PUBLICZNE PRZEDSZKOLE W WÓLCE PODLEŚNEJ
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE
Program wychowawczy
Wszystkiego, o naprawdę trzeba wiedzieć,
nauczyłem się w przedszkolu – otym, jak żyć,
co robić, jak postępować,współżyć z innymi,
patrzeć, odczuwać,myśleć, marzyć
i wyobrażaćsobie lepszy świat.
RobertFulghum
Podstawaprawna
1. KonstytucjaRzeczypospolitej Polskiej
2. PowszechnaDeklaracja Praw Człowieka
3. Ustawaz dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r.Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
4. RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie wsprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształceniaogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803)
5. RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczenia doużytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania orazdopuszczenia do użytku podręczników (Dz. U. z 2012 r. poz. 752)
6. StatutPublicznego Przedszkola w Wólce Podleśnej
I. WSTĘP
Naczelnym celem wychowania jestukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą, dokonywać będziewyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje sięsystem wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkichwartości zalicza się: prawo do życia, pokój, tolerancję, wolność, prawdę,sprawiedliwość, miłość. Wartości uniwersalne określane w podstawachprogramowych to: dobro, piękno, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normypostępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierająduży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.
Wychowanie odbywa sięna dwa sposoby:
· Wychowanie naturalne – pod wpływemotaczającego środowiska, np.
w rodzinie.
· Wychowanie instytucjonalne – przezoddziaływanie instytucji wychowujących, np. przedszkola.
Bezwzględnypriorytet w wychowaniu dziecka ma dom rodzinny. To rodzice są najważniejszymi ipierwszymi nauczycielami swojego dziecka, dlatego mają prawo decydować oprocesie wychowania również w przedszkolu. A przedszkole ma rodziców wspierać,a nie zastępować. Dlatego koncepcja programu wychowawczego przedszkola powinnabyć tworzona po wspólnym ustaleniu przez rodziców i nauczycieli kataloguwartości.
Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać.Dla dzieci ważne jest, aby były jasne i jednoznaczne. Ważne jest, aby byłydostosowane do wieku i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci. Dzieci wprzedszkolu wchodzą w pierwsze szersze interakcje społeczne. Tutaj powinny sięnauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać,szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
ProgramWychowawczy Publicznego Przedszkola w Wólce Podleśnej powstał po dokonaniudiagnozy potrzeb wśród rodziców w formie ankiety,
i nauczycieli oraz w oparciu o analizęśrodowiska społecznego,w którym placówka funkcjonuje.
Założeniapodstawowe
1. Społeczność przedszkolną jako formęwspólnoty wychowawczej stanowią dzieci, ich rodzice (opiekunowie prawni) oraz wszyscy pracownicyZespołu Szkół w tym przedszkola współpracujący w atmosferze wzajemnegozrozumienia i szacunku w podejmowaniu i realizowaniu wyznaczonych zadań.
2. Przedszkole jest organemwspierającym działania wychowawcze rodziców (prawnych opiekunów).
3. Wszyscy pracownicy placówki są wychowawcami – oddziałują na dzieci swojąosobowością i postawą.
4. Wszelkie działania wychowawcze mająsłużyć kształtowaniu
w wychowanku wewnętrznej harmonii sfery intelektualnej, duchowej, emocjonalneji fizycznej, prowadzącej do osiągnięcia dojrzałej osobowości dziecka.
Misja przedszkola
Zaspokajamy potrzebę zdrowotną udzieci poprzez promowanie zdrowego stylu życia.
Dostarczamy wiedzy o własnymorganizmie, o zagrożeniach współczesnego świata i o ważności ochrony zdrowiafizycznego
i psychicznego.
Realizując misję jesteśmy otwarci napotrzeby, wymagania
i oczekiwania dzieci, ich rodziców, najbliższego środowiska we współpracy znimi.
Opowiadamy się za czynieniem dobra wrelacjach międzyludzkich.
Wspomagamy wychowanków w rozwijaniuwłasnych możliwości twórczych, budowaniu poczucia własnej wartości.
Istniejemy po to, aby w atmosferzeodpowiedzialności kształtować jednostkę gotową do rozwiązywania własnychproblemów
w sposób nie krzywdzący innych.
Eliminujemy agresję, kształtującpozytywny obraz samego siebie i ucząc sposobów nieagresywnego rozwiązywaniaproblemów.
