PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

PROGRAMWYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

SZKOŁYPODSTAWOWEJ IM. ŚWIĘTEJ KRÓLOWEJ JADWIGI

W WÓLCEPODLEŚNEJ

  

 

„Żyj mądrze iczyń dobro”

/św. KrólowaJadwiga/

 

2018/2019


Obowiązująceakty prawne:

 

   Ustawaz dnia 14 XII 2016 – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59)

   Ustawaz dnia 14 XII 2016 – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U.poz. 60)

   Ustawao systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (Dz. U. z 1996 r., nr 67, poz. 329 z późn.zmianami)

   KartaNauczyciela

   KonstytucjaRzeczypospolitej Polskiej art. 48, ust. 1; art. 54, ust. 3-4; art. 70, ust. 1

   Programpolityki prorodzinnej państwa z dnia 17.11.1998 r.

   KonwencjaPraw dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia20 listopada 1989 r. (Dz. U. Z 1991 r., nr 120, poz. 526, z późn. zm, art. 33)

   RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutówpublicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001, nr 61, poz. 624i Dz. U. z 2002 r., nr 10, poz. 96 oraz Dz. U. Z 2003 r., nr 146, poz.1416, z późn. zm.)

   RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawiesposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiuseksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, owartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomejprokreacji zawartych w podstawie programowej kształceniaogólnego (Dz. U. Z 1999 r., nr 67 z późn. zm.)

   RozporządzenieRady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie sposobu organizowania iprowadzenia działalności w zakresie promocji zdrowia psychicznego i zapobieganiazaburzeniom psychicznym (Dz. U. nr 112, poz. 537)

   Ustawaz dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniualkoholizmowi (Dz. U. nr 35, poz. 230 i ost. zm. z 25 czerwca 2002 r., Dz. U.nr 84, poz. 763)

   UchwałaSejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie przeciwdziałaniai zwalczania zjawisk patologicznych wśród nieletnich.

   RezolucjaSejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. w sprawie opracowaniarządowego programu zapobiegania i eliminowania zjawiska wykorzystywania  seksualnego nieletnich (Monitor Polski, nr50, poz. 476)

   RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. W sprawieszczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dziecii młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. nr 26, poz. 226)

   Ustawaz dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. nr 111, poz.535)

   Ustawaz dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używaniatytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. nr 10, poz. 55)

   Ustawaz dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w spawach nieletnich (Dz. U.z 2010 r., nr 33, poz. 178 z późn. zm.)

   Ustawaz dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r., nr 180, poz. 1493 z późn. zm)

   RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasadudzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznychprzedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532)

   RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dna 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawyprogramowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnychtypach szkół (Dz. U. z 2012, nr 0, poz. 977)

   KoncepcjęPracy Szkoły oraz Statut Szkoły (ewaluowane na bieżąco zgodnie z rozporządzeniamiMEN)

   SzkolnyZestaw Programów Nauczania

 


„Wychowywać – to pomagać w poszukiwaniu i odkrywaniuwartości”

 

WYCHOWANIE: Proces wspomagania dziecka wrozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej,psychicznej, społecznej i duchowej.

 

    Wychowanie człowieka rozpoczyna się w domurodzinnym, w nim odbywa się kształtowanie nawyków, rozwijanie podstawowychzdolności, a także zamiłowań i zainteresowań oraz cech osobowości. Priorytet wwychowaniu młodego człowieka mają rodzice, rola szkoły jest drugoplanowa.Kierując dziecko do danej szkoły, rodzice przyjmują jej ofertę wychowawczą.Fakt ten jest nie tylko aktem aprobaty ale przede wszystkim ofertąwspółdziałania ze szkołą. W pracy wychowawczej nauczycieli elementem niezwykleważnym i pożądanym jest uczestniczenie rodziców w życiu szkoły.

 

    Jesteśmy szkołą, która kształtuje wśróduczniów istotne w życiu każdego człowieka wartości i dokonujemy ichhierarchizacji zgodnie z chrześcijańskim systemem wartości.

 

    Uczymy i wychowujemy w myśl przesłanianaszej patronki św. Królowej Jadwigi zawartego w słowach Jana Pawła II:„Nie miłujmy słowem i językiem ale czynem i prawdą. Uczmy się w szkole św.Jadwigi Królowej jak wypełniać to przykazanie miłości.”

 

    Stawiamy na indywidualny rozwój każdegoucznia. Budujemy w naszych wychowankach poczucie własnej wartości,podmiotowości i bezpieczeństwa. Naszym celem jest wspomaganie rozwoju osobowegoucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym,zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym. Stwarzamy uczniom możliwościdoskonalenia się. Wdrażamy do kreatywnego poszukiwania prawdy i piękna wświecie. Uczymy ich samodzielności w dążeniu do dobra w jego wymiarzeindywidualnym i społecznym, godząc umiejętne zmierzanie do szczęścia własnegoze szczęściem innych, odpowiedzialności za siebie z odpowiedzialnością zainnych, wolność własna z wolnością innych. Przygotowujemy do życia w rodzinie,społeczności lokalnej, państwie, w zjednoczonej Europie, w duchu przekazudziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych. Uczymy szacunkudo dobra wspólnego. Stwarzamy warunki do poszukiwania, odkrywania, dążenia nadrodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartościważnych do odnalezienia własnego miejsca w świecie. Kształtujemy postawydialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia poglądów, tolerancji,umiejętności współtworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli, uczniów rodziców.

 

    Wychowanie, które rozumiemy jako świadomieorganizowaną działalność szkoły, ma na celu służyć wspieraniu rodziców w pracynad wszechstronnym rozwojem dzieci i młodzieży. Prymat w wychowaniuposiadają rodzice. Charakter młodych ludzi i ich system wartości kształtuje sięgłównie w domu rodzinnym. Szkoła pełni rolę wspomagającą w wychowaniu dzieci imłodzieży. Równocześnie jesteśmy świadomi, że odpowiedzialność za szkolnewychowanie ponoszą wszyscy pracownicy szkoły.

 

PROFILAKTYKA: Proces wspomagania człowieka wradzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemużyciu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących izaburzających zdrowe życie. Program zawiera dwa rodzaje profilaktyki:

   pierwszorzędową– skierowaną do wszystkich uczniów i ich rodziców;

   drugorzędową– obejmującą uczniów już zdiagnozowanych;

Profilaktykawinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całośćz wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowośćmłodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać gdyż wychowanie musi posiłkować sięwiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

 

    Realizacja Szkolnego ProgramuWychowawczo-Profilaktycznego zgodnie z jego założeniami ma doprowadzić doaktywnego rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia i umożliwić mu osiągnięcieszerokorozumianego sukcesu. Zaspokajając jego potrzeby, nauczyciele,a w szczególności wychowawcy kształtują samodzielnie, budują wzajemnezaufanie, uczą otwartości na drugiego człowieka, wskazują jak radzić sobie ztrudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, wprowadzają normysprzyjające postawom etycznym, zdrowemu stylowi życia bez substancjipsychoaktywnych, wypracowują dwa sposoby radzenia sobie w sytuacjachkryzysowych, dostarczają wiedzy o dobrym i zdrowym życiu, dają osobistewsparcie. Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klaspodczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkichprzedmiotów, pedagogiem, higienistką szkolną i pozostałymi pracownikamiszkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicamii środowiskiem lokalnym.


