Zadania dla6-latka oraz różnego rodzaju gry to świetny sposób na naukę poprzez zabawę.
Ćwiczenia wszechstronniewspomagające rozwój 6-latka w różnych sferach rozwojowych:
Rozwójmotoryczny dziecka wspierajątakie zadania jak np.: bieganie, pokonywanie przeszkód, stanie na jednejnodze, rzucanie i łapanie piłki oraz uczestnictwo w różnego rodzaju zabawach ruchowych.
Rozwój funkcji wzrokowych ćwiczymy poprzez odnajdywanie na obrazkudrobnych szczegółów, podobieństw i różnic, dobieranie par, składanie obrazkapociętego na części, układanie wg wzoru - klocki, puzzle, rysowanie za pomocąszablonów, klasyfikowanie przedmiotów wg rodzaju, ilości, kształtu, koloru,rysowanie po śladzie, kalkowanie, przerysowywanie figur według wzoru.
Rozwój funkcji słuchowych, np.: dzielenie zdań na wyrazy, dzielenie słówna sylaby i głoski, gry i zabawy rytmiczne - związane ze słuchaniem muzyki,określanie głoski na początku i na końcu wyrazu, nauka krótkich wierszy,rymowanek
i piosenek, podejmowanie prób tworzenia sylab i czytania prostych wyrazów.
Koordynację wzrokowo - ruchową oraz precyzje ruchów ręki ćwiczą takie zadania dla 6-latka, jaknp.: ćwiczenia dłoni - machanie, krążenie, klaskanie, ćwiczenia palców -naśladowanie pisania na komputerze, lepienie z plasteliny i gliny, wycinanienożyczkami, malowanie palcami, odrysowywanie własnej dłoni, rysowanie obiemarękoma jednocześnie, łączenie kropek, rysowanie szlaczków i wzorówliteropodobnych, nawlekanie koralików, wyrabianie ciasta, wznoszenie budowli
zdrobnych klocków.
Rozwój poznawczy, np.: prowadzenie zdzieckiem rozmów na różne tematy, zadawanie pytań otwartych, problemowych,oczekiwanie sposobów na ich rozwiązanie, zwracając uwagę na rozwinięte wypowiedzimalca, czytanie dziecku i zadawanie pytań dotyczących treści utworu,rozwiązywanie zagadek, tworzenie historyjek obrazkowych.
Ćwiczenia służące koncentracji uwagi, np.:rozwiązywanie rebusów, różnego rodzaju gry planszowe, dbanie o kończenierozpoczętego zadania.
Rozwój emocjonalny dziecka i kontakty społeczne wspierają takie zadania dla 6-latka, jak np.: cierpliwe słuchanie dziecka, wspólnezabawy, rozpoznawanie i zaspokajanie podstawowych potrzeb, życzliwy, przyjaznystosunek do dziecka, chwalenie i wspieranie malucha, sprawianie mu od czasu doczasu drobnych przyjemności.
Granica wieku korzystaniaz nowoczesnych nośników informacji wyraźnie się obniżyła i często już 6-latekmoże pochwalić się telefonem komórkowym, jak również nadużywaniem komputera czyInternetu. Oglądanie telewizji, korzystanie z Internetu powinno odbywać się podbacznym nadzorem rodziców. Nie może być lekkim sposobem spędzania czasu wolnegolecz rozrywką od czasu do czasu, sprawiającą przyjemność, a nie wpędzającą wsidła uzależnienia.