II. Cele ogólne programu wychowawczego
1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka, uwzględniającjego indywidualne predyspozycje, uzdolnienia
i zainteresowania.
2. Promowanie zdrowego stylu życia.
3. Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innego człowieka,życzliwości
i odpowiedzialności za siebie.
4. Uwrażliwianie na piękno i estetykęotaczającego świata.
5. Wychowanie w oparciu o wartości chrześcijańskie.
6. Uczenie współodpowiedzialności zainnych, współpracy, empatii, pomagania sobie, tolerancji i szacunku.
7. Kształtowanie postawy koleżeńskościi kultury osobistej.
8. Poprzez dialog wdrażanie rodzicówdo współuczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym przedszkola.
Model absolwenta
Poprzez oddziaływaniawychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze dążymydo tego, aby absolwent naszej placówki kończąc przedszkole posiadał następującecechy:
DBAŁ O SWOJE ZDROWIE:
· Wiedział, które produkty są zdrowe dlajego organizmu i zjadał je.
· Pił wodę.
· Chętnie przebywał na świeżym powietrzu,brał udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach.
· Hartował swój organizm.
· Nie krzyczał, mówił umiarkowanym głosem.
· Umiał mówić o swoich uczuciach.
· Potrafił powiedzieć czego się boi.
· Mył ręce przed posiłkami i po wyjściu zubikacji.
· Zasłaniał usta przy kichaniu i kasłaniu.
· Ubierał się stosownie do pogody.
KONTROLOWAŁ SWOJE ZACHOWANIE
· Wyrażał swoje emocje w sposób właściwy izrozumiały dla otoczenia.
· Rozróżniał co jest dobre, a co złe iwybierał to co dobre.
· Bawił się tak, aby nie przeszkadzaćinnym.
· Przewidywał skutki swojego działania.
· Nie wyrządzał krzywdy innym.
· Nie był agresywny i nie bił się zkolegami.
· Nie obrażał się.
· Dostrzegał sytuacje zagrażającebezpieczeństwu swojemu i innych.
· Zwracał się o pomoc do dorosłych –rodziców, nauczycieli.
· Pomagał młodszym, mniej sprawnym.
· Akceptował siebie i innych takimi jacysą.
· Potrafił przegrywać.
BYŁ KULTURALNY
· Używał form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry,do widzenia.
· Był serdeczny dla innych (kolegów,koleżanek)
· Z szacunkiem odnosił się do dorosłych(nauczycieli, pracowników obsługi)
· Nie wyśmiewał się z kolegi, koleżanki.
· Stosował zasadę „Dziewczynka mapierwszeństwo”.
III. Informacje o programie
Zawartew programie treści wychowawcze są zgodne z wartościami uznanymi przez rodziców,którzy wypowiedzieli się na temat wartości
w ankiecie oraz w trakcie rozmów z nauczycielami.
Zanajważniejsze w wychowaniu przedszkolnym wartości uznano:
1. Współżyciew grupie rówieśniczej
2. Koleżeńskość
3. Dobro
4. Kulturębycia
5. Rodzinę
6. Zdrowie
7. Patriotyzm
Program ma charakterotwarty, jego treści mogą być rozbudowywane zgodnie z potrzebami przedszkola.
Treść wychowania stanowi spójny system wartości, którezostały ujęte
w określone zasady wraz z ustalonymi normami postępowania. Realizowaniekryjących się pod wartościami treści polega na egzekwowaniu przestrzeganiawyodrębnionych norm postępowania.