MISJA SZKOŁY

 

    Chcemy aby szkoła była prawdziwą wspólnotąwszystkich podmiotów tj. nauczycieli, uczniów i rodziców współpracującą woparciu o wzajemne zaufanie i współodpowiedzialność, prowadząca do osiąganiaprzez uczniów najwyższych osiągnięć w procesie kształcenia i wychowania.

 

WIZJA SZKOŁY

 

    Działalnośćdydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcza szkoły ukierunkowana jest na potrzebymłodego człowieka, środowiska lokalnego i rodzinnego. Wysiłek wszystkich tj.nauczycieli, rodziców koncentrować się będzie na tym aby kształtować uczniów namiarę rosnących potrzeb, które przynosi rozwój cywilizacyjny. Podejmowane przezszkołę działania będą zmierzały do wyposażenia ucznia tak aby potrafił radzićsobie we współczesnym świecie i odnajdował swoje w nim miejsce.

 

MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY

 

Celemprogramu wychowawczo-profilaktycznego szkoły jest wychowanie ucznia, któryw poczuciu odpowiedzialności za rozwój własnej osobowości będzie:

 

   podejmowałtrud pracy nad indywidualnym rozwojem w poczuciu własnej użytecznościspołecznej,

   dbało wszechstronny rozwój osobowy poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajaniei rozbudzanie swojej naturalnej ciekawości poznawczej,

   rozpoznawałwartości moralne: dobro, prawdę, uczciwość, odpowiedzialność, dokonywał ichwyboru i hierarchizacji zgodnie z chrześcijańskim systemem wartości,

   kształtowałw sobie cnoty zapomniane: chęć niesienia pomocy, delikatność, wyrozumiałość,współczucie, łagodność, wierność, życzliwość, wdzięczność, empatię,

   owocnieposzukiwał kierunków własnego kształcenia,

   wykazywałsię kreatywnością, innowacyjnością i przedsiębiorczością,

   rozpoznawałwłasne predyspozycje i umiał określić drogę dalszej edukacji,

   rzetelniei uczciwie pracował,

   szanowałpracę swoją i innych,

   kulturalniei z szacunkiem odnosił się do osób starszych oraz rówieśników,

   wykazywałsię zaradnością i odpowiedzialnością za siebie i innych:

- akceptował słabszych,sprawnych inaczej

- przeciwstawiał się złu orazprzejawom agresji i patologii,

   znałi szanował historięi, kulturę i tradycję regionu i narodu,

   przejawiałpostawy patriotyczne oraz okazywał szacunek dla tradycji narodu, państwa,środowiska lokalnego i szkoły, dla hymnu państwowego, godła, flagi państwowej,sztandaru szkoły,

   kultywowałtradycje związane z historią i patronką szkoły,

   prezentowałpostawę dialogu, słuchał innych i starał się zrozumieć ich poglądy,

   współdziałałz całą społecznością szkolną,

   dbało zdrowie psychiczne i fizyczne:

- prowadził zdrowy tryb życia,odpowiednio się odżywiał

- dbał o swoją sprawnośćfizyczną i higienę osobistą,

   dbało bezpieczeństwo swoje i innych zarówno w szkole jak i poza nią, znał szkodliwywpływ wszelkich używek na organizm człowieka, nie używał ich i potrafił przyjąćpostawę asertywną,

   reagowałw sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia,

   znałzasady udzielania pierwszej pomocy,

   właściwiepostępował w sytuacjach kryzysowych (pożar, powódź, alarmy, itd.).

 

    Uczeń kończący naszą szkołę dobrze funkcjonuje w swoimśrodowisku, w domu i w szkole. Jest pogodny, ma pozytywny, choć niebezkrytyczny stosunek do otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętnośćefektywnego komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych emocji. Jestświadomy dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata. Dba o swojezdrowie i sprawność fizyczną. Traktuje zdobywanie wiedzy jako podstawęwłasnego rozwoju. Działania zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznymzmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie odindywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony wzespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie wewspółczesnym świecie.


KATALOG WARTOŚCI SZCZEGÓLNIEISTOTNYCH W PROCESIE WYCHOWANIA

 

WARTOŚCI:

 

1.      Poznawcze:

prawda, wiedza, nauka

 

2.      Estetyczne:

piękno

 

3.      Społeczne:

postawy prospołeczne, rodzinne,demokracja, patriotyzm, praworządność, solidarność, tolerancja

 

4.      Religijne:

religia chrześcijańska, wiara wBoga

 

5.      Moralne:

braterstwo, godność, honor,miłość przyjaźń, odpowiedzialność, sprawiedliwość, uczciwość, wierność zasadom,bohaterstwo, skromność, szczerość.

 

6.      Witalne:

zdrowie, siła, życie, radość

 

7.      Pragmatyczne:

mądrość, refleksyjność, praca,zaradność, spryt


Uczestnicyprogramu wychowawczo-profilaktycznego szkoły:

 

Współodpowiedzialni zawszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:

 

Rodzice:

   mająprawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi,jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;

   znająi akceptują program wychowawczo-profilaktyczny proponowany przez szkołę;

   wspierajądziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczuciebezpieczeństwa;

   wspierająwychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą,doświadczeniem i pomocą

   aktywnieuczestniczą w życiu szkoły;

   dbająo właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nadbezpiecznym korzystaniem z Internetu).

 

Wychowawcyklas:

   dbająo poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;

   wspierająuczniów w rozwoju i usamodzielnianiu się;

   prowadządokumentację nauczania;

   opracowująProgram Wychowawczo-Profilaktyczny;

   koordynująpracę wychowawczo-profilaktyczną w zespole klasowym;

   dokonująrozpoznanie sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;

   podejmujądziałania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych,ujawnionych nałogów;

   wnioskująo objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebachedukacyjnych;

   informująrodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

   integrująi kierują zespołem klasowym;

   wykorzystująpotencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;

   wdrażajądo samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązkunauki/obowiązku szkolnego;

   promująosiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;

   inspirująpracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkołyi środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;

   współdziałająz nauczycielami uczącymi w klasie;

   współpracująz rodzicami, włączają ich w sprawy programowe i organizacyjne klasy;

   współpracująz dyrekcją szkoły, pedagogiem, pielęgniarką

   współdziałająz instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradniąpsychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi.

 

Nauczyciele:

   oddziałująwychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;

   odpowiadająza życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczaswyjść i wyjazdów szkolnych;

   udzielająpomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzebyuczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianychzdolnościach;

   wspierająswoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ichzdolności i zainteresowania;

   inspirująuczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;

   kształcąi wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;

   reagująna przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;

   dążąw swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasywszystkich uczniów;

   wspólniez pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dlauczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;

   współtworząatmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją ipostawą;

   proponująuczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;

   realizująw toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznegoszkoły.

 

Uczniowie,Samorząd Uczniowski:

   przestrzegająregulaminu szkoły;

   współorganizująimprezy i akcje szkolne;

   znająi przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;

   akceptująinnych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych karzgodnie ze Statutem Szkoły;

   współtworząspołeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;

   kierująswym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;

   prowadzązdrowy tryb życia;

   dbająo swoje środowisko;

   mająszacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;

   uczestnicząw opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny ProgramWychowawczo-Profilaktyczny).

