Pomoc dla ucznia i rodzica

Pomoc dla ucznia i rodzica

Drogi uczniu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

– jesteś samotny, czujesz, że nikt Cię nie rozumie,

– nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,

– masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,

– masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,

– chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem,

– chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,

– masz ciekawe pomysły, którymi chciałbyś się podzielić,

– przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić,

 

PAMIĘTAJ, ŻE NIE JESTEŚ ZE SWOIM PROBLEMEM SAM! PRZYJDŹ! POSTARAM SIĘ POMÓC !

Drogi rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

– niepokoi Cię zachowanie dziecka,

– chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,

– masz pytania dotyczące wyników w nauce Twojego dziecka i jego funkcjonowania w szkole,

– potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,

– masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić, szukasz pomocy

 

Od 6 września 2021 roku działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem

telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy mogą uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych

psychologów, pedagogów i prawników.

Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, rozmówcy mają

zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

Można skorzystać również z kontaktu mailowego: pomagamy@1815.pl

Informacje o bezpłatnej pomocy psychologiczno-psychoterapeutycznej

udzielanej przez nowo otwarty Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży można uzyskać pod adresem:

https://euro-medica.pl

Pedagog szkolny:

  • troszczy się o realizację obowiązku szkolnego uczniów
  • określa formy i sposoby udzielania pomocy uczniom poprzez wnioskowanie o wydanie opinii o uczniu przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
  • udziela pomocy wychowawcom klas i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze
  • podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych
  • rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów, przyczyny trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych oraz trudności wychowawczych, poprzez: obserwację zachowań pojedynczych uczniów i klas, analizę wyników nauczania i ocen zachowania, diagnozowanie środowiska ucznia
  • udziela porad rodzicom, ułatwiających rozwiązywanie ich problemów wychowawczych
  • organizuje pomoc w zakresie wyrównywania braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce
  • współorganizuje pomoc w zakresie wyrównywania i likwidowania zaburzeń rozwojowych: rewalidacja, reedukacja terapia
  • udziela uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych
  • udziela porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych
  • organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom osieroconym, z rodzin alkoholowych, zdemoralizowanych, mających szczególne trudności materialne

 

CZEGO DZIECI POTRZEBUJĄ?

Wprawdzie nie jesteśmy rodzicami doskonałymi,

ale wystarczająco dobrymi, jeżeli kochamy nasze dzieci

i staramy się, najlepiej jak potrafimy, dobrze je wychować.

                                                             Bruno Bettelheima

 

Cokolwiek jest dobre dla dziecka, jest dobre dla niego tylko we właściwych proporcjach, czyli nawet jeśli coś jest dobre, większa tego „dawka” niekoniecznie okaże się lepsza.

 

Oto lista czego potrzebuje każde dziecko dla właściwego rozwoju.

  1. Poczucie bezpieczeństwa

Małe dziecko potrzebuje poczucia bezpieczeństwa. Chodzi tu o bezpieczeństwo emocjonalne, odczuwanie poczucia więzi, głębokiego przywiązania do innej osoby lub osób. Doświadczenie owej więzi czy przywiązania – czyli bezpieczeństwa – płynie nie tylko z faktu bycia kochanym, ale także z poczucia, że jest się kochanym, z poczucia, że jest się chcianym, z poczucia, że jest się kimś ważnym – w stopniu optymalnym (a nie maksymalnym). Akcent spoczywa tu bardziej na słowie poczucie niż na słowie bycie. Owo poczucie głębokiej więzi odczuwane przez dziecko nie wypływa jedynie z ciepła i serdeczności, jakimi obdarzają je rodzice czy opiekunowie. Poczucie więzi jest wynikiem postrzegania przez dziecko, że innych naprawdę obchodzi to, co ono robi bądź czego nie robi – i to obchodzi do tego stopnia, że pocieszają je, złoszczą się na nie, lub nawet krzyczą. Poczucie bezpieczeństwa wyrasta z ufności, że ludzie reagują nie tylko życzliwie, ale także w sposób autentyczny, zaangażowany i szczery.

 

  1. Optymalne poczucie własnej wartości

Dotyczy to wszystkich dzieci, bez względu na to, czy pochodzą z zamożnych, czy z ubogich środowisk, czy mają specjalne, czy typowe potrzeby- niezależnie od ich wieku i płci. Każde dziecko powinno mieć odpowiednie – a nie zawyżone – poczucie własnej wartości. Poczucie własnej wartości kształtuje się w odpowiedzi na działania ważnych dla dziecka osób – dorosłych, rodzeństwa i innych dzieci – przez cały okres dorastania. Należy pamiętać, że poczucie własnej wartości jest wynikiem oceny samego siebie według kryteriów nabytych we wczesnym dzieciństwie. Kryteriów tych dostarczają rodzice i najbliższe otoczenie, a później także rówieśnicy i szeroko rozumiane społeczeństwo.

 

  1. Poczucie, że warto jest żyć

Każde dziecko musi mieć poczucie, że życie ma sens, daje sporo zadowolenia, jest ciekawe i prawdziwe. Oznacza to, że należy włączać dzieci w zajęcia, które będą dla nich autentyczne, sensowne, atrakcyjne i absorbujące. Chodzi o to, że w nowoczesnym społeczeństwie pojawiła się potencjalnie niebezpieczna tendencja – dla dzieci tworzy się sztuczne, zmyślone, niepoważne i banalne otoczenie, gdzie oferuje się im sztuczne, zmyślone, niepoważne i banalne przeżycia. W domu, przedszkolu czy w szkole dzieciom trzeba stworzyć możliwość przeżywania doświadczeń, dzięki którym zaczną postrzegać swoje życie jako autentyczne, wartościowe i satysfakcjonujące.

