na temat zasad zdrowego  odżywiania się

·        Oglądanie programu artystycznego w wykonaniu dzieci szkolnych nt. zdrowego odżywiania się

 

·        Gazetki tematyczne, prezentacja multimedialna

 

·        Komponowanie menu 
w przedszkolu ze szczególnym zwróceniem uwagi na zasady zdrowego żywienia

 

·        Kształtowanie w dzieciach nawyku picia wody

 

·        Comiesięczna organizacja Dnia Owocowo - Warzywnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WARTOŚĆ:PATRIOTYZM

ZASADA:JESTEM  DOBRYM  POLAKIEM

OBSZAR15 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.

 

NORMA POSTĘPOWANIA

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

 

·        Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Znam swoją miejscowość

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Poznaję kulturę swojego regionu

 

·        Umieszczenie w widocznym miejscu w salach Godła Polski

·        Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych

·        Zajmowanie właściwej postawy i śpiewanie hymnu państwowego podczas ważnych uroczystości szkolnych, w których uczestniczą dzieci przedszkolne

·        Zajęcia edukacyjne tematycznie związane z „Moją Ojczyzną”

·        Udział dzieci z najstarszej grupy w akademiach szkolnych z okazji świąt państwowych – 11 Listopada, 3 Maja

 

·        Rozmowy, zajęcia edukacyjne – nazwa miejscowości, gminy,
w której mieszkają dzieci, poznanie historii i tradycji

 

·        Spacery do charakterystycznych miejsc – rzeka Wisłok, Dom Ludowy, pomnik, las, boisko sportowe, wiejski plac zabaw dla dzieci

 

·        Wycieczka najstarszej grupy do Muzeum Regionalnego
w Zaczerniu

 

·        Wycieczki krajoznawcze

 

·        Zapoznanie dzieci z wytworami ludowymi w regionie – wycieczka do Zagrody Garncarskiej w Medyni Glogowskiej

 

·        Uczestniczenie w życiu regionu – udział w imprezach lokalnych

 

 

Sposoby i metodyrealizacji programu wychowawczego

Przekaz  treści wychowawczych  odbywał się będzie :

·       w kontaktach osobowych – które są najsilniejszym, a zarazem najmniejdocenianym nośnikiem przekazu

·       w sytuacjach problemowych dla dziecka, wktórych rzeczywiste zdarzenie staje się polem do kształtowania postaw

·       podczas zajęć, gdzie teoretycznepostawione przez wychowawcę zadanie wywołuje problem nie zaistniały, akonieczny do poznania przez dzieci

·       w działaniu, podczas którego utrwalająsię pożądane cechy charakteru

·       w rozmowach, w których następujezderzenie poglądów, wymiana doświadczeń i wypracowywane zostają oceny moralne

·       stawianie dziecku w ciągu kolejno posobie następujących sztucznych sytuacji, wywołujących refleksję,przygotowujących go do prawidłowych reakcji.

Najskuteczniejszesą metody naturalne czyli własny przykład – dzieci obserwują i naśladujądorosłych. W przedszkolu wszyscy wychowują począwszy od dyrektora przeznauczycieli, administrację i pracowników obsługi. Szczególnie wychowawcapowinien swym postepowaniem urzeczywistniać wartości pożądane u swychpodopiecznych.

 

 

 

Formyoddziaływań wychowawczych

·       zabawy samorzutne

·       zajęcia i zabawy zorganizowane

·       spacery, wycieczki, zabawy na świeżympowietrzu

·       praca indywidualna i zespołowa dzieci

·       spotkania z zaproszonym gościem

·       edukacja teatralna

Metodypracy stosowane w przedszkolu:

·       aktywizujące (drama, pokaz, wystawa,twórczość plastyczna i artystyczna dzieci, obserwacje, swobodna, spontanicznaaktywność dziecka)

·       podające (opowiadanie, pogadanka,historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem)

·       problemowe ( gry i zabawy dydaktyczne,inscenizacja, scenki improwizowane, rozwiązywanie zadań wg własnych pomysłów)

EWALUACJA

Ewaluacja programu polegać będzie na ocenie (poprzezobserwację, rozmowy
z rodzicami, nauczycielami) stopnia przestrzegania wyodrębnionych normpostępowania.
Po dokonaniu ewaluacji na koniec roku, program będzie zgodnie z jej wynikamimodyfikowany i realizowany w kolejnych latach.