 

Środowiskolokalne i instytucje współpracujące ze szkołą w realizacji zadań wychowawczo-profilaktycznych:

 

1.      Rada Gminy

2.      Rada Sołecka i sołtys wsi WólkaPodleśna

3.      Ochotnicza Straż Pożarna wWólce Podleśnej

4.      Parafia Św. Królowej Jadwigi

5.      Stowarzyszenie Jadwiżanie

6.      Koło Gospodyń Wiejskich

7.      Policja

8.      Urząd Gminy w Trzebownisku

9.      Gminny Ośrodek PomocySpołecznej w Trzebownisku

10.  PoradniaPsychologiczno-Pedagogiczna

11.  Powiatowe Centrum PomocyRodzinie

12.  Ochotniczy Hufiec Pracy

13.  Szkoły z tereny powiatu


REALIZOWANEPROGRAMY, ORGANIZOWANE UROCZYSTOŚCI, PODEJMOWANE AKCJE, PRZEDSIĘWZIĘCIA OCHARAKTERZE WYCHOWAWCZO - KULTURALNYM:

 

1.      Programy

Szklanka Mleka

Owoce i Warzywa w Szkole

 

2.      Uroczystości

Dzień Papieski

Święto KEN

Rocznica OdzyskaniaNiepodległości - „Polsce Śpiewam”

Pasowanie na ucznia

Dzień Wigilijny

Dzień Ziemi

Katyń Golgota Wschodu

Rocznica Uchwalenia Konstytucji3-go Maja

Dzień Patrona Szkoły

Dzień Babci i Dziadka

Dzień Dziecka

Dzień Ojca i Matki

Dzień Europejski

 

3.      Akcje

Narodowe Czytanie

Europejski Tydzień Sportu

Sprzątanie Świata

Piknik Rodzinny

Zamiast lizaka daj grosik napsiaka

Spotkania z policjantem

Andrzejki

Gminny Konkurs PiosenkiObcojęzycznej

Gminny Konkurs Matematyczny dlauczniów klas III, VI SP

Gminny Konkurs Plastyczny dlaklas I - „Dzień dobry Biały Ptaku...”

Gminny Konkurs Ekologiczny

Gminny Konkurs Szopek i AtrybutówKolędniczych

Gminny Konkurs z JęzykaNiemieckiego

Gminny konkurs Plastyczny „Pisankai palma wielkanocna”

Szkolny Konkurs Plastyczny„Kartka Wielkanocna”

Szkolny Dzień BezpieczeństwaRuchu Drogowego

Akcje charytatywne


 GŁÓWNE CELE WYCHOWANIA IPROFILAKTYKI

 

1.      Kształtowanie poczuciatożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej iregionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianie z zagrożeniamibezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.

2.      Kształtowanie nawykówkulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się zrówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i grupierówieśniczej.

3.      Wspieranie rozwojuintelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, szanowaniedorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie.Zapobieganie zachowaniom agresywnym.

4.      Kształtowanie właściwychnawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowańchroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia.Motywowanie do zdrowego stylu życia.

 

Plany działańwychowawczo-profilaktycznych na poszczególnych poziomach edukacyjnych

 

KlasyI – III

 

Kształtowaniepoczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej,lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków.Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenieprawidłowej reakcji na te zagrożenia.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczych

1. Zapoznanie z symbolami narodowymi.

2. Poznawanie poprzez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich

3. Poznawanie swojej miejscowości.

4. Poznawanie sylwetek słynnych Polaków, patrona szkoły.

Pogadanki, wycieczki, udział w uroczystościach szkolnych i gminnych o wymowie patriotycznej, filmy, audycje telewizyjne i inne.

Uczeń kształtuje w sobie poczucie tożsamości narodowej, przynależności do społeczności lokalnej i regionalnej.

1. Wdrażanie do podejmowania zadań i odpowiedzialności za ich realizację (trójki klasowe, pełnienie dyżurów).

2. Wspólne organizowanie imprez klasowych, niektórych zajęć, dekoracji klasy, itp.

3. Samopomoc koleżeńska, opieka nad klasopracownią.

4. Wdrażanie do zdrowego stylu życia.

5. Kształtowanie postaw ograniczonego zaufania do osób nieznajomych.

Wybory samorządu klasowego, przydział czynności, współuczestniczenie uczniów w przygotowaniu imprez klasowych, pomoc słabszym, niepełnosprawnym, chorym. Pogadanki z higienistką, realizacja programów zdrowotnych.

Dziecko ma poczucie przynależności do klasy, współdziała w grupie, uczy się postaw społecznych, wychowuje do demokracji i samorządności. Uczniowie znają i przestrzegają zasady higieny osobistej, wiedzą jakie są zagrożenia dla ich zdrowia. Zwracają się o pomoc do dorosłych w sytuacjach trudnych.

1. Omówienie z uczniami praw i obowiązków dziecka w rodzinie.

2. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną.

3. Przekazywanie systemów wartości związanych z rodziną Pogadanki, organizowanie Dnia Dziecka, Matki, Ojca, Babci, Dziadka, Dni Rodziny, dofinansowanie obiadów. Uczeń rozumie rolę i znaczenie rodziny w życiu człowieka. Uczeń zna numery telefonów instytucji.

4. Szczególna opieka nad dziećmi z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią.

5. Zapoznanie z podstawowymi prawami ucznia, dziecka, człowieka. Przekazywanie informacji o tym, gdzie należy szukać pomocy np. w sytuacjach naruszania nietykalności, przemocy, itp.

6. Wdrażanie do współpracy, jako forma zapobiegania zachowaniom agresywnym.

Pogadanki, organizowanie Dnia Dziecka, Matki, Ojca, Babci, Dziadka, Pikników Rodzinnych, dofinansowanie obiadów, pomoc dzieciom z rodzin ubogich, patologicznych. Współpraca z instytucjami wspomagającymi.

Uczeń rozumie rolę i znaczenie rodziny w życiu człowieka. Uczeń zna numery telefonów instytucji, wie gdzie należy szukać pomocy w sytuacjach, gdy zagrożone jest jego zdrowie, życie oraz jego bliskich, znajomych. Rozpoznaje sytuacje zwiastujące zagrożenie.

 

Kształtowanienawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości,efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażaniedo życia w społeczności szkolnej i rówieśniczej.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczo -profilaktycznych

1. Dokładne rozpoznanie środowiska rodzinnego pod kątem mogących się pojawić w przyszłości problemów natury społeczno – emocjonalnej (choroby, sytuacja materialna, patologie, przemoc w rodzinie i inne).

2. Wdrażanie uczniów do właściwych reakcji w przypadku wystąpienia problemów natury społeczno – moralnej.

3. Integrowanie społeczności klasowej.

Ankieta, wywiad, zabawy socjoterapeutyczne, psychodramy, rozmowy, pogadanki, filmy (uczenie tolerancji i akceptacji, umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych). Andrzejki, wigilia klasowa, wycieczki, zabawy klasowe, uroczystości szkolne.

Uczeń poznaje i stosuje elementarne normy współżycia społecznego w grupie rówieśniczej.

1. Organizowanie pomocy koleżeńskiej.

2. Wdrażanie do poszanowania odmienności innych w sferze wiary, poglądów, upodobań i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd.

Pogadanki, psychodramy, dyskusje. Uczenie reagowania na zjawiska przemocy.