TREŚCI PROGRAMUWYCHOWAWCZEGO
WARTOŚĆ:WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
ZASADA:UMIEM ZGODNIEFUNKCJONOWAĆ W GRUPIE
OBSZAR1 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci…
NORMY POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Przestrzegam zawartych umów i zasad postępowania · Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym · Unikam krzyku i kłótliwości · Umiem czekać na swoją kolej · Umiem przyjąć porażkę z godnością (umiem przegrywać) · Nie kłamię · Akceptuję odmienność innych (np. niepełnosprawnych) · Umiem szanować wspólną własność · Sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego · Zwracam się z problemem do nauczyciela | · Utworzenie Kodeksów Grupowych (podpisanie kodeksu przez dzieci, przestrzeganie zawartych w kodeksie ustaleń) · Ustalenie konsekwencji nie przestrzegania Kodeksu · Stosowanie systemu nagród: znaczki, uśmiechnięte bądź smutne buzie, dyplomy · Przykład osobowy nauczycieli. · Zabawy ruchowe – wykorzystanie pozycji książkowych znajdujących się w bibliotece szkolnej i z prywatnych zbiorów nauczycielek · Wykorzystanie gier stolikowych, gier, zabaw sportowych · Udział w konkursach organizowanych w placówce o poza nią
· Wykorzystanie zabaw integrujących · Wykorzystanie bajek terapeutycznych · Dbanie o salę, zabawki i sprzęt · Pełnienie funkcji dyżurnego · Rozmowy z dziećmi, Kodeks przedszkolaka, wykorzystanie bajek terapeutycznych. |
WARTOŚĆ:KOLEŻEŃSKOŚĆ
ZASADA:JESTEM KOLEŻEŃSKI
OBSZAR1 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci…
NORMA POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Nie wyrządzam krzywdy innym ( nie biję, nie przezywam …) · Nie wyśmiewam się z koleżanki, kolegi · Pomagam młodszym i mniej sprawnym · Dzielę się z innymi tym co mam | · Systematyczne prowadzenie zabaw integracyjnych w grupach · Czytanie dzieciom bajek terapeutycznych · Sprawianie niespodzianek kolegom z różnych okazji – laurka z okazji imienin, rysowane listy do chorych kolegów · Celebrowanie urodzin dzieci w przedszkolu · Pomoc młodszym kolegom, mniej sprawnym podczas ubierania się w szatni · Częstowanie kolegów i koleżanek słodyczami w dniu urodzin · Wykorzystanie scenariuszy zajęć o zbliżonej tematyce · Czytanie dzieciom bajek terapeutycznych |
WARTOŚĆ:DOBRO
ZASADA:JESTEM DOBRY DLA SIEBIE I INNYCH
OBSZAR1 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci…
NORMA POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Znam swoje mocne strony · Rozróżniam co jest dobre, a co złe w codziennych sytuacjach i wybieram to co dobre | · Udział dzieci w różnych konkursach (plastycznych, wokalnych, recytatorskich) · Przygotowywanie programów artystycznych (spotkania integracyjne, uroczystości przedszkolne, szkolne) · Eksponowanie prac dzieci na wystawkach na korytarzach przedszkolnych · Docenianie, podkreślanie przez nauczycielki mocnych stron poszczególnych dzieci – umiejętności, postaw, zachowań · Wspólne analizowanie różnych sytuacji z życia dzieci w przedszkolu celem ukazania właściwego bądź niewłaściwego zachowania · Dostrzeganie i docenianie odpowiednich zachowań dzieci – system nagród · Słuchanie bajek, opowiadań – analiza pod kątem dobrych zachowań, właściwych wyborów bohaterów · Udział w edukacji teatralnej – comiesięczne oglądanie przedstawień teatralnych |
WARTOŚĆ:KULTURA BYCIA
ZASADA:JESTEM KULTURALNY
OBSZAR2 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawykówhigienicznych i kulturalnych.
NORMA POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Używam form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam · Pamiętam o zachowaniu się w trakcie powitań, pożegnań: dzień dobry, do widzenia · Jestem miły dla innych · Umiem słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania) · Okazuję szacunek osobom dorosłym · Dbam o porządek wokół siebie (nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy) · Właściwie zachowuję się przy stole podczas spożywania posiłków | · Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie · Eksponowanie w salach przedszkolnych słów grzecznościowych · Systematyczne, ciągłe wdrażanie dzieci do używania form grzecznościowych w codziennych sytuacjach przedszkolnych · Przeprowadzenie cyklu zajęć w grupach przedszkolnych pt. „Kulturalny przedszkolak” · Systematyczne wdrażanie dzieci do używania odpowiednich zwrotów w codziennych sytuacjach przedszkolnych · Stosowanie systemu nagród – zdobywanie dyplomu „Kulturalny przedszkolak” · W prowadzenie zwyczaju – w trakcie prowadzenia rozmów, zajęć: „mówi ten kto ma pałeczkę w ręce, a inni słuchają” · Ukazywanie dzieciom wzorców właściwego zachowania: wzory literackie · Czytanie dzieciom bajek terapeutycznych · Wskazywanie właściwych wzorców zachowania spośród dzieci, wzorców literackich · Codzienne wdrażanie dzieci do ukształtowania odpowiednich nawyków poprzez przypominanie, egzekwowanie. · Stosowanie systemu nagród · Pokazywanie dzieciom właściwych wzorców zachowania poprzez zajęcia edukacyjne, wzorce literackie · Zabawy tematyczne uczące odpowiednich zachowań · Systematyczne, codzienne wdrażanie dzieci do ukształtowania odpowiednich nawyków poprzez przypominanie, upominanie, wymaganie |
