Pierwsze Uczniowskie Doświadczenie Drogą do Wiedzy - etap drugi



Nasza szkoła w lutym 2009 r.została zakwalifikowana do programu Pierwsze UczniowskieDoświadczenie Drogą do Wiedzy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EuropejskiegoFunduszu Społecznego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.   

Pierwszy etap tego Projekturealizowała w I semestrze roku szkolnego 2009/10 wraz z uczniami klasy II  p. Maria Drzał w 2009 roku.

Drugi etap Projektu „Pierwszeuczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” realizowany był przez klasę I wraz zwychowawcą p. Anną Mitał od 1 grudnia 2009 r. Zajęcia pozalekcyjne dla dziecirozpoczęły się od 1 lutego 2010 r.

W II etapie Projektu wzięli  udział wszyscy uczniowie z klasy pierwszej.Głównymi zadaniami opracowanego przez nauczyciela programu W świecie wyobraźni było:

  • uważne słuchanie i czytanie opowiadań, bajek; układanie iopowiadanie historyjek obrazkowych,
  • inscenizowanie tekstów bajekopowiadań i wierszy, gromadzenie słownictwa,
  • tworzenie własnych historyjek,
  • wykonywanie prac plastycznychróżnymi technikami inspirowanych tekstami i inscenizacjami,
  • uczenie się piosenek i układówtanecznych związanych z poznawanymi bajkami; wykonywanie akompaniamentu dopiosenek,
  • rozwiązywanie zadańmatematycznych, przeliczanie, klasyfikowanie przedmiotów,
  • rozwijanie spostrzegawczości,logicznego myślenia i pamięci poprzez gry dydaktyczne i logiczne,
  • organizowanie gier i zabawsportowych oraz zabaw przy muzyce,
  • kształtowanie umiejętnościdostrzegania w utworach świata roślin i zwierząt; prowadzenie obserwacji pogodyi kalendarza pogody,
  • rozwijanie serdeczności,przyjaznych kontaktów z rówieśnikami,
  • kształtowanie zgodnej zabawy ipracy w grupie i uwrażliwienie na potrzeby i pomoc innym,
  • nazywanie własnych odczuć,emocji, nastrojów, wczuwanie się w sytuację innych osób,
  • kształtowanie odpowiedzialności za siebie i relacje w grupie.

Podczas realizacji programu  uczniowiemieli możliwość rozwijania posiadanych zdolności, umiejętności i inteligencjipoprzez stosowanie różnorodnych form i metod pracy i korzystania z bogatego zestawuśrodków dydaktycznych. Dzieci uczestniczyły w atrakcyjnych zajęciach, którebyły dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, odkrywały wsobie wcześniej niepoznanie talenty czy zainteresowania, w tym zdolnościteatralne, muzyczne, plastyczne, językowe, matematyczne i inne. Udział wprojekcie sprawił, że dzieci zaczęły bardziej wierzyć we własne możliwości,powoli wyzbywały się lęku przed publicznym występem. Bawiąc się w teatrrozwijały sferę emocjonalną, poznawczą, społeczną, nauczyły sięwspółodpowiedzialności za podejmowane działania za grupę. Dzieci ćwiczyłyinteligencje słabiej rozwinięte, poznawały ciekawe pomoce, a odpowiednioprzygotowane zadania pozwalały przeżyć sukces. Uczniowie nieśmiali nabywalipewności siebie, ci którzy mają kłopoty z wymową- nie bali się ćwiczyć iwypowiadać.

Nauka stała się dla dzieci przyjemnością i zabawą. Podczaszajęć panowała przyjazna, rodzinna atmosfera. Dzieci niezwykle chętnie korzystałyz pomocy dydaktycznych Projektu: w czasie zajęć dydaktycznych, w czasie zajęćpozalekcyjnych,  jak również w czasieprzerw międzylekcyjnych.

Dla nauczyciela udział wprojekcie stał się możliwością wzbogacenia wiedzy na temat teorii inteligencjiwielorakich H. Gardnera. Dodatkowa wiedza pozwoliła nauczycielowi naprowadzenie skuteczniejszego procesu dydaktyczno- wychowawczego, a ciekawepomoce dydaktyczne w znacznym stopniu uatrakcyjniły zajęcia edukacyjne.

Projekt, to również wzbogaceniekontaktów szkoły z rodzicami, którzy współtworzyli profil swojego dziecka,zdobyli wiedzę na temat inteligencji wielorakich podczas uczestnictwa wprojekcji multimedialnej oraz przyjaźnie wspierali nauczyciela w realizacjiProjektu.

Efektem uczestnictwa klasy w projekcie byłpokaz osiągnięć pt.: Potrafimytańczyć, śpiewać i grać. Dzieci występowały przed p. Dyrektor, przedswoimi rodzicami, dziadkami, rodzeństwem. Prezentacja pokazała, że każdedziecko jest zdolne, a rolą rodziców, nauczyciela jest te zdolności dostrzec,rozwijać i wspierać. W czasie pokazu dzieci zaprezentowały przedstawienie pt. Jaś i Małgosia, wykonały wiele utworówtanecznych, recytowały wiersze wykorzystując swoje ulubione Pacynki, śpiewały igrały na instrumentach perkusyjnych, jak również miały możliwość „zmierzyć się”ze swoimi rodzicami na „serze szwajcarskim”, co wywołało wiele radości natwarzach zarówno dzieci pokonujących swoich rodziców, jak i na twarzachpokonanych, ale dobrze się bawiących dorosłych. Zaprezentowane podczas pokazuumiejętności i zdolności dzieci spotkały się z wielkim zainteresowaniem iaplauzem ze strony oglądających.

 Nazakończenie Projektu uczniowie otrzymali na własność myszki- Pacynki ipamiątkowe dyplomy. Wyraziły przy tym wielki żal, że realizacja Projektu, a tymsamym zajęć pozalekcyjnych dobiegła końca.


Fotogaleria:


Uczniowie klasy I podczas inscenizacji „Jaś i Małgosia”:


Uczniowie klasy I podczas inscenizacji „Jaś i Małgosia”

Album ze zdjęciami Google+ - „Uczniowie klasy I podczas inscenizacji „Jaś i Małgosia””




Uczniowie prezentujący swoje umiejętności taneczne:


Uczniowie prezentujący swoje umiejętności taneczne

Album ze zdjęciami Google+ - „Uczniowie prezentujący swoje umiejętności taneczne”





Dzieci recytujące wiersze z ulubionymi pacynkami:


Dzieci recytujące wiersze z ulubionymi pacynkami

Album ze zdjęciami Google+ - „Dzieci recytujące wiersze z ulubionymi pacynkami”






Uczniowie akompaniujący na instrumentach perkusyjnych:


Uczniowie akompaniujący na instrumentach perkusyjnych

Album ze zdjęciami Google+ - „Uczniowie akompaniujący na instrumentach perkusyjnych”





A oto wystawa niektórych prac plastycznych dzieci:






Inne zdjęcia:

Inne zdjęcia

Album ze zdjęciami Google+ - „Inne zdjęcia”



Zmagania zręcznościowe dzieci i rodziców:


Zmagania zręcznościowe dzieci i rodziców

Album ze zdjęciami Google+ - „Zmagania zręcznościowe dzieci i rodziców”