Dziecko uczy się wrażliwości na potrzeby innych, przyswaja sobie podstawowe zasady tolerancji. Potrafi zachować się w sytuacjach konfliktowych.

1. Rozliczanie uczniów z powierzonych im zadań pod kątem uczciwości, eliminowanie np. ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych.

2. Kształtowanie umiejętności asertywnego zachowania się, „mówienia nie”, gdy ktoś namawia do zapalenia papierosa, zażycia narkotyku, spożycia alkoholu, wspólnego pobicia kolegi.

Zawieranie kontraktów klasowych, rozmowy, psychodramy, filmy, spotkania z policjantem, pedagogiem, kontakty z rodzicami, spektakle profilaktyczne.

Dziecko uczy się uczciwości, odpowiedzialności, asertywności, dokonywania słusznych wyborów.

 

Wspieranierozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki,szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartościeuropejskie. Zapobieganie zachowaniom agresywnym.

 

Zadania

Metody

Efekty oddziaływań wychowawczo  -   profilaktycznych

1. Zapoznanie z prawami i obowiązkami zawartymi w Statucie Szkoły.

2. Wyjazdy do teatru, kina w Rzeszowie i innych, udział w audycjach muzycznych.

3. Oglądanie spektakli teatralnych i przygotowanych przez uczniów.

4. Zwiedzanie zabytków, wystaw muzealnych i artystycznych.

5. Edukacja regionalna - rajdy rowerowe po najbliższej okolicy.

6. Edukacja czytelnicza i medialna.

7. Powierzanie uczniom zadań zespołowych wynikających z bieżących potrzeb procesu dydaktycznego.

Pogadanki, wycieczki, pasowanie na czytelnika, aktywizujące metody pracy, zajęcia prowadzone przez nauczycielki biblioteki, konkursy, spotkania edukacyjne – udział w konkursach wiedzy.

Uczeń zna swoje prawa i obowiązki. Czuje się członkiem zespołu klasowego, aktywnym i odpowiedzialnym za pracę i atmosferę w nim panującą.

1. Stosowanie w procesie dydaktycznym takich form jak: inscenizacje, dramy, recytacje, śpiew itd.

2. Przygotowanie przedstawień z okazji uroczystości klasowych, świąt (np. Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka).

3. Promowanie książki, muzyki, kontaktu ze sztuką jako formy spędzania czasu wolnego i zdobywania wiedzy o świecie i sobie samym.

Konkursy plastyczne, biblioteczne, inscenizacje, wystawki książek.

Dziecko podejmuje próby twórczego uczestnictwa w kulturze, poznaje rolę i znaczenie kultury i sztuki w życiu człowieka.

1. Zapoznanie uczniów ze środowiskiem lokalnym, instytucjami publicznymi, rodzajami i sposobami załatwiania spraw w takich instytucjach.

2. Zapoznanie uczniów z przeznaczeniem i obsługą nowoczesnych urządzeń technicznych.

3. Dostrzeganie różnic między rzeczywistością, a przekazem medialnym.

4. Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów.

5. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym i umożliwianie optymalnego rozwoju uczniom zdolnym.

Wycieczki, wywiady, spotkania z ludźmi znanymi w środowisku, zajęcia z uczniem zdolnym: przygotowanie do konkursów szkolnych, międzyszkolnych (ortograficzny, matematyczny, ekologiczny), rozwijanie zainteresowań, organizowanie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, spotkania z pedagogiem, zajęcia socjoterapeutyczne.

Uczeń poznaje otaczający go świat fizyczny i społeczny, odnajduje w nim swoje miejsce. Rozpoznaje swoje uzdolnienia, stosuje wiedzę i umiejętności w życiu codziennym, uczestniczy w konkursach wiedzy. Uczy się krytycznie i racjonalnie korzystać z oferty medialnej.

 

Kształtowaniewłaściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboruzachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznegostylu życia. Motywowanie do zdrowego i bezpiecznego stylu życia.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych

1. Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami higieny i skutkami jej nieprzestrzegania.

2. Realizacja profilaktyki zdrowego uzębienia.

3. Wdrażanie uczniów do utrzymywania w czystości miejsca pracy.

4. Udział uczniów w konkursach o tematyce zdrowotnej.

5. Zapoznanie uczniów z zasadami udzielania pierwszej pomocy.

Pogadanki, rozmowy, spotkania z higienistką.

Przeszkolenie uczniów w ramach programu WOŚP.

Uczeń rozumie potrzebę dbałości o higienę osobistą.

1. Wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się w czasie zajęć, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły i ze szkoły.

2. Uczenie prawidłowych zachowań w razie np. pożaru, wypadku, kradzieży.

3. Wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy i zachowania higieny psychicznej.

4. Zapoznanie dzieci z właściwymi zachowaniami.

Pogadanki, spotkania z policjantem, filmy, pokazy, konkursy plastyczne, układanie harmonogramu dnia (sen, nauka, wypoczynek), próbny alarm.

Uczeń zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, stara się je przestrzegać. Uczeń wie jak zachować się w sytuacjach zagrożenia, zna telefony alarmowe.

1. Nauka zabaw ruchowych, gier, zabaw terenowych i częste ich stosowanie.

2. Objęcie fachową opieką uczniów z wadami postawy.

Wycieczki piesze, turnieje sportowe, pikniki rodzinne, gimnastyka korekcyjna.

Uczeń docenia znaczenie aktywności ruchowej.

1. Kształtowanie umiejętności obserwowania przyrody.

2. Uświadamianie odpowiedzialności za czystość środowiska.

3. Dbanie o stan środowiska w najbliższej okolicy.

4. Rozwijanie zainteresowań edukacją ekologiczną.

Wycieczki po okolicy, do parku, lasu, udział w akcjach: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, selektywna zbiórka surowców wtórnych, zajęcia, konkursy ekologiczne.

Uczeń poznaje współzależność między człowiekiem a środowiskiem naturalnym.

1. Zapoznanie z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby.

2. Przedstawienie pozytywnego albo szkodliwego wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka.

3. Ukazywanie szkodliwości tzw. używek na rozwój psychofizycznego człowieka.

4. Kształcenie umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, Internetu, gier komputerowych.

5. Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.

Spotkania z higienistką, realizacja programu, warsztaty dla uczniów i rodziców nt.  cyberprzemocy, bezpieczeństwa w sieci, radzenia sobie ze stresem.

Uczeń poznaje zasady zdrowego odżywiania się i ich wpływ na zdrowie i kondycję fizyczną. Stara się poprawnie wartościować i wybierać programy oraz kontrolować czas korzystania z mediów. Potrafi radzić sobie w sytuacjach stresujących.


KlasyIV – VIII

 

Kształtowaniepoczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej,lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianiez zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcjina te zagrożenia.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych

1. Kształtowanie postaw patriotycznych, szacunku dla historii i tradycji, symboli narodowych.

2. Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami obywateli zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Zapoznanie z historią i tradycjami symboli narodowych.

4. Zapoznanie z sylwetkami sławnych Polaków.

Uroczystości szkolne, środowiskowe (Święto Niepodległości, 3 Maja), konkursy, wystawki, gazetki, wycieczki do miejsc Pamięci Narodowej, muzeów, „żywe” lekcje historii, projekty regionalne.

Uczeń posiada poczucie tożsamości narodowej, wie jak stać się dobrym obywatelem swego kraju i chce nim zostać.