WARTOŚĆ:RODZINA
ZASADA:SZANUJĘ SWOJĄ RODZINĘ
OBSZAR2 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne …
NORMA POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Szanuję członków swojej rodziny · Okazuję swoje uczucia rodzinie · Pamiętam o uroczystościach, świętach obchodzonych w rodzinie · Znam pracę zawodową rodziców | · Pokazywanie dzieciom właściwych wzorców zachowania – zajęcia edukacyjne, wzorce literackie · Swobodne rozmowy z dziećmi · Wykonywanie i eksponowanie na tablicach tematycznych prac plastycznych · Organizowanie w przedszkolu spotkań integracyjnych · Zapraszanie rodziców do czytania bajek dzieciom w ramach udziału przedszkola w akcji ‘Cała Polska czyta dzieciom” · Wykonywanie niespodzianek dla członków rodziny – bez okazji · Organizowanie w przedszkolu uroczystości o charakterze rodzinnym: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, Wigilia · Obchodzenie w przedszkolu urodzin dzieci · Zajęcia edukacyjne, rozmowy na temat świąt obchodzonych w rodzinach – Wszystkich Świętych, Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Bożego Ciała · Zapraszanie do przedszkola wybranych rodziców w celu poznania ich pracy: policjant, strażak · Wywiady dzieci z rodzicami na temat ich pracy zawodowej |
WARTOŚĆ:ZDROWIE
ZASADA: DBAM O SWOJE ZDROWIE
OBSZAR5 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Wychowanie zdrowotne …
NORMA POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Ubieram się stosownie do pogody i temperatury otoczenia · Dbam o higienę osobistą · Zachowuję się w sposób nie zagrażający własnemu i innych bezpieczeństwu · Zachowuję ład i porządek w otoczeniu · Jestem aktywny fizycznie, potrafię aktywnie wypoczywać · Zdrowo się odżywiam | · Systematyczne wdrażanie dzieci w codziennych sytuacjach do ubierania się stosownie do temperatury otoczenia · Ukazywanie skutków niewłaściwego ubierania się – wykorzystanie wzorców z literatury · Uczenie dzieci samodzielności – zakładanie i rozbieranie ubrań, zakładanie butów, wiązanie sznurowadeł, odkładanie ubrań w wyznaczone miejsca · Mycie rąk przed i po posiłkach, i w każdej sytuacji kiedy są brudne · Szczotkowanie zębów po posiłkach · Wdrażanie dzieci najmłodszych do samodzielności podczas korzystania z toalety · Udział w programie „Akademia Aquafresz” · Spotkanie z higienistka szkolną · Ustalenie kodeksów grupowych – systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania się do nich · System nagród i kar · Wykorzystywanie literatury dziecięcej i przykładów z życia codziennego dzieci do ukazywania skutków niewłaściwych zachowań i pokazywanie zachowań, które byłyby odpowiednie w danej sytuacji · Udział w spotkaniach z policjantem, strażakiem, pielęgniarką, ratownikiem medycznym, saperami · Praktyczna nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię · Oglądanie programów artystycznych, przedstawień w wykonaniu dzieci szkolnych tematycznie związanych z bezpieczeństwem · Oglądanie prezentacji multimedialnej promującej prawidłową postawę ciała · Organizacja „Dnia bez przemocy” · Pogadanka nt. szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie każdego człowieka, mierzenie poziomu hałasu w przedszkolu podczas swobodnej zabawy dzieci, organizacja „cichej zabawy” · Uczenie dzieci sposobów nieagresywnego rozwiązywania konfliktów – drama · Organizacja „Tygodnia czytania” o kulturalnym zachowaniu się np. „Bon czy ton?” G. Kasdepke · Ustalenie zasad w każdej grupie dotyczących zachowania porządku w Sali, toalecie, jadalni, placu zabaw · Systematyczne wdrażanie do stosowania się do ustalonych zasad – system nagród, konsekwencja · Codzienny pobyt dzieci w przedszkolu na świeżym powietrzu · Uczenie dzieci różnych form spędzania czasu wolnego na podwórku (zabawy, gry) · Prowadzenie zajęć ruchowych korekcyjnych w przedszkolu · Organizacja pikników rodzinnych (na sportowo, ze zdrową żywnością) · Organizacja i udział dzieci w „Biegu po zdrowie” · Organizowanie wycieczek krajoznawczych · Zajęcia edukacyjne na temat zasad zdrowego odżywiania się · Oglądanie programu artystycznego w wykonaniu dzieci szkolnych nt. zdrowego odżywiania się · Gazetki tematyczne, prezentacja multimedialna · Komponowanie menu w przedszkolu ze szczególnym zwróceniem uwagi na zasady zdrowego żywienia · Kształtowanie w dzieciach nawyku picia wody · Comiesięczna organizacja Dnia Owocowo - Warzywnego |
WARTOŚĆ:PATRIOTYZM
ZASADA:JESTEM DOBRYM POLAKIEM
OBSZAR15 PODSTAWYPROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.
