Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Gramy zmysłami edycja IV

W roku szkolnym 2024/2025 w klasach I-III realizowany jest Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Gramy Zmysłami edycja IV, którego głównym celem jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

W miesiącu październiku uczniowie w ramach projektu mieli za zadanie stworzenie sensorycznych obrazów. Nauczyciele oraz dzieci podeszli do tematu w bardzo kreatywny sposób. Z przygotowanych materiałów o różnych fakturach, kolorach powstały wspaniałe prace, które można było podziwiać na szkolnych korytarzach.

Z kolei zadanie listopadowe  polegało na zrobieniu Slimea. Uczniowie z niecierpliwością czekali, aż uda im się samodzielnie przygotować i uformować własną wersję lepiącej masy. Dla dodatkowych bodźców sensorycznych do slimów zostały dodane kolorowe barwniki spożywcze, różne drobne artykuły plastyczne takie jak brokaty, kuleczki styropianowe. Z kolei doznań zapachowych dostarczały aromaty zapachowe. Dzieci z wielkim podekscytowaniem i zaangażowaniem wykonywały zadanie listopadowe. Na zakończenie zajęć obowiązkowo każdy mógł zabrać swojego slima do domu.

Kontynuując realizację Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Gramy zmysłami uczniowie wykonali kolejne dwa zadania.
Grudniowe wyzwanie nosiło tytuł Ciepło-zimno. Miało formę warsztatową, połączoną z wykonywaniem eksperymentów. Dzieci na pomocą zmysłów poznawały różne stany skupienia wody, badały właściwości lodu, sprawdzały ciężkość wody ciepłej i zimnej. Dodatkowo zapoznały się z zasadą dynamiki Newtona podczas eksperymentu z wykorzystaniem piłki i suszarki do włosów. Na koniec przygotowali sztuczny śnieg przy użyciu kuleczek absorbujących wodę.
Z kolei w zadaniu styczniowym dominował zmysł smaku. Klasy I i III przygotowały kolorowe, smaczne i zdrowe kanapki, które potem z wielką ochotą zostały zjedzone. W klasie II B uczniowie przypomnieli sobie budowę jabłka, smakowali różnych przetworów z jego użyciem. Do degustacji był pyszny mus, cynamonowe chipsy, chrupki oraz sok. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi odczuciami smakowymi z kolegami. Klasa II A degustowała własnoręcznie przygotowane owocowe szaszłyki. Cała kompozycja była bardzo kolorowa i zachęcała do kosztowania. Wszystkie przygotowane smakołyki znikały w mgnieniu oka. Uczniowie z niecierpliwością czekają na kolejne wyzwania w tym ciekawym projekcie.