1. Stwarzanie uczniom możliwości współdecydowania o klasie i szkole.

2. Pogłębianie znajomości i rozumienia zasad zawartych w Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji Praw Dziecka.

3. Zapoznanie uczniów z zasadami funkcjonowania demokratycznego państwa.

4. Uczenie zasad demokracji poprzez stosowanie metod aktywnego nauczania.

5. Wykorzystanie wyborów samorządowych i parlamentarnych do zapoznawania się z zasadami demokracji i uczenia się kultury politycznej.

Praca w samorządzie klasowym i szkolnym, opieka nad pracownią, terenem szkolnym, organizowanie imprez klasowych i szkolnych.

 

 

 

 

 

Praca w grupach, dyskusja, debata.

Uczeń przyswaja postawy społeczne, uczy się demokracji i samorządności.


 

Kształtowanienawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się zrówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupierówieśniczej.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych

1. Realizacja treści etyczno-moralnych zawartych w programach nauczania.

2. Tworzenie reguł współżycia klasowego.

3. Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu.

4. Zapoznanie uczniów z odpowiedzialnością karną za konkretne wykroczenia popełniane przez nieletnich.

5. Wpajanie szacunku dla cudzej i prywatnej własności, eliminowanie kradzieży i zapobieganie niszczeniu mienia.

6. Stała kontrola wypełniania obowiązku szkolnego pod kątem frekwencji.

7. Proponowanie wzorców osobowych zaczerpniętych z historii, literatury, świata współczesnego.

Uroczystości szkolne, realizacja treści zawartych w programach nauczania, katechezy, spotkania z pedagogiem, policjantem, ankiety, dyskusje, debaty, wywiady, psychodramy.

Uczeń staje się wrażliwy na potrzeby innych, zna podstawowe zasady tolerancji. Postępuje zgodnie z zasadami Dekalogu.

1. Poszerzenie wiedzy nt. praw dziecka zawartych w Konwencji Praw Dziecka i jej przestrzegania w Polsce i innych krajach.

2. Realizacja programu Wychowania do życia w rodzinie.

3. Kontynuowanie przekazywania systemów wartości związanych z rodziną.

4. Szczególna opieka nad dziećmi z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią.

Pogadanki, dyskusje, organizowanie spotkań z udziałem członków rodziny.

Uczeń pogłębia swoją wiedzę nt. rodziny i zasad jej funkcjonowania. Rozumie znaczenie praw naturalnych i ustanowionych przez człowieka.

1. Eliminowanie agresywnych zachowań i prób siłowych rozwiązywania konfliktów.

2. Uczenie się właściwych sposobów rozwiązywania konfliktów.

3. Propagowanie życzliwości i otwartości w stosunkach międzyludzkich, kultury osobistej, zasad savoir vivre'u, poprawnej polszczyzny, eliminowanie wulgaryzmów wśród uczniów.

4. Promowanie odwagi cywilnej i reakcji w przypadku bycia świadkiem przemocy, wandalizmu, obrażania innego człowieka – uczenie „mądrej reakcji”.

Dyskusje, psychodramy, spotkania z policjantem, pedagogiem, spektakle profilaktyczne, nagradzanie wzorowych postaw – wręczanie dyplomów uznania, upominanie źle zachowujących się uczniów, szkolny zespół mediatorów rówieśniczych (jeżeli istnieje).

Uczeń zna podstawowe zasady obowiązujące w stosunkach międzyludzkich, stosuje w praktyce obowiązujące procedury zachowania się w sytuacjach problemowych. Ładnie wypowiada się, nie używa wulgaryzmów.

 

Wspieranierozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki,szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartościeuropejskie. Zapobieganie zachowaniom agresywnym.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych

1. Przydzielanie zadań o zróżnicowanym stopniu trudności i sposobie realizacji w zależności od uzdolnień, możliwości, rozwoju i postępów ucznia.

2. Zapoznanie uczniów z różnymi technikami zdobywania wiedzy.

3. Przygotowanie do życia w społeczeństwie informatycznym i informacyjnym.

4. Praca z uczniem zdolnym i mającym problemy w nauce.

Ankiety, współpraca z rodzicami, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, koła zainteresowań, nauczanie indywidualne, przygotowanie uczniów do konkursów.

Uczeń poznaje swoje możliwości i predyspozycje Potrafi świadomie korzystać ze środków komunikacji masowej, zna i wykorzystuje w praktyce podstawowe zasady posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.

1. Zapoznanie uczniów ze sposobami zdobywania informacji.

2. Promocja talentów.

3. Zespołowe przygotowanie i prezentowanie wiedzy zdobytej na dany temat.

4. Udział w konkursach przedmiotowych i innych, związanych z zainteresowaniami uczniów.

5. Przygotowanie zespołu uczniów do obchodów uroczystości, zgodnie z kalendarzem imprez.

6. Udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

Udostępnianie czasopism, książek, filmy, Internet. Prezentacja uzdolnień, udział w konkursach przedmiotowych, ekologicznych, apele. Umieszczanie nazwisk zwycięzców, laureatów na specjalnej tablicy, w gazetce szkolnej i stronie internetowej.

Uczeń poznaje sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy, rozwijania uzdolnień i zainteresowań. Potrafi sprostać stawianym przed nim wymaganiom związanym z dalszą edukacją.

 

 

 

Kształtowaniewłaściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboruzachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznegostylu życia. Motywowanie do zdrowego i bezpiecznego stylu życia.

 

Zadania

Metody, formy, techniki

Efekty oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych

1. Uczulenie na szczególną dbałość o higienę ciała i odzieży w okresie dojrzewania.

2. Propagowanie zasad racjonalnego odżywiania się, dbania o rozwój fizyczny.

3. Realizacja programu profilaktyki zagrożeń, uzależnień.

4. Ukazywanie szkodliwości hałasu i dłuższego w nim przebywania.

5. Przekazywanie podstawowej wiedzy nt. udzielania pierwszej pomocy.

6. Zapoznanie uczniów z instrukcjami obowiązującymi w razie ogłoszenia alarmu, również tzw. próbne alarmy.

7. Promowanie racjonalnego rozkładu dnia: sen, czas poświęcony na naukę i wypoczynek.

Pogadanki, filmy, spotkania z higienistką, spektakle profilaktyczne, warsztaty dla uczniów nt. udzielania pierwszej pomocy, pogadanki nt. zdrowego stylu życia.

Uczeń dba o higienę osobistą, rozwój fizyczny i psychiczny.

1. Ukazywanie znaczenia czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu w dobie rozwoju techniki, komputeryzacji i innych zagrożeń cywilizacyjnych.

2. Zapoznanie uczniów ze skutkami ingerencji człowieka w świat przyrody, aktualnym stanem środowiska naturalnego.

3. Zapoznanie z instytucjami działającymi na rzecz ochrony środowiska.

4. Dbanie o czystość wyznaczonego rejonu szkoły i jej najbliższego otoczenia. Uczenie właściwego zachowania w kontaktach z przyrodą, eliminowanie zjawiska znęcania się nad zwierzętami.

Wycieczki klasowe, rowerowe, rajdy, biwaki, zabawy terenowe, pogadanki, dyskusje, SKS, treningi, pikniki, selektywna zbiórka surowców wtórnych, Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata, konkursy, wystawki, inscenizacje.

Uczeń docenia znaczenie sportu, rekreacji i wypoczynku na świeżym powietrzu, działa na rzecz ochrony swojego najbliższego środowiska, propaguje idee ochroniarskie w najbliższym środowisku.

 

 

Ewaluacjaprogramu:

 

Efekty działań wychowawczo –profilaktycznych będą monitorowane na bieżąco. Sposoby zbierania informacji:

 

   obserwacjauczniów w różnych sytuacjach szkolnych;

   rozmowyz nauczycielami, pedagogiem szkolnym, higienistką szkolną, uczniami, rodzicami;

   analizadokumentów;

   ankiety.


PROCEDURYPOSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH Z UDZIAŁEM UCZNIA OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLEPODSTAWOWEJ W WÓLCE PODLEŚNEJ

 

Zasadyogólne:

 

Postępowanie w sytuacjachkryzysowych z udziałem ucznia powinno być prowadzone możliwie w jaknajszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychofizycznego ucznia.Uczeń i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacji ipodjętych przez szkołę działaniach ich dotyczących. Osobą odpowiedzialną naterenie szkoły za respektowanie praw ucznia jest dyrektor szkoły. Osobąodpowiedzialną za monitorowanie respektowania praw ucznia jest wychowawca.Uczniowie wykraczający poza normy prawne i zasady zachowania akceptowane wszkole ponoszą sankcje przewidziane w Statucie Szkoły. W sytuacji, gdy szkoławykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, a ichzastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamiapisemnie Sąd Rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjitych instytucji. Nauczyciel dokumentuje zaistniałe zdarzenia na terenie szkoły,sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń.

 

 

Szkolneprocedury postępowania w sytuacjach trudnych obejmują następujące sytuacjez udziałem uczniów:

 

1.      Nierealizowanie obowiązkuszkolnego

2.      Objęcie ucznia pomocąpsychologiczno – pedagogiczną

3.      Agresja i przemoc rówieśnicza

4.      Łamanie prawa przez ucznia wstosunku do nauczyciela

5.      Palenie papierosów

6.      Alkohol i narkotyki (uczeń podwpływem substancji, posiadanie substancji, znaleziona substancja na terenieszkoły)

7.      Demoralizacja

8.      Czyny karalne na terenie szkoły

9.      Zniszczenie mienia szkolnego

10.  Osoba obca na terenie szkoły

11.  Uczeń ofiarą krzywdzenia wrodzinie

12.  Nieobecność rodziców/prawnychopiekunów ucznia

13.  Cyberprzemoc

Do reagowania na powyższesytuacje zobowiązani są wszyscy pracownicy szkoły. Uczeń i jego rodzice majaprawo do pełnej informacji o sytuacjach i podjętych przez szkołę działaniachich dotyczących.

 

 

Podstawyprawne stosowanych procedur:

 

- Ustawa z dnia 26 października1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Z 1982 r., nr 35, poz. 228z późniejszymi zmianami – tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., nr 11, poz. 109)oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą;

- Ustawa z dnia 26 października1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U., nr35, poz. 230 z późniejszymi zmianami);

- Ustawa z dnia 24 kwietnia1997 o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2003 r., nr 34, poz. 1998);

- Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz. U. nr 30, poz. 179 z późniejszymi zmianami);

- Zarządzenie nr 590/03Komendanta Głównego Policji z dnia 24 października 2003 r. w sprawie form imetod działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji iprzestępczości nieletnich;

- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., nr 67, poz. 329 z późniejszymizmianami);

- Rozporządzenie MinistraEdukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowychform działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieżyzagrożonych uzależnieniem (Dz. U. nr 26, poz. 226);

- Rozporządzenie MENiS z dnia30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocypsychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach iplacówkach.

 

 

§1Nierealizowanie obowiązku szkolnego

1.      Szkoła posiada system kontrolifrekwencji uczniów – elektroniczny dziennik eszkola24.pl

2.      W przypadku stwierdzenianieobecności nieusprawiedliwionej, wychowawca klasy ma obowiązek podjąćnastępujące działania:

a) sprawdzić sytuację ucznia(zbadać przyczynę nieobecności) poprzez kontakt telefoniczny, korespondencyjnyoraz wysyłanie wiadomości w systemie eszkola24.pl do rodziców/prawnychopiekunów ucznia,

b) w sytuacji braku kontaktu zrodzicami/prawnymi opiekunami ucznia bądź braku skuteczności interwencji (conajmniej dwie próby), pedagog szkolny na wniosek wychowawcy ma obowiązek podjąćdalsze kroki, tj.:

- wizyta w domu ucznia wraz zwychowawcą klasy;

- kontakt z dzielnicowym lubinną instytucją wspierającą opiekę i rozwój dziecka w celu interwencji;

3.      W przypadku stwierdzenianieobecności nieusprawiedliwionej przekraczającej 50% zajęć lekcyjnych w danymmiesiącu, tj. ok. 65 godzin lekcyjnych, dyrektor szkoły wysyła „upomnienie”dotyczące nierealizowania obowiązku szkolnego do rodziców/prawnych opiekunówucznia;

4.      Jeśli po upływie 7 dni odotrzymania „upomnienia” przez rodziców/opiekunów prawnych, uczeń nadal nierealizuje obowiązku szkolnego, dyrektor dostarcza do Urzędu Gminy „Wniosek owszczęcie postępowania egzekucyjnego”;

5.      Na wniosek dyrektora szkoły,Wójt Gminy wszczyna postępowanie egzekucyjne, które skutkować może karąpieniężną w wysokości do 5000 zł;

6.      Równocześnie, zgodnie z ustawąo postępowaniu w sprawach nieletnich, szkoła może wystąpić do Sądu Rejonowego zprośbą o wydanie postanowienia w sprawie ucznia nierealizującego obowiązkuszkolnego.

 

§ 2 Objęcie uczniapomocą psychologiczno – pedagogiczną

 

1. Z uwagi na indywidualnepotrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,wynikające w szczególności:

   zniepełnosprawności,

   zniedostosowania społecznego,

   zzagrożenia niedostosowaniem społecznym,

   zeszczególnych uzdolnień,

   zespecyficznych trudności w uczeniu się,

   zzaburzeń komunikacji językowej,

   zchoroby przewlekłej,

   zsytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

   zniepowodzeń edukacyjnych,

   zzaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową i jego rodziny, sposobemspędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,

   ztrudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianaśrodowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem zagranicą; uczeń może zostać objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenieszkoły, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 30.04.2013 r.

 

§ 3 Agresja i przemoc rówieśnicza

1. Sytuacje w których należypodjąć postępowanie dotyczą:

   naruszenianietykalności fizycznej innych osób (z wyjątkiem czynów karalnych ściganych zurzędu, wobec których zastosowanie maja procedury zawarte w §8 ),

   naruszeniagodności osobistej innych osób (wulgaryzmy, przemoc psychiczna)

2. Każdy członek społecznościszkolnej (uczeń, nauczyciel, pracownik niepedagogiczny, rodzic) ma obowiązekzareagować na sytuacje agresji i przemocy na terenie szkoły poprzez:

   uczeń– poinformowanie o zajściu osoby dorosłej;

   pracownikszkoły – zdecydowane przerwanie negatywnych zachowań sprawcy wobec ofiary,

   rodzic– zgłoszenie faktu agresji i przemocy wychowawcy, dyrektorowi lub pedagogowiszkolnemu.

