13.01.2022r. (Czwartek) „Z wizytą u leśniczego”
Superbohater z lasu „List od leśniczego”.
Witam wszystkich przedszkolaków!
Na początku chciałbym Wam pogratulować! Zostaliście wybrani do superbohaterskiego szkolenia na Obrońcę Lasu. Jestem ciekawy, czy uda się Wam wykonać zadania, które ja i inni leśnicy wykonujemy codziennie w naszej pracy. Zwierzęta mieszkające w lesie potrzebują pomocy, szczególnie zimą, dlatego przyda nam się wsparcie! Czy jesteście gotowi? Jeżeli tak, to mam dla Was kilka zadań. Trzymam za Was kciuki!
Przyjaciel Lasu i Wasz przyjaciel Leśniczy Zielonka
Po odczytaniu listu Rodzic zadaje zadania.
I – Przed leśniczym nic się nie ukryje.
Dziecko ogląda zdjęcia wybranych ssaków i ptaków leśnych. Nazywa zwierzęta, dzieli ich nazwy na sylaby i na głoski.
https://drive.google.com/file/d/1PuSRUcKxmRzBk-q5MqVHUiToGODuSzkM/view
Po wykonaniu zadania Rodzic mówi:
Zadanie, które wykonałeś, jest związane z pracą leśniczego. To wskazówka dla Ciebie. Jak myślisz, co musi umieć leśniczy?
Wniosek: Leśniczy potrafi rozpoznać zwierzęta, zna ich nazwy i charakterystyczne cechy.
II – Zdrowa dieta.
Rodzic prezentuje dziecku produkty spożywcze. Najpierw prosi o ich nazwanie, następnie o znalezienie jednego produktu, którym nie wolno karmić zwierząt. Dziecko zgaduje. Gdy wskaże chleb, Rodzic mówi, że choć często to robimy, nie powinno się karmić zwierząt chlebem, bo szybko się psuje i pleśnieje, co może powodować choroby zwierząt.
Rodzic pyta dziecko o to, które produkty najbardziej smakują ptakom, dzikom, sarnom i zającom, oraz wyjaśnia, dlaczego leśniczy umieszcza sól w paśniku.
Po wykonaniu zadania Rodzic mówi:
Zadanie, które wykonałeś, jest związane z pracą leśniczego. To wskazówka dla Ciebie. Jak myślisz, co musi wiedzieć leśniczy?
Wniosek: Leśniczy wie, jakie produkty spożywcze są zdrowe i bezpieczne dla zwierząt leśnych.
Zimą dieta zwierząt jest uboższa i mniej zróżnicowana niż w innych porach roku, dlatego brakuje im niektórych składników odżywczych. Wiele z tych składników uzupełniają, liżąc bryłki soli umieszczone na specjalnie przygotowanych konstrukcjach. Takie konstrukcje to lizawki. Chętnie korzystają z nich sarny i zające.
III – Kucharz leśnych zwierząt.
Rodzic wykłada na talerzyki poszczególne produkty i nazywa je, następnie wręcza dziecku rolkę po papierze toaletowym. Dziecko plastikowym nożykiem smaruje je warstwą masła lub masła orzechowego. Tak przygotowaną rolkę wkłada do mieszanki nasion wysypanej na talerzyku. Aby drobne nasiona lepiej przykleiły się do rolek, dziecko dociska je dłonią. Po obklejeniu całej rolki (najlepiej zrobić to w kilku etapach) dziecko przekłada sznurek przez jej środek i zawiązuje tak, by stworzyć uchwyt. Karmnik gotowy!
Po wykonaniu zadania Rodzic mówi:
Zadanie, które wykonałeś, jest związane z pracą leśniczego. To wskazówka dla Ciebie. Jak myślisz, co musi wiedzieć leśniczy?
Wniosek: Leśniczy wie, jak pomóc zwierzętom zimą, np. poprzez dokarmianie.
IV – Test wiedzy o leśniczym.
Rodzic czyta dziecku zdania dotyczące pracy leśniczego. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, klaszcze w dłonie. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest fałszywe, tupie nogami.
- U leśniczego można kupić bilet do lasu.
Fałsz. Wejście do lasu jest bezpłatne i otwarte dla każdego. Czasami trzeba kupić bilet, by wejść do lasu, ale dotyczy to parków narodowych (lasów o dużej wartości przyrodniczej, objętych ochroną). Bilet kupujemy w specjalnej kasie.
- Leśniczy może wystawić mandat za łamanie zasad zachowania się w lesie.
Prawda. Leśniczy może dać mandat za niewłaściwe zachowanie się w lesie: niszczenie roślin i grzybów, zaśmiecanie lasu, rozpalanie ognisk, wycinanie drzew bez pozwolenia.
- Leśniczy prowadzi szkółkę leśną.
Prawda. Nie jest to jednak szkoła dla dzieci, ale teren, na którym rosną młode drzewka. Szkółka leśna jest odgrodzona siatką, która zabezpiecza je przed zwierzętami. Otaczają ją wysokie drzewa, tzw. kulisy, które chronią młode sadzonki przed wiatrem, a cieniolubne gatunki przed słońcem.
- Leśniczy przygotowuje paśnik tylko po to, by dokarmiać zwierzęta.
Fałsz. Paśnik (czyli miejsce, w którym leśniczy zostawia jedzenie dla zwierząt leśnych, by pomóc im przetrwać zimę), choć głównie służy pomocy zwierzętom, to jest także miejscem, dzięki któremu ludzie mogą bardzo dużo się dowiedzieć o życiu lasu. Jest to bardzo dobry punkt dla leśniczego, by obserwować zwierzęta – sprawdzać, czy są zdrowe i czy ich liczba jest taka sama, a także lepiej poznawać ich zwyczaje. Przy paśnikach leśniczowie oraz przyrodnicy montują kamery, by nagrywać i obserwować życie zwierząt bez niepokojenia ich obecnością człowieka.
Ćwiczenia gimnastyczne:
„Co się działo w paśniku?” – rozwijanie myślenia matematycznego.
Klocki (po kilka w tym samym kolorze).
Rodzic pyta dziecko, czy wie, co oznacza słowo paśnik. W razie potrzeby wyjaśnia znaczenie słowa, a następnie odczytuje dziecku zadanie.
Najpierw do paśnika przyszły trzy sarny, a potem dołączyły do nich dwa jelenie. Ile zwierząt przyszło do paśnika?
Rodzic mówi: Teraz policzmy razem. Posłuchaj zadania jeszcze raz. Do zaznaczenia jednego zwierzęcia użyjemy jednego klocka.
Najpierw do paśnika przyszły trzy sarny… Rodzic robi pauzę i prosi, by dziecko wybrało trzy klocki w tym samym kolorze i położyło je obok siebie.
Potem dołączyły do nich dwa jelenie. Rodzic prosi, by dziecko położyło dwa klocki w innym kolorze obok trzech klocków położonych wcześniej.
Dziecko przelicza klocki i udziela odpowiedzi: Trzy i dwa to pięć. Do paśnika przyszło pięć zwierząt.
„Leśniczy” – oglądanie filmu edukacyjnego: