17.01.2022r. (Poniedziałek) “Ptaki cudaki”

Rodzic pyta dziecko: “Czy wiesz, kim jest ornitolog?”.

Ornitolog to osoba, która bada biologię i zwyczaje ptaków, ich trasy przelotów oraz to, jak poszczególne gatunki ptaków komunikują się ze sobą, gdzie mają lęgowiska i czym się żywią. Aby dokładniej poznać życie ptaków, ornitolog korzysta ze specjalistycznego sprzętu i zapisuje swoje obserwacje.

Brzmi ciekawie? Sprawdź, jak pasjonująca jest praca ornitologa!

Ornitolog to osoba, która obserwuje, fotografuje, nagrywa i dokumentuje codzienne życie ptaków. Aby poznać te zwierzęta, najpierw musi zdobyć wiedzę na ich temat. Dowiedzieć się, jak wyglądają, do jakich gatunków należą, gdzie żyją, czym się żywią. Później zgłębia tę wiedzę w praktyce. Obserwuje zwyczaje ptaków, rytuały, środowisko życia, trasy wędrówek.

Niektórzy ornitologowie zajmują się również leczeniem zwierząt domowych takich jak egzotyczne papugi.

“Poznawczy szlak dziecięcy” – oglądanie filmu edukacyjnego:

Zabawa ruchowa “Ptasi dzień”.

Interesujące, co ptaki robią przez całe dnie. Dowiemy się tego w zabawie ruchowej.

Rodzic wykonuje czynności ruchowe i opowiada, dziecko naśladuje rodzica; zabawa będzie miała sens jeśli akcja będzie się działa wartko a czynności ruchowe będą prowadzone z rozmachem.

Zima – styczeń.

godzina 6 – jest strasznie zimno, muszę wytrzymać noc – byle do wschodu słońca,
godzina 8 – noc była długa, trzeba więc znaleźć coś do zjedzenia,
godzina 10 – dołączam do kumpli w karmniku; pogadam, najem i pokłócę się,
godzina 12 – teraz sjesta…, odpocznę i pośpiewam sobie,
godzina 14 – relaks przy pierwszych promieniach słońca,
godzina 16 – najeść się do syta, bo znowu czeka mnie ciężka, zimna noc,
godzina 18 – teraz muszę znaleźć sobie jakiś daszek nad głową by przetrzymać do rana,
godzina 20 – a teraz zasnę i będę spać do rana.

Rozwiązywanie zadań matematycznych „Ile ptaków zostało?”.

Do tej zabawy można wykorzystać klocki.

Rodzic czyta dziecku treść zadań:

Na drzewie siedziało 7 wróbli (dziecko układa 7 klocków) potem przyleciały jeszcze 3 wróble (dziecko dokłada 3 klocki).

Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Dziecko układa działanie 7+3=10 i odpowiada na pytanie.

Na drzewie było 6 gołębi (dziecko układa przed sobą 6 klocków). Przejeżdżający samochód przestraszył je i wszystkie odleciały (dziecko odsuwa 6 klocków).

Ile gołębi pozostało na drzewie?

Dziecko układa działanie 6-6=0 i odpowiada na pytanie.

Do ptasiej stołówki zleciało 10 gatunków ptaków. Nagle przelatywał obok jastrząb i wypłoszył 5 sikorek.

Ile zostało ptaków w stołówce?

Dziecko układa działanie 10-5= 5 i odpowiada na pytanie.

W ten sposób dzieci mogą rozwiązywać podobne zadania.

Zabawa muzyczno-ruchowa “Ptaszki fruwają”:

“Ptaki cudaki” – wykonanie kreatywnej pracy plastycznej.

Rodzic na początku zadaje dziecku pytanie:

– Jakiego ptaka uważa za cudaka? (tzn. który jest kolorowy, ma barwne piórka itp.)

Materiał potrzebny na stworzenie “ptaka cudaka” np. szyszki, patyczki, pióra, kasztany, kora, mech.

Dziecko układa płaskie lub trójwymiarowe sylwetki ptaków.