3. Wychowawca we współpracy zpedagogiem szkolnym przeprowadza rozmowę wyjaśniającą – identyfikuje ofiarę,agresora i świadków zdarzenia oraz podejmuje interwencję profilaktyczno –wychowawczą wobec agresora.

4. Ofiara zajścia zostajeobjęta szczególną uwagą oraz, w razie potrzeby, opieką pedagoga szkolnego.

5. W razie powtarzających sięlub szczególnie niebezpiecznych zachowań agresywnych na terenie szkoły, wobecucznia podejmowane są następujące kroki (w zależności od nasilenia problemu):

   rozmowainterwencyjna z wychowawcą, pedagogiem szkolnym;

   rozmowadyscyplinująca z udziałem dyrektora szkoły;

   spisaniekontraktu z udziałem rodziców/opiekunów prawnych, wychowawcy, pedagogaszkolnego oraz dyrektora, w którym uczeń zobowiązuje się do przestrzeganiaustalonych reguł, naprawienia wyrządzonej szkody oraz do poniesieniakonsekwencji w razie złamania zasad kontraktu;

6. W razie braku efektupowyższych działań szkoła może zwrócić się do Sądu Rejonowego o wydaniepostanowienia w sprawie ucznia.

 

§ 4 Łamanie prawaprzez ucznia w stosunku do nauczyciela

1. Nauczyciel korzysta wzwiązku z pełnieniem obowiązków służbowych z prawa do ochrony przewidzianej dlafunkcjonariuszy państwowych (Karta Nauczyciela art. 63)

2. Łamanie prawa w stosunku donauczycieli obejmuje takie zachowania, jak: groźby słowne, zwerbalizowane lub wpostaci sms-ów, zniesławienie wulgaryzmami, zastraszanie, szantaż, naruszanienietykalności cielesnej, okradanie, niszczenie mienia prywatnego.

3. Organ prowadzący orazdyrektor są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalonedla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.

4. Uczeń ponosiodpowiedzialność za łamanie prawa w stosunku do nauczyciela według stosownychprzepisów prawa.

 

§ 5 Paleniepapierosów

1. Osoba, która uważa, że uczeńpali papierosy (w szkole lub jej obrębie), zgłasza ten fakt wychowawcy klasy.

2. Wychowawca przeprowadza zuczniami rozmowę profilaktyczną, informując o negatywnych skutkach paleniapapierosów zobowiązując ucznia do zaniechania negatywnego postępowania.

3. Wychowawca klasy informujerodziców/opiekunów prawnych.

4. Jeśli sytuacja się powtarza,wychowawca informuje pedagoga, który wzywa ucznia na rozmowę wychowawczą.

5. Uczeń otrzymuje wpis dozeszytu obserwacji.

6. Notoryczne łamanie porządkuszkolnego poprzez palenie papierosów może zostać zgłoszone  do Sądu Rejonowego.

 

§ 6 Alkohol inarkotyki

W przypadku gdy nauczycielpodejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholulub narkotyków powinien podjąć następujące kroki:

1. Zawiadamia o tym fakciedyrektora szkoły, który wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lubodurzenia, ewentualnie udziela pomocy medycznej.

2. Osoba wyznaczona przezdyrektora odizolowuje ucznia od reszty, ale ze względów bezpieczeństwa niepozostawia go samego, stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jegożycie ani zdrowie.

3. Dyrektor szkoły lub osobaprzez niego wyznaczona powiadamia rodziców/opiekunów prawnych, którychzobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdyrodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole,czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycjifunkcjonariuszom policji – decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanuzdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

4. Dyrektor szkoły zawiadamianajbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholuodmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem dajepowód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadkustwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia doizby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych – naczas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcieumieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny jeśli uczeńnie ukończył 18 lat.

5. Po powrocie ucznia doszkoły, dyrektor wraz z wychowawcą przeprowadzają z uczniem rozmowędyscyplinującą. Uczeń otrzymuje wpis do zeszytu obserwacji.

6. Jeśli powtarzają sięprzypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływemalkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, dyrektor szkoły ma obowiązekpowiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego.

 

 

Wprzypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancjęprzypominającą narkotyk, powinien podjąć następujące kroki:

 

1. Nauczyciel w obecności innejosoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazałmu te substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnejodzieży), ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ichzwiązku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielniewykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynnośćzastrzeżona wyłącznie dla policji.

2. O swoich podejrzeniachpowiadamia dyrektora szkoły, który informuje rodziców/opiekunów prawnych uczniai wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.

3. W przypadku, gdy uczeń mimowezwania, odmawia przekazania substancji i pokazania zawartości teczki,dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należącedo ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.

4. Jeżeli uczeń wyda substancjedobrowolnie, dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona, po odpowiednimzabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostkipolicji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabyłsubstancję. Całe zdarzenie nauczyciel/dyrektor lub osoba przez niego wyznaczonadokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimispostrzeżeniami.

 

 

Wprzypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającąwyglądem narkotyk, powinien podjąć następujące kroki:

1. Nauczyciel zachowując środkiostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanychoraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje (o ilejest to możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znalezionasubstancja należy.

2. Powiadamia o zaistniałymzdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.

3. Po przyjeździe policjiniezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacjedotyczące szczegółów zdarzenia.

 

§7 Demoralizacja

Demoralizacja – zgodnie z art.4 § 1 ustawy o postępowaniu w sprawachnieletnich - naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynuzabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązkunauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych.

 

Wprzypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie 18-tu lat, używa alkoholulub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierządbądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinienpodjąć następujące kroki:

1. Przekazać uzyskanąinformację wychowawcy klasy.

2. Wychowawca informuje ofakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.

3. Wychowawca wzywa do szkołyrodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskane informacje.Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz uczniem w ich obecności. W przypadkupotwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnegopostępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowaniedziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programieterapeutycznym.

4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal zwiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ichdziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sądrodzinny lub policję

5. Podobnie, w sytuacji, gdyszkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych(rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkanie z pedagogiem, dyrektorem,itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lubpolicję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

 

§8 Czyny karalne na terenie szkoły

Przez „czyn karalny: rozumiesię czyn zabroniony przez ustawę jako:

a) przestępstwo lubprzestępstwo skarbowe albo

b) wykroczenie określone w art.51, 62, 69, 74, 76, 85, 87, 119, 122, 124, 133 lub 143 Kodeksu wykroczeń. Doczynów karalnych ściganych z urzędu należą m. in. bójki (co najmniej dwóchuczestników na dwóch), pobicia (dwóch, trzech lub więcej na jednego),wymuszenia pieniędzyz użyciem przemocy (rozbój), kradzież, uszkodzenie ciała(agresja fizyczna) – jeżeli lekarz sądowy oceni niezdolność powyżej 7 dni, do 7dni przestępstwo jest ścigane na wniosek rodziców (prawnych opiekunów).

 

Postępowaniewobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego:

1. Udzielenie pierwszej pomocy(przedmedycznej), bądź zapewnienie jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza wprzypadku, kiedy ofiara doznała obrażeń.

2. Niezwłocznie powiadomieniedyrektora szkoły.

3. Powiadomienie rodzicówucznia.

4. Niezwłoczne wezwanie policjiw przypadku kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia środkówprzestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.