NORMA POSTĘPOWANIA | PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
· Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn · Znam swoją miejscowość · Poznaję kulturę swojego regionu | · Umieszczenie w widocznym miejscu w salach Godła Polski · Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych · Zajmowanie właściwej postawy i śpiewanie hymnu państwowego podczas ważnych uroczystości szkolnych, w których uczestniczą dzieci przedszkolne · Zajęcia edukacyjne tematycznie związane z „Moją Ojczyzną” · Udział dzieci z najstarszej grupy w akademiach szkolnych z okazji świąt państwowych – 11 Listopada, 3 Maja · Rozmowy, zajęcia edukacyjne – nazwa miejscowości, gminy, w której mieszkają dzieci, poznanie historii i tradycji · Spacery do charakterystycznych miejsc – rzeka Wisłok, Dom Ludowy, pomnik, las, boisko sportowe, wiejski plac zabaw dla dzieci · Wycieczka najstarszej grupy do Muzeum Regionalnego w Zaczerniu · Wycieczki krajoznawcze · Zapoznanie dzieci z wytworami ludowymi w regionie – wycieczka do Zagrody Garncarskiej w Medyni Glogowskiej · Uczestniczenie w życiu regionu – udział w imprezach lokalnych |
Sposoby i metodyrealizacji programu wychowawczego
Przekaz treści wychowawczych odbywał się będzie :
· w kontaktach osobowych – które są najsilniejszym, a zarazem najmniejdocenianym nośnikiem przekazu
· w sytuacjach problemowych dla dziecka, wktórych rzeczywiste zdarzenie staje się polem do kształtowania postaw
· podczas zajęć, gdzie teoretycznepostawione przez wychowawcę zadanie wywołuje problem nie zaistniały, akonieczny do poznania przez dzieci
· w działaniu, podczas którego utrwalająsię pożądane cechy charakteru
· w rozmowach, w których następujezderzenie poglądów, wymiana doświadczeń i wypracowywane zostają oceny moralne
· stawianie dziecku w ciągu kolejno posobie następujących sztucznych sytuacji, wywołujących refleksję,przygotowujących go do prawidłowych reakcji.
Najskuteczniejszesą metody naturalne czyli własny przykład – dzieci obserwują i naśladujądorosłych. W przedszkolu wszyscy wychowują począwszy od dyrektora przeznauczycieli, administrację i pracowników obsługi. Szczególnie wychowawcapowinien swym postepowaniem urzeczywistniać wartości pożądane u swychpodopiecznych.
Formyoddziaływań wychowawczych
· zabawy samorzutne
· zajęcia i zabawy zorganizowane
· spacery, wycieczki, zabawy na świeżympowietrzu
· praca indywidualna i zespołowa dzieci
· spotkania z zaproszonym gościem
· edukacja teatralna
Metodypracy stosowane w przedszkolu:
· aktywizujące (drama, pokaz, wystawa,twórczość plastyczna i artystyczna dzieci, obserwacje, swobodna, spontanicznaaktywność dziecka)
· podające (opowiadanie, pogadanka,historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem)
· problemowe ( gry i zabawy dydaktyczne,inscenizacja, scenki improwizowane, rozwiązywanie zadań wg własnych pomysłów)
EWALUACJA
Ewaluacja programu polegać będzie na ocenie (poprzezobserwację, rozmowy
z rodzicami, nauczycielami) stopnia przestrzegania wyodrębnionych normpostępowania.
Po dokonaniu ewaluacji na koniec roku, program będzie zgodnie z jej wynikamimodyfikowany i realizowany w kolejnych latach.