 

  1. Pomoc w zrozumieniu doświadczeń

Dzieci – zwłaszcza małe – potrzebują dorosłych, którzy pomogą im zrozumieć ich własne doświadczenia. Pewne pojęcia i sposoby rozumienia tych doświadczeń kształtują się jeszcze od wczesnego dzieciństwa. Niektóre mogą być błędne lub fałszywe, choć odpowiednie dla danego poziomu rozwoju. Jednym z najważniejszych zadań jest pomóc dzieciom w lepszym, doskonalszym i pełniejszym zrozumieniu ich własnego świata oraz świata innych ludzi. Co dzieci powinny rozumieć? Z pewnością innych ludzi – co robią i dlaczego, co odczuwają i jak się czują, a także siebie i inne żywe istoty w swoim otoczeniu – jak one same i inne stworzenia rosną, skąd pochodzą ludzie i rzeczy, jak rzeczy powstają i funkcjonują itd.

 

  1. Autorytet dorosłych

 Małe dzieci potrzebują dorosłych, którzy akceptują swój autorytet wynikający z większego doświadczenia, wiedzy i mądrości. Oznacza to, że ani rodzice, ani nauczyciele nie powinni wahać się między dwoma skrajnościami: postawą autorytarną i permisywną. Postawę autorytarną można określić jako egzekwowanie władzy przy braku ciepłych uczuć, zachęty czy wyjaśnienia. Z kolei postawa permisywna to rezygnacja dorosłego z autorytetu i władzy, choć w tym przypadku dzieci mogą otrzymać ciepło, zachętę i wsparcie, jeśli tego potrzebują. Zamiast skrajnej postawy autorytarnej czy permisywnej, dzieci potrzebują autorytetu dorosłych, którzy mając znaczącą władzę nad ich życiem, jednocześnie okazują im ciepło, wsparcie i zachętę oraz w jasny sposób wyjaśniają, dlaczego wytyczyli pewne nieprzekraczalne granice. Autorytet oznacza również traktowanie dzieci z szacunkiem – liczenie się z ich poglądami, odczuciami, pragnieniami i pomysłami, nawet jeśli wywołują nasz sprzeciw. Nietrudno szanować kogoś, z kim się zgadzamy. Szanować kogoś, kto ma odmienne poglądy, pragnienia i odczucia, zwłaszcza takie, których nie aprobujemy, to oznaka mądrości rodziców.

 

  1. Dobre wzorce osobowe

 Małe dzieci potrzebują optymalnego kontaktu z dorosłymi oraz ze starszymi kolegami, którzy posiadają cechy charakteru, jakie chcielibyśmy w dzieciach rozwinąć. Każdy rodzic może sporządzić listę takich cech. Z pewnością okaże się, że będą między nimi różnice, ale bardzo prawdopodobne jest też, że znajdą się na nich cechy identyczne, takie jak: troska o innych, prawdomówność, uprzejmość, akceptacja dla odmienności, chęć uczenia się itd. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: Jak często nasze dzieci mają kontakt z ludźmi posiadającymi te cechy? Jak często nasze dzieci oglądają ludzi, którzy są zaprzeczeniem tych cech, a jednocześnie przedstawiani są jako osoby szczególnie atrakcyjne?
Dzieci potrzebują tego, by ich otoczenie podjęło działania zabezpieczające je przed nadmiernym oglądaniem przemocy i zachowań przestępczych we wczesnych latach życia, kiedy ich charaktery są jeszcze nieukształtowane. Potrzebują kontaktu z dorosłymi, którzy nie wahają się jasno określić, jak warto postępować, co warto mieć, co warto wiedzieć i o co warto zabiegać. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, w dobie pluralizmu i wieloznaczności. Postawa pełna wahania może dawać dziecku niejasne sygnały na temat tego, co warto wiedzieć, jak warto postępować i czego się od niego oczekuje. Wyraźne określenie własnego systemu wartości nie zagwarantuje, że dzieci go zaakceptują ani że będą się z nim identyfikować. Chodzi jednak o to, że jeśli z przekonaniem i odważnie określimy własne wartości, tym samym ukażemy się dzieciom jako osoby myślące i troskliwe, które mają tyle szacunku dla siebie samych, że nie wahają się postępować zgodnie z własnymi przekonaniami i jasno sygnalizują, co uważają za słuszne.

Drodzy Rodzice!

Mimo iż pandemia powoli dobiega końca, jej skutki będziemy z pewnością odczuwać jeszcze bardzo długo. Aby wesprzeć nauczycieli i rodziców w ich zwalczaniu, Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Jego celem jest przede wszystkim zapewnienie dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży. Skorzystać z materiałów opracowanych przez specjalistów mogą nie tylko nauczyciele, ale także rodzice i dzieci. Internetowa Platforma Specjalistyczno-Doradcza jest źródłem wiedzy teoretycznej i praktycznej przydatnej przy redukcji negatywnych skutków sytuacji problemowych. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi publikacjami, propozycjami szkoleń czy radami ekspertów. Aby uzyskać dostęp do materiałów, należy wejść na podaną niżej stronę, a następnie założyć konto i zalogować się.

Internetowa Platforma Specjalistyczno-Doradcza