 

Postępowaniewobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa:

1. Niezwłoczne powiadomieniedyrektora szkoły.

2. Ustalenie okoliczności czynui ewentualnych świadków zdarzenia.

3. Przekazanie sprawcy (o ilejest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi szkoły lub pedagogowiszkolnemu pod opiekę).

4. Powiadomienie rodzicówucznia – sprawcy.

5. Niezwłoczne powiadomieniepolicji w przypadku gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.)lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana.

6. Zabezpieczenie ewentualnychdowodów przestępstwa lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich policji (np. sprawca rozbojuna terenie szkołyużywa noża i uciekając porzuca go lub porzuca jakiśprzedmiot pochodzący z kradzieży).

 

§ 9Zniszczenie lub zawłaszczenie mienia szkolnego i prywatnego

1. W przypadku zgłoszenia lubzawłaszczenia sprawą zajmuje się pracownik pedagogiczny, któremu zniszczenielub zawłaszczenie zgłoszono.

2. O fakcie zniszczenia lubzawłaszczenia bezzwłocznie powiadamiany jest Dyrektor szkoły.

3. Dyrektor szkoły lubwyznaczona przez niego osoba podejmuje czynności mające na celu ustaleniesprawcy zniszczenia lub zawłaszczenia oraz powiadamia o swoich działaniachrodziców ucznia podejrzanego o dokonanie zniszczenia lub zawłaszczenia oraz wprzypadku zniszczenia lub zawłaszczenia mienia prywatnego, rodzice uczniaposzkodowanego.

4. Rodzice ucznia zobowiązanisą pokryć koszty zakupu lub naprawy zniszczonego lub zawłaszczonego mieniaszkolnego. Rodzice ucznia poszkodowanego mają prawo wystąpić do rodziców sprawcy o pokrycie kosztówzakupu lub naprawy mienia prywatnego.

5. W przypadku, gdy wartośćzniszczonego lub zawłaszczonego mienia przekracza kwotę zgodną z aktualnym stanem prawnym, sprawa obligatoryjnie jestzgłaszana Policji.

 

§ 10 Osobaobca na terenie szkoły:

1. Każdy, kto nie jest obecnieuczniem, pracownikiem szkoły lub rodzicem/prawnym opiekunem, traktowany jestjako osoba obca.

2. Wszyscy pracownicy szkołypowinni zwracać uwagę na osoby obce na terenie szkoły zapytać o cel pobytu oraz skierować dosekretariatu lub w razie możliwości pomóc w rozwiązaniu problemu. Dyrektorszkoły podejmuje decyzję co do zasadności pobytu osoby obcej na terenie szkoły.Na tej podstawie ma prawo zabronić wstępu do szkoły.

 

§ 11W razie notorycznego łamania norm i zasad obowiązujących w szkole, wobec uczniamogą zostać podjęte następujące działania (jeżeli nie zostały ujęte wpowyższych procedurach):

- rozmowa interwencyjna zwychowawcą, pedagogiem szkolnym,

- rozmowa jw. z udziałemrodziców/opiekunów prawnych,

- rozmowa dyscyplinująca zudziałem dyrektora szkoły,

- spisanie kontraktu z udziałemrodziców/opiekunów prawnych, wychowawcy, pedagoga szkolnego oraz dyrektora, wktórym uczeń zobowiązuje się do przestrzegania ustalonych reguł, naprawieniawyrządzonej szkody oraz do poniesienia konsekwencji w razie złamania zasadkontraktu,

- skierowanie sprawy do SąduRejonowego.

 

§ 12Samowolne opuszczanie zajęć lub szkoły przez ucznia

1. W przypadku, gdy uczeńsamowolnie opuszcza lekcję, nauczyciel prowadzący zajęcia po stwierdzeniunieobecności niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły, jego zastępcę lubpedagoga.

2. Ww. osoby starają sięustalić miejsce pobytu ucznia w czasie nieobecności na zajęciach.

3. Jeżeli uczeń nie przebywa naterenie szkoły, nauczyciel, pedagog, wicedyrektor lub dyrektor natychmiastpowiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o zdarzeniu. Po wyczerpaniu wszystkichmożliwości – kontaktu z rodzicami i ustalenia miejsca pobytu ucznia, zawiadamiapolicję.

4. Wychowawca wzywa do szkołyrodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przeprowadza rozmowę z rodzicami orazuczniem w ich obecności. Zobowiązuje ucznia do zaniechania samowolnegoopuszczania zajęć, rodziców do kontrolowania frekwencji dziecka. Ustalaz rodzicami strategię postępowania. Sporządza notatkę zespotkania.

 

§ 13Procedury postępowania w przypadku stwierdzenia stosowania cyberprzemocy

1. Za cyberprzemoc uważa sięwszelkie formy przemocy z użyciem mediów elektronicznych, głównie Internetu itelefonów komórkowych.

2. Ujawnienie zjawiskacyberprzemocy wymaga podjęcia w szkole konkretnych działań interwencyjnych.

3. Każda osoba, którapodejrzewa lub ma pewność o zaistnieniu cyberprzemocy ma obowiązek zgłosić tenfakt wychowawcy klasy, pedagogowi szkolnemu, ewentualnie innemu nauczycielowi,który ma obowiązek zgłosić sprawę pedagogowi szkolnemu.

4. Pedagog i dyrektor szkoływraz z wychowawcą ofiary lub/i sprawcy dokonują analizy zdarzenia i planują dalsze postępowanie:

- ustalenie okolicznościzdarzenia, jego przyczyn i skutków,

- ustalenie sprawcy (jeżelijest on nieznany),

- przeprowadzenie rozmów zofiarą, sprawcą i świadkami,

- zabezpieczenie dowodów (wmiarę możliwości).

5. Rozmowy z ofiarą, sprawcą iświadkami prowadzone są w sposób dyskretny, z zapewnieniem poczuciabezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zdarzenia. Mają one na celu wyjaśnienieprzyczyn i skutków zaistniałej sytuacji, a w przypadku sprawcy cyberprzemocytakże uświadomienie odpowiedzialności prawnej za popełnione czyny.

6. Sprawca cyberprzemocy ponosikarę, zgodnie z postanowieniami Statutu Szkoły i WSO.

7. W razie koniecznościspecjalistycznej pomocy ofierze lub sprawcy cyberprzemocy, uczeń będzieskierowany do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

8. O sytuacji stosowaniacyberprzemocy powiadamiani są rodzice uczniów,zarówno ofiary jak i sprawcy.

9. Rodzice/prawni opiekunowieofiary cyberprzemocy podejmują decyzję o zgłoszeniu sprawy na Policję lub doSądu Rodzinnego.

10. W przypadku, kiedy nieznanyjest sprawca cyberprzemocy, szkoław porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunamiofiary, zgłasza sprawę na Policję,

11. W przypadku, gdyrodzice/prawni opiekunowie sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy zeszkołą, a uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania, szkoła powiadamiaSąd Rodzinny.

12. Z przeprowadzonych działań,w tym rozmów z ofiarą, sprawcą, świadkami i rodzicami/prawnymiopiekunami uczniów, sporządza się notatkę.

13. W sytuacjach wystąpieniacyberprzemocy nieobjętych niniejszą procedurą, decyzję o podjęciu stosownychdziałań podejmuje Dyrektor Szkoły.