Drogi uczniu jeśli chcesz się podzielić swoimi radościami, sukcesami czy smutkami, to zapraszamy do Nas w godzinach pracy psychologa szkolnego, pedagoga specjalnego oraz pedagoga szkolnego i nie tylko…
PSYCHOLOG SZKOLNY mgr Maciej Grymuza
Środa 8:00- 12:00
Czwartek 8:00-12:00
Piątek 9:00- 15:00
PEDAGOG SPECJALNY mgr Dariusz Czyjt
Poniedziałek 9:40-10:40
Wtorek 8:45- 9:45
Środa 9:40-11:40
PEDAGOG SZKOLNY mgr Sylwia Kozdroń
Wtorek 8:00- 11:30
Piątek 8:00 – 11:30
Zapraszamy również rodziców, nauczycieli do współpracy, spotkań, rozmów – wspólnie działamy dla uczniów naszej szkoły!!!
Gabinet psychologa, pedagoga specjalnego, pedagoga szkolnego znajduje się w części przedszkolnej obok pokoju nauczycielskiego.
„SZUKANIE POMOCY JEST OZNAKĄ SIŁY, NIE SŁABOŚCI”
Drogi uczniu, jeśli:
- masz problem, o którym chciałbyś się z kimś podzielić lub porozmawiać;
- nie potrafisz się porozumieć z rówieśnikami;
- ktoś Ci dokucza;
- masz kłopoty z nauką;
- jesteś samotny, smutny;
- chcesz podzielić się swoim sukcesem, radosną informacją;
- masz ciekawy pomysł i nie wiesz jak go zrealizować….
ZWRÓĆ SIĘ DO NAS!!!
Przyjdź z każdą sprawą, z którą nie potrafisz sobie poradzić. Nie jesteśmy „czarodziejami”, którzy sprawią, że wszystkie problemy znikną, ale:
- wysłuchamy Cię uważnie;
- zapewnimy dyskrecję i anonimowość;
- wesprzemy i pomożemy w miarę swoich możliwości;
- wskażemy kierunek, dzięki któremu znajdziemy właściwą drogę do rozwiązania problemu;
- wspólnie zastanowimy się jak wyjść z sytuacji bez wyjścia.
RODZICE POWINNI ZWRÓCIĆ SIĘ DO SPECJALISTÓW SZKOLNYCH, GDY:
- niepokoi ich zachowanie dziecka,
- chcą porozmawiać o dziecku,
- chcą poprawić relacje z dzieckiem,
- potrzebują wsparcia w procesie wychowania,
- zauważą u dziecka problemy w uczeniu się,
- znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,
- mają pytania i nie wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.
ZADANIA SPECJALISTÓW SZKOLNYCH TO PRZEDE WSZYSTKIM:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- diagnozowanie środowiska ucznia,
- określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
- rozpoznawanie warunki życia i nauki uczniów,
- pomaganie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji szkolnych i rodzinnych,
- opiekowanie się uczniami szczególnej troski, współpracując z organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi,
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród dzieci i młodzieży (systematyczne rozmowy, pogadanki, porady, warsztaty, zajęcia integracyjne),
- realizowanie programów profilaktycznych, wychowawczych,
- dokonywanie oceny wychowawczej w szkole ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego,
- kontrolowanie postępów w nauce uczniów z niepowodzeniami edukacyjnymi,
- udzielanie porad rodzicom i wychowawcom,
- dbanie o bezpłatne dożywianie uczniów z rodzin potrzebujących,
- współpraca z organizacjami i instytucjami wspierającymi szkołę.
NIE WSTYDŹ SIĘ PROSIĆ O POMOC –
WIRTUALNA SKRZYNKA WSPARCIA DLA UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ W WÓLCE PODLEŚNEJ
Drogi Uczniu,
Wszyscy czasem potrzebujemy wsparcia i rozmowy. W szkole stworzyliśmy dla Ciebie nową, internetową skrzynkę wsparcia, gdzie możesz anonimowo podzielić się swoimi problemami, obawami i przemyśleniami.
Nie jesteś sam/a! Nasz zespół pedagogiczny jest tu po to, by Cię wysłuchać i pomóc.
Jak skorzystać z internetowej skrzynki wsparcia?
Wejdź na stronę: https://liblink.pl/AvC6a2Fr1k lub zeskanuj poniższy kod QR i NAPISZ DO NAS!
Pamiętaj: Twoja wiadomość może być anonimowa, a my traktujemy ją z najwyższą poufnością!
Chcemy, żebyś czuł/a się w szkole bezpiecznie i komfortowo.
Pamiętaj, że nie jesteś sam ze swoim problemem!
Międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego”
RANY ZADANE SŁOWANI GOJĄ SIĘ DŁUGO – Hejt w sieci
Hejt w sieci, zwłaszcza wśród uczniów szkół podstawowych, stał się istotnym problemem, który może wpływać na ich zdrowie psychiczne i samopoczucie. Oto kilka zachowań, na które warto zwrócić uwagę, oraz wskazówki, jak reagować i pomagać dziecku:
Zachowania, na które warto zwrócić uwagę:
- Zmiana nastroju: Dziecko może stać się smutne, wycofane, drażliwe lub zaniepokojone.
- Unikanie kontaktów: Jeśli dziecko zaczyna unikać spotkań z rówieśnikami, może to być oznaką, że coś go trapi.
- Izolacja w internecie: Spędzanie nadmiernej ilości czasu online bez interakcji z innymi.
- Zaniżona samoocena: Dziecko może wyrażać negatywne myśli o sobie, porównywać się do innych lub mieć problemy z akceptacją siebie.
- Zmiany w zachowaniu: Nagle pojawiające się problemy szkolne, obniżone wyniki w nauce lub zmiany w zachowaniu mogą być sygnałem.
- Fizyczne objawy: Skargi na bóle głowy, brzucha, problemy ze snem mogą być wynikiem stresu emocjonalnego.Jak reagować:
Rozmowa: Stwórz bezpieczną przestrzeń do rozmowy. Zachęcaj dziecko do dzielenia się swoimi uczuciami i doświadczeniami. Słuchaj uważnie i nie oceniaj.
Edukacja: Pomóż dziecku zrozumieć, czym jest hejt i jak go rozpoznać. Rozmawiaj o tym, że nie jest ono samo w swoich doświadczeniach.
Monitorowanie aktywności online: Zwracaj uwagę na to, co dziecko robi w sieci. Ustal zasady korzystania z mediów społecznościowych i internetu.
Zgłaszanie incydentów: Jeśli dziecko doświadcza hejtu, ważne jest, aby zgłosić to odpowiednim osobom (nauczycielom, administratorom platformy).
Wsparcie emocjonalne: Udzielaj dziecku wsparcia i poczucia bezpieczeństwa. Zachęcaj do rozwijania pozytywnych relacji z rówieśnikami.Jak pomóc dziecku:
Zajęcia rozwijające: Zachęcaj dziecko do udziału w zajęciach, które rozwijają jego pasje i umiejętności, co może poprawić jego samoocenę.
Modelowanie pozytywnych zachowań: Ucz dziecko empatii i asertywności. Pokaż, jak reagować na hejt w sposób konstruktywny.
Wsparcie psychologiczne: Jeśli sytuacja jest poważna, rozważ skonsultowanie się z psychologiem dziecięcym, który pomoże dziecku poradzić sobie z emocjami.
Kreowanie pozytywnej atmosfery: Wspieraj dziecko w budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i w nauce asertywności.Pamiętaj, że najważniejsze jest, aby dziecko czuło się kochane i wspierane. Regularne rozmowy i otwartość na jego potrzeby mogą znacząco wpłynąć na jego komfort psychiczny i umiejętność radzenia sobie z trudnościami.
Depresja wśród dzieci i młodzieży w Polsce
Depresja wśród dzieci i młodzieży w Polsce jest poważnym problemem, który w ostatnich latach bardzo się nasilił. Wzrost liczby diagnozowanych przypadków depresji u dzieci i młodzieży może być związany z czynnikami, takimi jak:
- Stres szkolny: Wysokie wymagania szkolne, presja osiągnięć oraz rywalizacja mogą prowadzić do chronicznego stresu, który
wpływa na zdrowie psychiczne. - Problemy rodzinne: Konflikty w rodzinie, rozwody rodziców czy brak wsparcia emocjonalnego mogą przyczyniać się do rozwoju depresji.
- Media społecznościowe: Intensywne korzystanie z mediów społecznościowych może wpływać na samoocenę, prowadzić do porównań z innymi i poczucia izolacji.
- Zaburzenia rówieśnicze: Bullying, wykluczenie społeczne oraz inne formy przemocy rówieśniczej mogą znacząco wpłynąć na psychikę młodych ludzi.
- Pandemia COVID-19: Ostatnie lata, z powodu pandemii, przyniosły dodatkowy stres, izolację oraz zmiany w rutynach, co również mogło wpłynąć na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.
W Polsce, według różnych badań, około 10-20% dzieci i młodzieży może doświadczać objawów depresyjnych. Ważne jest, aby rodzice, nauczyciele i opiekunowie byli świadomi i umieli w porę rozpoznać i zareagować na pojawiające się objawy.
Jakie są objawy depresji? Jak radzić sobie z depresją ? Gdzie zwrócić się o pomoc? Na te pytania znajdą Państwo odpowiedź w poniższej prezentacji.
„Depresja nie dotyczy ludzi słabych, tylko tych, którzy byli silni zbyt długo”.